Klastočių mastas ir žala – šokiruojančio dydžio

Publikuota: 2017-10-09
Kazimieras Saržickas
Kazimieras Saržickas

Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (angl. European Union Intellectual Property Office, EUIPO), vertinanti padirbinėjimo bei piratavimo ekonominį poveikį skirtinguose verslo sektoriuose bei regionuose, kartu su Tarptautine ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (angl. Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) paskelbė tyrimus, susijusius su indėliu į intensyvių pramonės šakų ekonominį veiksmingumą ir užimtumą intelektinės nuosavybės teisių srityje bei piliečių suvokimą apie intelektinės nuosavybės teises ES.

Ar kovojama efektyviau?

Atliktų tyrimų duomenys šokiravo: 2013 m. tarptautinė prekyba padirbtais ir piratiniais produktais sudarė iki 2,5% pasaulio prekybos, t. y. iki 338 mlrd. Eur. ES šie produktai sudaro iki 5% viso ES importo – apie 85 mlrd. Eur. Beveik 3/4 padirbtų produktų yra gabenami jūra, kurjerių tarnybų ir paštu. Pastarosiomis dažniausiai naudojasi mažesnių prekių padirbinėtojai. Suklastotų prekių kontrabandininkai telkiasi Honkonge, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir Singapūre. Iš ten prekės keliauja po pasaulį. Į ES klastotės dažniausiai patenka per keturis tranzito punktus: Albaniją, Egiptą, Maroką ir Ukrainą.

Intelektinės nuosavybės pažeidimu yra traktuojamas ne tik neteisėtas prekių kopijavimas ir svetimų prekių ženklų naudojimas kitoms prekėms žymėti bei jų pardavimas. Pasak Kazimiero Saržicko, tarptautinės kovos prieš klastotes asociacijos SNB-REACT regiono vadovo, intelektinė nuosavybė pažeidžiama ir neteisėtai naudojant prekių ženklus internete, reklamuojant suklastotas prekes ar naudojant prekių ženklus domeno pavadinime.

Lietuva taip pat stipriai kenčia nuo intelektinės nuosavybės pažeidėjų. Pvz., minėti tyrimai rodo, kad vien žaislų ir galanterijos pramonės Lietuvoje dėl padirbėjų kaltės kasmet praranda po 3 mln. Eur, nes mažėja originalių prekių pardavimai, atleidžiami darbuotojai. ES žaislų pramonėje 2015 m. darbą prarado apie 6.150 darbuotojų, galanterijos pramonėje – net 25.700.

„Metams bėgant problema didėja. Bet kalbame apie nelegalų verslą, kurio apimčių įvertinti pagal akivaizdžius kriterijus neįmanoma, – apie klastojimo ir piratavimo mastą kalba p. Saržickas. – Pastaruoju metu klastočių sulaikoma dažniau, jas demaskuoja ir muitinė, ir policija. Tai rodo, kad arba tų prekių yra daugiau ir jų prekyba auga, arba Lietuva efektyviau stabdo klastočių verslą.“

Apgaudinėja ir pirkėją, ir valstybę

Anot p. Saržicko, nuo intelektinės nuosavybės pažeidėjų labiausiai nukenčia sąžiningas verslas ir valstybės ekonomika.

„Tie, kurie sąžiningai pardavinėja prekes, moka licencinius mokesčius ir mokesčius valstybei, privalo konkuruoti su tais, kurie, siekdami greito pelno, veikia nelegaliai. Prekių ženklo teisių turėtojas privalo investuoti ne tik į prekės kūrimą ir vystymą, į rinkos tyrimus ir reklamą, į prekės kokybę ir patikimus platinimo bei aptarnavimo tinklus, bet ir į prekių ženklo apsaugą nuo klastojimo – ir imantis aktyvių teisinių veiksmų prieš klastotojus, klastočių importuotojus bei platintojus, ir diegiant įvairius techninius sprendimus originalioms prekėms žymėti ar atskirti jas nuo klastočių – tai ir sudėtingos hologramos, unikalūs kodai, specialios sunkiai padirbamos etiketės ar pakuotės. Nuo nelegaliai veikiančių pardavėjų kenčia ir valstybė – neteisėtas verslas prisideda prie šešėlinės ekonomikos – suklastotos prekės dažniausiai gabenamos kontrabanda, gaminamos ir platinamos taip pat šešėlyje, vengiant mokėti mokesčius“, – aiškina p. Saržickas.

Jis akcentuoja ir žalą vartotojui, kuris perka klastotes. Anot jo, siekdami tik lengvo, greito ir didelio uždarbio, nelegalių prekių pardavėjai rūpinasi tik tuo, kad prekė išoriškai būtų panaši į originalą. Jiems mažiausiai rūpi prekės turinys, pirkėjų saugumas, sveikata ir pasitenkinimas preke ar prekių ženklu. O vartotojai moka nemažus pinigus už menkos vertės daiktą galvodami, kad perka originalų kokybišką gaminį. Ypač lengva apsigauti perkant internetu: nematant prekės dažnai net neįmanoma suprasti, ar ji – originali. Nelegalių prekių tiekėjams internete nesudėtinga suklastoti originalios parduotuvės duomenis, taip klientai apsigauna visiškai to nesuprasdami. Pasitaiko atvejų, kai pirkėjas itin skaudžiai nukenčia finansiškai: perkant gali būti pavagiami kreditinės kortelės duomenys, negrąžinami pinigai už netikusią prekę ir pan.

Vienas sunkiausių klausimų, į kurį specialistai ieško atsakymų – kaip atpažinti klastotes. Pasak p. Saržicko, vengiant klastočių būtina rinktis patikimą pardavėją, įsitikinti, kad jis turi teisę platinti prekes, nepasiduoti pagundai įsigyti daiktą gerokai pigiau.

„Stebuklų nebūna, – primena p. Saržickas, – kaip nebūna brangių daiktų už itin žemą kainą.“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pasaulio futbolo čempionatas: kaip tūkstantmečio karta keičia didžiausią futbolo renginį Premium

Nedas Newellas-Hansonas, 26 metų londonietis, niekada nepraleidžia futbolo rungtynių, tačiau vengia už tai...

Rinkodara
2018.06.30
Stabdo ES paramos kaimo plėtrai viešinimo paslaugų sutartį 2

Žemės ūkio ministerija laikinai stabdo ES paramos kaimo plėtrai viešinimo paslaugų sutartį.

Rinkodara
2018.06.29
„Auga“ patirtis: prekės ženklas be klišių Premium 8

Dažniausiai prekės ženklo pokyčius paskatina į įmonę atėjęs naujas rinkodaros vadovas arba esminiai pokyčiai...

Rinkodara
2018.06.29
VPT rekomenduoja Žemės ūkio ministerijai nutraukti 3,1 mln. Eur viešinimo sutartį 1

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT), nustačiusi pažeidimų Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) viešinimo paslaugų...

Rinkodara
2018.06.29
„LT identity“ ir „Swedbank“ ginčą vainikavo taika 4

Taikos sutartimi pasibaigė „Lt identity“ komandos ginčas su „Swedbank“ bei reklamos agentūra „TBWA / Vilnius“...

Rinkodara
2018.06.28
Darbas netrukdo stebėti futbolo čempionato

Žiūrimiausios pasaulio futbolo čempionato rungtynės pasiekė 7,5% reitingą, tai lenkia tokias populiarias...

Rinkodara
2018.06.28
„Facebook“ pristato naujas taisykles politinei reklamai

„Facebook“ pareiškė, kad artimiausiu metu planuoja įgyvendinti naują strategiją ir atskirti žurnalistiką ir...

Rinkodara
2018.06.28
Austrų „Pago“ prieš „Gubernijos“ „Pago Pago ginger beer“ 1

Tarptautinės „Eckes-Granini Group“ valdoma austrų sulčių gamintoja „Pago International Gesellschaf“...

Pramonė
2018.06.28
„Google“ keičia savo prekės ženklus

„Google“ paskelbė, kad netrukus nebeliks jos valdomų prekės ženklų „AdWords“ ir „DoubleClick“. Taip siekiama...

Rinkodara
2018.06.27
Komunikacijos agentūrų pajamos augo 19%

Ryšių su visuomene agentūrų asociacijai RSVA priklausančių bendrovių tiesioginės pajamos 2017–aisiais augo...

Rinkodara
2018.06.27
Kriptovaliutų rinkodaroje auga apžvalgininkų vaidmuo – įkainiai stebina

Kompanijoms „Google“, „Facebook“ ir „Twitter“ šiemet apribojus kriptovaliutų reklamą, virtualių valiutų...

Rinkos
2018.06.27
Ryšių su visuomene agentūrų metai: šuolį į viršų lydi nuosaikumas Premium

Nepaisant ryšių su visuomene agentūrų pajamų šuolio ir teigiamos dinamikos, augančių verslo ir vartotojų...

Rinkodara
2018.06.27
Reputacijos lyderė „Thermo Fisher“: svarbu veiksmai, o ne dirbtiniai šūkiai Premium

Geriausios reputacijos titulą trečius metus iš eilės pelno moderniųjų biotechnologijų bendrovė „Thermo Fisher...

Rinkodara
2018.06.26
Apsisprendė, kuri institucija koordinuos Lietuvos pristatymą pasauliui 2

Nacionaliniu šalies pristatymo užsienyje koordinatoriumi patvirtintas Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos...

Automobilių plovyklos „Ainava“ nuolaidos pripažintos diskriminuojančiomis

Automobilių plovyklos taikytos specialios nuolaidos moterims buvo nepagrįstos ir tai diskriminavo vyrus,...

Rinkodara
2018.06.25
Kas lemia vartotojo pasirinkimą prie parduotuvių lentynos

Nors vartotojai teigia, kad jiems svarbu didelis pasirinkimas, skonis, kokybė ir pakuotė, vis tik didžiausią...

Rinkodara
2018.06.24
Geidžiamiausi darbdaviai: kurių įvaizdis geriausias Premium 1

Šiais laikais kiekvieną mėnesį žinių apie darbdavius Lietuvoje pasirodo dvigubai daugiau nei prieš kelerius...

Vadyba
2018.06.22
Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“? 2

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo...

Technologijos
2018.06.21
Tarp finalininkų Kanuose – „Tele2“ projektas ir knyga be pavadinimo

65-ajame tarptautiniame „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje varžosi 23 Lietuvos reklamos agentūrų darbai. Du...

Rinkodara
2018.06.20
LNK pelnas išaugo daugiau nei trečdaliu

UAB „Laisvas ir nepriklausomas kanalas“ (LNK), vienijančio LNK, BTV, TV1, „Info TV“ ir „Liuks!“, pardavimo...

Rinkodara
2018.06.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau