Ryšiai su visuomene kaip verslas: ką rodo rinkos skaičiai?

Publikuota: 2016-07-18
Orijana Mašalė, strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Orijana Mašalė, strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė

Per pastarasias savaites „Verslo žinios“ tradiciškai skelbė metines didžiausių ryšių su visuomene agentūrų apyvartas, pelno maržas ir kitus svarbius dalykus. Graži proga kelioms įžvalgoms apie tai, kaip gyvuoja ryšių su visuomene verslas.

Visų pirma pastebėjimas.

Kažkodėl apie komunikaciją nenorima kalbėti kaip apie verslą. Tiek ryšiai su visuomene, tiek reklama, tiek smulkesnės šių sričių šakos tradiciškai yra traktuojamos kaip viena verslo funkcijų, bet ne verslas savaime. Net „Verslo žinios“, aprašydamos pačius įvairius verslus nuo siuvimo iki laivų konstravimo, į komunikacijos sritį nepažvelgia komunikacijos kaip verslo akimis, t.y. žiniasklaida nuolat rašo apie tai, kaip valdomi verslai, kaip gaunami nauji užsakymai, kaip motyvuojami darbuotojai ir pan., tokiomis verslo valdymo temomis kalbina gausybę skirtingų sričių vadovų / atstovų, bet (turbūt) niekada nekalbina komunikacijos agentūrų vadovų.

Taip, žiniasklaidoje, renginių salėse, socialiniuose tinkluose ir kitur gausu komunikacijos specialistų patarimų, tačiau kodėl komunikacijos agentūrų savininkai ir vadovai nekviečiami kalbėti apie komunikaciją kaip verslą? Per pastarasias savaites „Verslo žinios“ tradiciškai paskelbė metines didžiausių ryšių su visuomene agentūrų apyvartas, pelno maržas ir kitus svarbius dalykus. Graži proga kelioms įžvalgoms apie tai, kaip gyvuoja ryšių su visuomene (RsV) verslas.

Kiek yra RsV agentūrų?

Kažkada su kolegomis skaičiavome, kad Lietuvos rinkoje veikia 70 daugiau ar mažiau RsV agentūrų. Rašydama „daugiau ar mažiau RsV“ galvoje turiu porą aspektų. Pirma, iš tų „apie“ 70 agentūrų dalį vargu ar galima vadinti RsV agentūromis, nes jose dirba 1–2 žmonės, kurie yra įregistravę įmonę dėl finansinių aspektų. Antra, yra agentūrų, kurios skelbiasi darančios kone viską – ir dirba kaip žurnalistai (absoliutus etikos pažeidimas!), ir kuria reklamos kampanijas, ir atlieka vertimus (taip, esu mačiusi ir tokios egzotikos), ir fotografuoja, ir dar daro gausybę dalykų, kurie net iš bėdos netinka klasikinei RsV sampratai. Viena vertus, klientai turi didžiulį pasirinkimą, kita vertus – gal tokia viską darančių gausa ir yra priežastis vis dar ribotam suvokimui, kas yra ryšių su visuomene profesionalai.

Reklamos įtaka RsV rinkai.

Žvelgiant į „Verslo žinių“ paskelbtą didžiausių RsV agentūrų dvidešimtuką, matoma viena tendencija – kone visų agentūrų apyvartas „išpučia“ reklamos pinigai, t.y. žiniasklaidos plotams skirtos lėšos, kurios tiesiog „suvaikšto“ per agentūros rankas. Jei žvelgiame tik į tiesioginės veiklos pajamas, apyvartų skaičiai tampa du ar net šešis kartus mažesni! Galima daryti dvi išvadas: RsV prisitaikė prie pasikeitusių verslo sąlygų ir atėmė dalį reklamos ir žiniasklaidos planavimo agentūrų pajamų, be to, klasikiniai ryšiai su visuomene kaip paslaugos rūšis – labiau mažųjų agentūrų „privilegija“.

Kaip patekti į elitą?

Akivaizdu, kad tam, jog patektum į „Verslo žinių“ aprašomą RsV verslo elitą, reikia daugybės sėkmingos veiklos metų arba... aktyvaus dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose. Kitais metais dvidešimtmetį švęs pirmoji dar gyvuojanti RsV agentūra, tačiau ji – antrojoje RsV agentūrų dešimtuko dalyje, nes viešieji pirkimai – ne pagrindinė jos duona. Tuo tarpu titulais „didžiausi“ ar „vieni didžiausių“ pelnytai naudotis gali tie, kurie geba derinti kokybišką ilgametę veiklą su atkaklumu dalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose.

RsV rinkos pelningumas – nedidelis ir netvarus.

Praėjusiais metais jis svyravo nuo –1,5% iki +24,7%, o rinkos vidurkis buvo 7,6%. Panašų pelningumo rodiklį metai iš metų demonstruoja tik keletas agentūrų. Lyginat su 2014 metais, 2015 metais iš tų agentūrų, kurių pelningumo rodikliai paskelbti „Verslo žiniose“, augo 9 agentūrų pelnas, o pelnas krito 8 agentūrose. Paprastai pelną agentūrose, o ir kituose versluose, mažina vienas dalykas – verslo plėtra, nes retai kam pavyksta augti (taip pat) pelningai. Praėjusiais metais darbuotojų skaičių augino ne viena RsV agentūra, o didžiausioms įmonėms bet kuriame verslo sektoriuje generuoti nuolatinį augimą – tikrai ne pats lengviausias iššūkis.

Amatininkai nesitraukia.

Dar vienas pastebėjimas – kone visų „Verslo žinių“ tope esančių agentūrų savininkai ir vadovai vis dar yra amatininkai, t.y. patys teikia RsV konsultacijas. Juk keistai atrodytų inžinerinės įmonės savininkas, virindamas vamzdžius, o RsV įmonių savininkai arba vis dar mėgaujasi „virinimu“, arba priversti tai daryti, nes jų agentūrose nėra tokio lygio ekspertų kaip jie patys. Man vis dažniau kyla klausimas, kaip Lietuvos RsV rinka atrodys po dešimties metų, kai rinką kūrusiems bus tik apie 50 metų, o „virinimas“ jau bus pabodęs. Visgi spėju, kad dabar ne vieno lietuviško verslo jau išgyvenamas verslo perdavimo kitiems procesas RsV rinkos dar ilgokai nepalies.

RsV – tikrai įperkami.

„Verslo žinių“ skelbtas RsV agentūrų sąrašas įžvalgiam verslininkui tikrai turėtų paneigti vis dar gajų mitą, kad samdyti RsV agentūrą yra brangu. Žinoma, sąraše trūksta informacijos apie darbuotojų skaičių, pajamas ir išlaidas vienam darbuotojui bei kitų verslo skaičių, tačiau truputis „Google“ pagalbos ir bus aišku, kas iš RsV agentūrų ne tik išmano komunikacijos sritį, bet ir geba kalbėti verslo kalba.

Orijana Mašalė yra strateginės komunikacijos bendrovės „OMConsulting“ vadovė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
71 UAB „Publicum Media“ 492,0% Vilniaus
151 UAB „Lion Communications Vilnius“ 317,5% Vilniaus
155 UAB „Alpha Baltic Vilnius“ 312,3% Vilniaus
303 UAB „Inter Krasta“ 217,7% Vilniaus
347 UAB „Ad Fingers“ 195,3% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau