Prieš propagandą: esame brandesni nei patys manome

Publikuota: 2016-05-20
Andrius Kasparavičius, UAB „Komunikacija ir konsultantai“ vykdantysis direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Andrius Kasparavičius, UAB „Komunikacija ir konsultantai“ vykdantysis direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
 

Nuolat pabrėžiame, kad esame jauna ir maža valstybė, todėl į Vakarus žengiame iš lėto ir ne visada užtikrintai. Vis dėlto tai, ką matau šiandien, mane be galo džiugina. Į Lietuvos ryšių su visuomene erdvę be perstojo braunasi Rytų ideologijos šalininkai ir užsiima propaganda, taip pat labai smarkiai stengiasi rasti vietininkų čia, mūsų šalyje. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia – „PervijBaltiskijkanal“, „Nord Stream“, „Gazprom“ ir galiausiai „Rosatom“.

Pastarąjį būtina išskirti ir aptarti. Tai įmonė, visai neseniai ieškojusi ryšių su visuomene agentūros Lietuvoje ir, mano didžiai nuostabai ir džiaugsmui – neradusi.

Dažnai sakoma, kad verslas yra verslas ir čia nieko asmeniško negali būti – norėsi uždirbti, darysi viską. Kategoriškai su tuo nesutinku. Toks požiūris ydingas. Panašu, kad nesutinku ne aš vienas, o ir visos kitos komunikacijos agentūros, kurioms, matyt, daug svarbiau jų reputacija nei uždarbis. Kodėl niekas nesutiko dirbti su „Rosatom“? Ogi labai paprasta – tai tiesiogiai Kremliui pavaldi įmonė. Vienas Rusijos valdžios įrankių, kuriuo stengiamasi daryti poveikį Baltijos ir kitoms Europos valstybėms.

Grįžkime prie ryšių su visuomene ištakų ir vakarietiškų vertybių, susiformavusių dar XX a. pradžioje. Tai tiesos skleidimas, gėrio siekimas, konfidencialumo užtikrinimas ir galybė kitų bet kuriam paprastam vakariečiui suprantamų savybių. Kaip reikėtų komunikuoti „Rosatom“ vardu? Kaip gali kalbėti tiesą, kai pati projekto esybė yra melas ir jo skleidimas?

Ne viskas už pinigus

Neradusi agentūros Lietuvoje įmonė pasitelkė Maskvos ryšių su visuomene specialistus, nes užsakytą projektą juk vis tiek reikia vykdyti. Agentūra, žinoma, pasielgė taip, kaip būtų pasielgusi bet kuri kita komunikacijos įmonė, kuriai reikia bendrauti su žiniasklaida. Ji suorganizavo žurnalistų kelionę į Astravą. Bėda tik ta, kad vadovaujantis ryšių su visuomene principais, agentūra turėtų leisti žiniasklaidai susipažinti su projekto esme ir gauti atsakymus į visus, jiems kylančius klausimus. O kaip tai padaryti, jei projektas slaptas ir praktiškai jokios informacijos negalima atskleisti? Dar įdomiau, kad šioje istorijoje žurnalistas negali gauti daugiau informacijos nei mūsų valdžios pareigūnai, o ir jie teigia neturintys atsakymų į jiems rūpimus klausimus. Apie kokią komunikaciją galime kalbėti tokiu atveju ir kokios reakcijos galime tikėtis? Žinoma, neigiamos.

Akivaizdžiai matėme, kas vyko po žurnalistų vizito į jėgainę. Nemačiau nė vieno pozityvaus straipsnio spaudoje, nes iš esmės sulaukti teigiamos reakcijos ir neįmanoma – tai neigiamas, melu persunktas ir ant neaiškių pamatų statomas projektas.

Taigi Lietuvos agentūrų pasirinkimas nedirbti su tokio pobūdžio kompanija – ne vien moralės klausimas. Vakarietiškomis ryšių su visuomene taisyklėmis besivadovaujančiam specialistui dirbti su tokiu projektu paprasčiausiai neįmanoma. Juk komunikacija nėra ta sritis, kuri sugebėtų kontroliuoti natūralią informacijos sklaidą. Ypač šiais technologijų laikais, kai sunku suvokti kasdien pasirodančios informacijos srauto dydį.

Ne pagyrų, o objektyvumo

Tai reikėtų suprasti ir kai kuriems mūsų verslininkams, kurie kreipdamiesi į ryšių su visuomene agentūrą ir tikisi, kad komunikacijos specialistai atliks savotišką filtro, kuris praleidžia tik verslininkui norimą informaciją, funkciją. Deja, ryšių su visuomene agentūros nėra vien pozityvių naujienų skleidėjos, jos pirmiausia tiesos skleidėjos ir tai reikėtų pagaliau suprasti. Jos padeda kalbėti ir pasakoti tai, kas egzistuoja, o ne kuria tai, ko nėra.

Taigi kalbant apie Rytų ir Vakarų, arba dar siauriau – Rusijos, kaip Rytų atstovės, ir Lietuvos, kaip Vakarų valstybės, skirtumus, turime galvoti apie istoriškai susiformavusį žmonių mentalitetą. Viena universiteto docentė, ilgus metus tyrinėjanti ir dėstanti rusų literatūrą, pati turinti rusiško kraujo ir galiausiai nešiojanti rusišką pavardę daug metų stebi politinę bei ekonominę situaciją kaimyninėje šalyje, kartą kalbėdama apie rusų tautos mentalitetą ji paaiškino, kad nuo pat carinės Rusijos laikų toje šalyje įsivyravęs nerašytas principas, kuris, panašu, plačiai naudojamas ir šiandien bei perduodamas iš kartos į kartą. Jos nuomone, rusai gyvena ne pagal taisykles ar statymus, o pagal suvokimą. Kitaip sakant, taip, kaip jiems norisi ir patinka – kaip supranta. Jiems neegzistuoja jokios taisyklės. O juk civilizuotame ir ypač Vakarų pasaulyje galioja begalė taisyklių – pradedant šalies konstitucija ir baigiant saugaus kelių eismo principais.

Ryšių su visuomene sferoje lygiai taip pat – pirmiau planuoji pagal egzistuojančias taisykles, o tik po to imiesi veiksmų. „Rosatom“ projekte daroma priešingai – į taisykles žiūrima kaip į formalumą, kurį galima apeiti. Jos nėra veiklos pagrindas, o veikiau kliuvinys, kurį reikia pastumti.

Mūsų mentalitetas sužalotas ilgus metus trukusios sovietinės okupacijos, todėl noras apeiti taisykles ir jas sulaužyti, būti „protingesniems“ nei vis kiti – dar labai paplitęs. Vis dėlto matome, kad 26 nepriklausomybės metai išties daug ką pakeitė ir taisyklės šiandien visų sričių pagrindas. Galiausiai, juk esame teisinė valstybė. Taisyklių galime nemėgti, sakyti, kad dėl viso biurokratinio mechanizmo projektai trunka ilgiau, galbūt kai kurios jų mus erzina ir atrodo perteklinės, bet tai, kad jų laikomės – puikus pasiekimas. Todėl galime džiaugtis, kad esame brandūs ir gebame atsirinkti. Gal net brandesni ir vakarietiškesni nei kartais mums patiems atrodo.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
71 UAB „Publicum Media“ 492,0% Vilniaus
151 UAB „Lion Communications Vilnius“ 317,5% Vilniaus
155 UAB „Alpha Baltic Vilnius“ 312,3% Vilniaus
303 UAB „Inter Krasta“ 217,7% Vilniaus
347 UAB „Ad Fingers“ 195,3% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau