Be draudimų – nė iš vietos: ir vėl akiratyje maisto papildai

Publikuota: 2017-05-20
Kontoros nuotr.
Kontoros nuotr.
Advokatų kontoros „Tark Grunte Sutkiene“ advokatė

Vis dar netyla diskusijos apie Seimo narių siūlomus teisės aktų pakeitimus, kuriais siekiama uždrausti maisto papildų reklamą gyventojams visomis reklamos formomis. Vargu, ar kas galėtų ginčytis, kad būtina rūpintis visuomenės sveikata ir vartotojų interesais. Tačiau svarbu atkreipti dėmesį ne tik į su maisto papildų vartojimu susijusias problemas, bet ir į siūlomą priemonę šioms problemoms spręsti. Valdžiai prabilus apie dar vieną draudimą (uždrausti maisto papildų reklamą), natūraliai kyla klausimas, ar iš tiesų šis draudimas pagrįstas.

Nurodant priežastis, paskatinusias teikti tokį siūlymą, aiškinamajame rašte pažymėta, kad įstatymų nuostatos pažeidžiamos tendencingai, o ne dėl informacijos trūkumo ar nežinojimo. Taip pat remiamasi Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos duomenimis, pagal kuriuos iš 257 skirtingų pavadinimų patikrintų maisto papildų 38% neatitiko teisės aktų reikalavimų (teikiami tik vienų metų duomenys).

Tokios informacijos nuotrupos išties kelia abejonių, ar atlikta išsami esamos situacijos analizė. Teisinio reguliavimo pasiūlymo iniciatoriai nepateikia jokių tyrimų, rodančių, ar iš tiesų maisto papildų verslas žino ir supranta maisto papildų reklamai keliamus reikalavimus, nepateikia jokių duomenų, rodančių tas, anot iniciatorių, susirūpinimą keliančias maisto papildų reklamos tendencijas (nepavyks rasti bent jau kelių paskutiniųjų metų valstybinės kontrolės rezultatų ir jų palyginimo). Nurodo, kad maisto papildų gamintojai ir platintojai visais įmanomais būdais bando vartotojams įpiršti maisto papildus, tačiau neįvardija tų „visų įmanomų būdų“. O gal problema slypi net ne maisto papildų reklamoje gyventojams?

Nepateikiami ir jokie duomenys ar tyrimai, atskleidžiantys maisto papildų reklamos poveikį vartotojams, vartotojų įpročius renkantis maisto papildus ir pan. Tėra konstatuojama, kad maisto papildų reklama skatina įsigyti maisto papildų ir juos vartoti. Bet gi toks ir yra reklamos tiesioginis tikslas – paskatinti įsigyti prekių ar naudotis paslaugomis. Gal tokiu atveju apskritai verta kalbėti ne apie pačios reklamos draudimą, o apie kontrolės metodų ir priemonių efektyvumą, pagalbą verslui kuriant maisto papildų reklamas ar apie galimus specialius reklamos reikalavimus, kuriais būtų siekiama užtikrinti vartotojų informavimą apie (ne)racionalų maisto papildų vartojimą.

Galiausiai, iniciatoriai dalį dėmesio skiria vaistų suvartojimo ir jų reklamos problematikai, nors tai apskritai nepatenka į siūlomo teisinio reguliavimo apimtį (juk siekiama uždrausti maisto papildų reklamą). Neaptarta ir jokia kitų šalių patirtis ar geroji praktika, kuria galėtume pasinaudoti spręsdami, matyt, ne tik Lietuvai aktualius klausimus. O gal tokių ar panašių draudimų kitose šalyse tiesiog nėra?

Siūlomas teisinis reguliavimas, kuriuo siekiama nustatyti absoliutų maisto papildų reklamos draudimą, ne tik nesuderinamas su pagrindiniu šalies įstatymu – LR Konstitucija (kalbame visų pirma apie ūkinės veiklos ir informacijos laisvę), bet prieštarauja ir ES teisės aktams. Nė viename ES teisės akte, reglamentuojančiame maisto produktus, įskaitant maisto papildus, nėra nustatytas joks absoliutus maisto reklamos draudimas. Pavyks aptikti nebent tam tikras maisto reklamos sąlygas ir (ar) ribojimus, pVZ., reikalavimą neklaidinti vartotojų, naudoti tik leidžiamus teiginius apie maistingumą ir sveikatingumą ir pan.

Be to, greta privalomos informacijos apie maistą ES teisės aktai leidžia teikti ir savanorišką informaciją ant maisto produktų, taigi ir maisto papildų, pakuočių ar etikečių (pvz., šūkius, informaciją apie patrauklias konkretaus maisto produkto savybes, tuos pačius teiginius apie maistingumą ir sveikatingumą). Tokią savanorišką informaciją, nepaisant to, kad ji pateikta ne televizijoje, radijuje ar internete, o ant pakuočių ar etikečių, kompetentingos institucijos paprastai pripažįsta maisto reklama. Įtvirtinus aptariamą draudimą reklamuoti maisto papildus gyventojams bet kokiomis formomis išeitų, kad ir ant pakuočių ar etikečių nebegalima teikti informacijos, kurią teikti leidžia ES teisės aktai.

Iš to, kas pasakyta, akivaizdu, kad pateiktas siūlymas kelia abejonių dėl jo proporcingumo ir pagrįstumo. Siūlant tokią kardinalią priemonę – absoliutų maisto papildų reklamos gyventojams draudimą – tikslinga atlikti žymiai išsamesnę situacijos analizę, nei viešai pateikta iki šiol. Prieš priimant sprendimus, būtina surinkti duomenų, leidžiančių pagrįstai teigti, kad problema iš tikrųjų egzistuoja. Naudinga būtų įvertinti ir galimybes taikyti kitas galimas priemones arba identifikuoti priežastis, dėl kurių tos kitos priemonės būtų neveiksmingos, kad draudimas neatsirastų vien dėl paties draudimo.

Komentaro autorė — dr. Asta Šamulevičiūtė, advokatų kontoros TGS Baltic advokatė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Tarp savaitės reklamų: nuo „Megos“ iki „Viasat“ 2

Tarp naujausių savaitės reklamų: stebuklingos „Mega“ kalėdos („Tintinno Media Production House“), „Viasat“ su...

Rinkodara
2017.12.05
Lietuvis sužibėjo BMW reklamoje 8

Naujausioje Vokietijos automobilių gamintojo BMW reklamoje – lietuviškas veidas.

Rinkodara
2017.11.30
Tarp naujausių reklamų: šventinė „Ikea“ ir kitokia „Maxima“ 2

Tarp naujausių savaitės reklamų: kalėdinis „Ikea“ klipas (reklamos agentūra „Not Perfect | Y&R“), netikėtos...

Rinkodara
2017.11.28
Tarp naujausių reklamų: tikras Kalėdų siautulys

Tarp naujausių klipų: ant pačiūžų skriejantys ir gerą savijautą dovanojantys „Eurovaistinės“ vaistininkai...

Rinkodara
2017.11.21

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau