Ryšiai su visuomene kaip verslas: ką rodo rinkos skaičiai?

Publikuota: 2016-07-18
Orijana Mašalė, strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Orijana Mašalė, strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė

Per pastarasias savaites „Verslo žinios“ tradiciškai skelbė metines didžiausių ryšių su visuomene agentūrų apyvartas, pelno maržas ir kitus svarbius dalykus. Graži proga kelioms įžvalgoms apie tai, kaip gyvuoja ryšių su visuomene verslas.

Visų pirma pastebėjimas.

Kažkodėl apie komunikaciją nenorima kalbėti kaip apie verslą. Tiek ryšiai su visuomene, tiek reklama, tiek smulkesnės šių sričių šakos tradiciškai yra traktuojamos kaip viena verslo funkcijų, bet ne verslas savaime. Net „Verslo žinios“, aprašydamos pačius įvairius verslus nuo siuvimo iki laivų konstravimo, į komunikacijos sritį nepažvelgia komunikacijos kaip verslo akimis, t.y. žiniasklaida nuolat rašo apie tai, kaip valdomi verslai, kaip gaunami nauji užsakymai, kaip motyvuojami darbuotojai ir pan., tokiomis verslo valdymo temomis kalbina gausybę skirtingų sričių vadovų / atstovų, bet (turbūt) niekada nekalbina komunikacijos agentūrų vadovų.

Taip, žiniasklaidoje, renginių salėse, socialiniuose tinkluose ir kitur gausu komunikacijos specialistų patarimų, tačiau kodėl komunikacijos agentūrų savininkai ir vadovai nekviečiami kalbėti apie komunikaciją kaip verslą? Per pastarasias savaites „Verslo žinios“ tradiciškai paskelbė metines didžiausių ryšių su visuomene agentūrų apyvartas, pelno maržas ir kitus svarbius dalykus. Graži proga kelioms įžvalgoms apie tai, kaip gyvuoja ryšių su visuomene (RsV) verslas.

Kiek yra RsV agentūrų?

Kažkada su kolegomis skaičiavome, kad Lietuvos rinkoje veikia 70 daugiau ar mažiau RsV agentūrų. Rašydama „daugiau ar mažiau RsV“ galvoje turiu porą aspektų. Pirma, iš tų „apie“ 70 agentūrų dalį vargu ar galima vadinti RsV agentūromis, nes jose dirba 1–2 žmonės, kurie yra įregistravę įmonę dėl finansinių aspektų. Antra, yra agentūrų, kurios skelbiasi darančios kone viską – ir dirba kaip žurnalistai (absoliutus etikos pažeidimas!), ir kuria reklamos kampanijas, ir atlieka vertimus (taip, esu mačiusi ir tokios egzotikos), ir fotografuoja, ir dar daro gausybę dalykų, kurie net iš bėdos netinka klasikinei RsV sampratai. Viena vertus, klientai turi didžiulį pasirinkimą, kita vertus – gal tokia viską darančių gausa ir yra priežastis vis dar ribotam suvokimui, kas yra ryšių su visuomene profesionalai.

Reklamos įtaka RsV rinkai.

Žvelgiant į „Verslo žinių“ paskelbtą didžiausių RsV agentūrų dvidešimtuką, matoma viena tendencija – kone visų agentūrų apyvartas „išpučia“ reklamos pinigai, t.y. žiniasklaidos plotams skirtos lėšos, kurios tiesiog „suvaikšto“ per agentūros rankas. Jei žvelgiame tik į tiesioginės veiklos pajamas, apyvartų skaičiai tampa du ar net šešis kartus mažesni! Galima daryti dvi išvadas: RsV prisitaikė prie pasikeitusių verslo sąlygų ir atėmė dalį reklamos ir žiniasklaidos planavimo agentūrų pajamų, be to, klasikiniai ryšiai su visuomene kaip paslaugos rūšis – labiau mažųjų agentūrų „privilegija“.

Kaip patekti į elitą?

Akivaizdu, kad tam, jog patektum į „Verslo žinių“ aprašomą RsV verslo elitą, reikia daugybės sėkmingos veiklos metų arba... aktyvaus dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose. Kitais metais dvidešimtmetį švęs pirmoji dar gyvuojanti RsV agentūra, tačiau ji – antrojoje RsV agentūrų dešimtuko dalyje, nes viešieji pirkimai – ne pagrindinė jos duona. Tuo tarpu titulais „didžiausi“ ar „vieni didžiausių“ pelnytai naudotis gali tie, kurie geba derinti kokybišką ilgametę veiklą su atkaklumu dalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose.

RsV rinkos pelningumas – nedidelis ir netvarus.

Praėjusiais metais jis svyravo nuo –1,5% iki +24,7%, o rinkos vidurkis buvo 7,6%. Panašų pelningumo rodiklį metai iš metų demonstruoja tik keletas agentūrų. Lyginat su 2014 metais, 2015 metais iš tų agentūrų, kurių pelningumo rodikliai paskelbti „Verslo žiniose“, augo 9 agentūrų pelnas, o pelnas krito 8 agentūrose. Paprastai pelną agentūrose, o ir kituose versluose, mažina vienas dalykas – verslo plėtra, nes retai kam pavyksta augti (taip pat) pelningai. Praėjusiais metais darbuotojų skaičių augino ne viena RsV agentūra, o didžiausioms įmonėms bet kuriame verslo sektoriuje generuoti nuolatinį augimą – tikrai ne pats lengviausias iššūkis.

Amatininkai nesitraukia.

Dar vienas pastebėjimas – kone visų „Verslo žinių“ tope esančių agentūrų savininkai ir vadovai vis dar yra amatininkai, t.y. patys teikia RsV konsultacijas. Juk keistai atrodytų inžinerinės įmonės savininkas, virindamas vamzdžius, o RsV įmonių savininkai arba vis dar mėgaujasi „virinimu“, arba priversti tai daryti, nes jų agentūrose nėra tokio lygio ekspertų kaip jie patys. Man vis dažniau kyla klausimas, kaip Lietuvos RsV rinka atrodys po dešimties metų, kai rinką kūrusiems bus tik apie 50 metų, o „virinimas“ jau bus pabodęs. Visgi spėju, kad dabar ne vieno lietuviško verslo jau išgyvenamas verslo perdavimo kitiems procesas RsV rinkos dar ilgokai nepalies.

RsV – tikrai įperkami.

„Verslo žinių“ skelbtas RsV agentūrų sąrašas įžvalgiam verslininkui tikrai turėtų paneigti vis dar gajų mitą, kad samdyti RsV agentūrą yra brangu. Žinoma, sąraše trūksta informacijos apie darbuotojų skaičių, pajamas ir išlaidas vienam darbuotojui bei kitų verslo skaičių, tačiau truputis „Google“ pagalbos ir bus aišku, kas iš RsV agentūrų ne tik išmano komunikacijos sritį, bet ir geba kalbėti verslo kalba.

Orijana Mašalė yra strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Klaipėdos ženklo kūrėjai kaltinami plagiatu Premium 7

Naujasis uostamiesčio prekės ženklas sukėlė aštrias diskusijas: nuo pastebėjimų apie plagijavimą, keistą...

Rinkodara
2018.07.10
Klaidos, kurias daro įmonės, keisdamos prekės ženklus Premium

Verslai, nusprendę keisti, atnaujinti savo valdomus prekės ženklus, neretai susitelkia tik į logotipo...

Rinkodara
2018.07.09
Naujas „Facebook“ žingsnis – spausdintas žurnalas

Socialinis tinklas „Facebook“ tyliai pristatė naujovę – savo spausdintą žurnalą „Grow“, skirtą Didžiosios...

Rinkodara
2018.07.08
„MG Baltic Investment“ pelnas pernai augo iki 13,3 mln. Eur 1

Verslininko Dariaus Mockaus valdomo koncerno „MG Baltic“ bendrovė „MG Baltic Investment“, valdanti didžiausią...

„Kilig“ reklaminės kampanijos veidais pasirinko žinomus žmones 12

Naujojo prekės ženklo „Kilig“ įvedimo kampanijai „Biok laboratorija“ renkasi žinomus veidus – Ericą Jennings...

Rinkodara
2018.07.03
Sėkmė „Kanų liūtų“ festivalyje neaplenkia ir mažųjų

„Kanų liūtuose“, didžiausiame kūrybiškumo festivalyje, šiemet dažniausiai ant scenos lipo „Anheuser-Busch...

Rinkodara
2018.07.01
Komunikacijos agentūrų pajamos augo 19%

Ryšių su visuomene agentūrų asociacijai RSVA priklausančių bendrovių tiesioginės pajamos 2017–aisiais augo...

Rinkodara
2018.06.27
Ryšių su visuomene agentūrų metai: šuolį į viršų lydi nuosaikumas Premium

Nepaisant ryšių su visuomene agentūrų pajamų šuolio ir teigiamos dinamikos, augančių verslo ir vartotojų...

Rinkodara
2018.06.27
Reputacijos lyderė „Thermo Fisher“: svarbu veiksmai, o ne dirbtiniai šūkiai Premium

Geriausios reputacijos titulą trečius metus iš eilės pelno moderniųjų biotechnologijų bendrovė „Thermo Fisher...

Rinkodara
2018.06.26
Apsisprendė, kuri institucija koordinuos Lietuvos pristatymą pasauliui 2

Nacionaliniu šalies pristatymo užsienyje koordinatoriumi patvirtintas Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau