Alkoholio reklama internete – tarsi raganų medžioklė

Publikuota: 2017-05-11
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Seimo koridoriuose toliau kelią skinasi absurdiški ir trumparegiški reklamos draudimai, kurie vargu, ar spręs tikrąsias problemas, tačiau bandant sukontroliuoti reklamą internete kils nemažai problemų: nuo lietuviškų ir užsienio prekių ženklų diskriminacijos iki pasigirdusių vertinimų, kad gali tekti blokuoti prieigą kai kurių užsienio svetainių kaip „YouTube“, „Facebook“.

Ekspertai ne kartą pabrėžė, kad sukontroliuoti visą internetinę erdvę be drastiškų priemonių būtų beveik neįmanoma.

Be to, jau dabar Lietuvoje yra taikomi vieni griežčiausių ribojimų Europoje. Lietuvos laisvosios rinkos instituto duomenimis, iš 35 tirtų Europos Sąjungos šalių, visiškas alaus reklamos draudimas taikomas tik keturių šalių nacionalinėse televizijose, dviejų – radijuje ir tiek pat – spaudoje. Tik dvi Europos šalys draudžia lauko reklamą ir tik viena taiko reklamos draudimą internete. Tuo metu socialiniuose tinkluose reklamos draudimas negalioja nei vienoje iš 35 ES šalių.

„Jei Lietuvos gamintojus dar būtų lengviau pasiekti, tai vargu, ar užsienio prekių ženklai pateks į kontrolierių akiratį, o jei ir pateks, galiausiai bus sunku įrodyti, ar reklama buvo nukreipta į Lietuvą, ar į kitas šalis, tad turėsime ir nelygias konkurencijos sąlygas“, – kalba Darius Gricius, žiniasklaidos planavimo OMD generalinis direktorius.

Jis priduria, kad jei dar „Google“ paprastai yra linkęs laikytis teisinių apribojimų, galiojančių skirtingose šalyse ir reklamos taisykles paprastai pritaiko prie kiekvienos šalies, o kartais net pritaiko savo normas, kurios būna net griežtesnės nei vienoje ar kitoje galiojantys įstatymai, tai tūkstančiai kitų reklamos tinklų, kurie padengia didžiulį tinklapių skaičių ir pasiekia apčiuopiamą Lietuvos vartotojų dalį, į tai numoja ranka.

„GDN, „Rubicon“, „AppNexus“, „Microsoft Ad Exchange“ – tai vos keli tarptautiniai reklamos tinklai, kurie sėkmingai galėtų atsiriekti dabar Lietuvos žiniasklaidos gaunamas pajamas, jei tokie draudimai būtų priimti. Tą sąrašą galima tęsti ir tęsti, ir pasakymas, kad norint pamatyti užsienio gamintojų reklamą, reikia jos „aktyviai ieškoti internete“ yra netiesa. Norint reklamuoti produktą Lietuvai, tą nesudėtinga padaryti naudojantis tarptautiniais reklamos tinklais iš bet kurios pasaulio vietos. Visų tinklų gi neuždrausi, o pasirodančios atskiros reklamos taip pat neišgaudysi“, – keistus užmojus komentuoja p. Gricius.

nuotrauka::1

Pasak jo, kyla daug klausimų, ar reklamą vietos portalai galės rodyti užsienyje juos skaitantiems lietuviams, t.y. ar, pavyzdžiui, būnantys Lenkijoje, lietuviai galės skaityti lietuvišką portalą ir matyti tokią reklamą, o žiniasklaida ar prekių ženklai nebus baudžiami ir t.t.

„Šiandien informacijos, reklamos tinklų, puslapių yra tiek daug, kad atskiros reklamos nesukontruoliuosi, ir nematau realių priemonių, kaip tai būtų galima padaryti, nediskriminuojant visų rinkos dalyvių. Ironizuojant, norint viską sureguliuoti, reiktų visą internetą uždaryti, o priėmus tokius griežtus, tačiau sunkiai sukontroliuojamus ribojimus, prasidės tarsi raganų medžioklė, kai labiausiai kentės vietos alkoholio gamintojai, kurie bus diskriminuojami prieš užsienio verslus. Praradimus skaičiuos ir vietos žinasklaida, besilyginant su užsienio portalais ir nevietiniais reklamos tinklais“, – kalba p. Gricius, pridurdamas, kad net ir tokie gigantai kaip „Facebook“ ar „Google“ negali susitvarkyti su netikrų naujienų, neleistino turinio problema, nors deda dideles pajėgas čia.

Antireklama

„Tad klausimas, kaip viską sukontroliuos Lietuvos valdžia. Nebent ji užsibrėžusi tokiais žingsniais didinti Lietuvos žinomumą, gi tikrai visi apie Lietuvą sužinotų, jei savaitei išjungtume „Facebook“ ar „Youtube“. Taptume šalimi, kur internetas toks greitas, kad Facebook“ ir „Youtube“ net pralekia pro šalį. Galime tik ironizuoti. Nors žinoma, valdžios rankose daug galių, galime tapti ir antra Šiaurės Korėja ir Kinija. Pavyzdžių pasaulyje turime“, – kalba p. Gricius.

Kristoforas Akromas, interaktyvios komunikacijos agentūros „Ad Fingers“ direktorius, paantrina, kad sukontroliuoti visą alkoholio reklamą internete – tas pats, kas pažaboti nesukontroliuojamą „Linkomaniją“.

nuotrauka::2

„Klausimas, jei koks nors viskio prekės ženklas pradės kampaniją „Facebook“, kuri bus orientuota į visą Europą. Arba atsivertus „The Guardien“ tinklapį, lietuviai matys tą reklamą. Pagal IP adresus taip pat negali visko sukontroliuoti: gal pavyzdžiui, prie kompiuterio sėdi britas, esantis Lietuvoje. Ta kontrolė bus be galo sudėtinga, o klausimų lieka daugiau nei atsakymų“, – retoriškai kalba p. Akromas.

Arūnas Kemežys, žiniasklaidos planavimo „Open Agency“ vadovas, taip pat pritaria, kad techniškai neįmanoma bus „išgaudyti“ visos alkoholio reklamos.

„Žinoma, vietinį reklamos inventorių valdyti yra paprasčiau, tačiau net ir čia nebus viskas sklandu, nes dalis reklamos lietuviškuose portaluose taip pat yra perkama per tarptautines, automatizuotas platformas, tad net ir patys portalai to gali nepastebėti realiuoju laiku. Akivaizdu, valdžia eina lengviausiu draudimų keliu, tačiau net nebando įsiklausyti į ekspertų nuomonę, ar situaciją galima suvaldyti techniškai“, – kalba p. Kemežys.

Pasak jo, reziumuojant, vietiniai prekių ženklai bijos reklamuotis ir kentės labiausiai, tarptautiniai, vykdydami globalias kampanijas, greičiausiai to net nežinos, tad ir nepaisys, o piktybiškieji – ignoruos.

Remiasi neveikiančiu pavyzdžiu

Paskutiniosiose Alkoholio kontrolės įstatymo pataisose numatoma, kad Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas turėtų teisę duoti privalomus nurodymus interneto paslaugų tiekėjams šalinti alkoholinių gėrimų reklamą arba panaikinti galimybę ją pasiekti. Dėl tokio leidimo departamentas turėtų kreiptis į Vilniaus apygardos administracinį teismą, kuris sprendimą turėtų priimti ne vėliau kaip per tris dienas. O jei atsakymas būtų neigiamas, šį sprendimą būtų galima skųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui – jo nutartis būtų galutinė ir neskundžiama. Įstatymo pataisoms dar turės pritarti Seimas.

Šiuo atveju būtų bandoma pasitelkti daugiau nei metus Lietuvoje galiojantį modelį, pagal kurį blokuojama prieiga prie azartinių lošimų svetainių, neturinčių leidimo teikti paslaugas Lietuvoje. Tačiau ne kartą buvo pirštu banksnota į spragas ir galimybes apeiti situaciją.

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga tuo tarpu išplatino savo pranešimą, kad interpretacijos, kad neva alkoholio reklamos draudimas taps pretekstu apriboti prieigą prie šių globalių IT lyderių ir jų paslaugų, ne tik neatitinka realybės, bet ir klaidina Lietuvos visuomenę, tačiau nepaaiškino, kaip ketina kontroliuoti socialiniuose tinkluose ir kt. interneto puslapiuose pasirodančią užsienio alkoholio prekių ženklų reklamą.

Reklamos apimtis sumenkusios

Kaip skaičiuoja tyrimų bendrovė „Kantar TNS“ praėjusiais metais alkoholio reklama tesudarė 1,88% viso reklamos pyrago.

Iš jų daugiausia alkoholio reklamos šiandien tenka televizijai (50,45%) ir internetui (27%), lauko reklamai (10,79%), spaudai (7,83%)

Nepaisant nedidelės procentinės išraiškos šie praradimai būtų skausmingi žiniasklaidai, o lietuviška žiniasklaida galėtų prarasti apie 5–7 mln. Eur reklamos pajamų.

Ne nuo to pradeda

„Akivaizdu, kad ne nuo pradedama kova su alkoholio vartojimu, ne apribojimais įsigyti ar reklamos draudimais galima pagerinti situaciją. Tai lengviausias ir pigiausias kelias, tačiau tikrai ne efektyviausias. Neturime pavyzdžių, kur uždraudus reklamą, būtų apčiuopiamai kritęs alkoholio vartojimas. Tačiau matome puikių pavyzdžių, kur alkoholio vartojimas mažėja, valstybei investuojant į socialines, užimtumo programas. Taip, tam reikia daugiau laiko, daugiau įdirbio ir tai yra žingsniai, kurie atneša rezultatą skirtingai nei draudimai“, – pabrėžia p. Gricius.

To įrodymas ir 2008 m. pasekmės, kai griežčiau apribojus reklamos laikas televizijoje, pardavimo laiką, visa tai nepakeitė tendencijos.

„Lauktų pokyčių nematome. Situacijos tai nepakeitė, alkoholio vartojimas reikšmingai nesumažėjo. Šiandien sprendžiame tą pačią problemą ir vėl tais pačiais draudimais. Jei vis tik yra užsimota į būtinybę įvesti apribojimus reklamai, galima būtų pasiremti kitų šalių pavyzdžiais, kai reguliuojamas yra turinys, pavyzdžiui, reklamoje galima naudoti tik prekės ženklą, neleidžiant rodyti žmonių, vartojimo situacijų ir pan. Taip neatimama galimybė verslui informuoti apie naujus gaminius ar priminti savo prekės ženklą“, – taip kiek anksčiau VŽ komentavo p. Gricius.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Idea prima“ pajamos augo 46%

Komunikacijos paslaugas teikiančios UAB „Idea prima“ bendros pajamos 2017 m. išaugo 46%, iki 1,53 mln. Eur, o...

Rinkodara
2018.04.20
Baltarusijos žaidimų televizija Lietuvos biurui paskelbė bankrotą Premium

Ambicingus planus Lietuvoje brėžusi Baltarusijos vaizdo žaidimų turnyrų ir televizijos bendrovė  „Game Show...

Technologijos
2018.04.20
Seimas sugriežtino draudimo produktų reklamą

Seimas sugriežtino draudimo produktų reklamą – draudimo paslaugų tarpininkai negalės teigti, kad jie yra...

Rinkodara
2018.04.19
Varžovų raumenys „Jysk“ nebaugina: planuoja plėtrą Premium

Danų mažmeninės prekybos bendrovė „Jysk“, valdanti buičiai ir poilsiui skirtų prekių parduotuvių tinklą,...

„Bazaarvoice“: Lietuva biurui patrauklesnė už Portugaliją Premium 3

JAV rinkodaros technologijų bendrovė „Bazaarvoice“ susižavėjo Lietuva ir jau atidarė biurą Vilniuje. Kitos...

Technologijos
2018.04.19
Varšuvos oro uosto keleiviams reklamuos Lietuvą 2

Šiandien Varšuvos Šopeno oro uoste startavo Lietuvos turizmo reklaminė kampanija. Ji truks 4 savaites ir...

Rinkodara
2018.04.19
Tarptautinėje arenoje – du lietuvių komunikacijos projektai

Pasauliniuose ryšių su visuomene rinkos apdovanojimuose „Sabre Awards“ tarp Europos, Artimųjų rytų ir Afrikos...

Rinkodara
2018.04.17
Keičiamos elektroninės prekybos taisyklės: ką svarbu žinoti Premium 2

Jau netrukus pardavėjai nebegalės atsisakyti parduoti prekių klientams iš kitų šalių, o nuolaidos, siūlomos...

Kylančios medžio šakos įprasmina augimą, tobulėjimą, kompetenciją ir stiprybę Rėmėjo turinys

Daiva Prekevičienė, UAB „Trukmė“ vykdomoji direktorė, pokalbį apie pokyčius pradeda atkreipdama dėmesį, kad...

Rinkodara
2018.04.16
„Vytauto“ vanduo – jau „Amazon“ lentynose 24

Su JAV skandalingųjų krepšinio žvaigždžių LiAngelo ir LaMelo Ballų atvykimu į Birštoną, Prienų-Birštono klubo...

Rinkodara
2018.04.16
SEB inovacijų centre kuriasi ateities lauko reklamos kūrėjai Premium 2

Neseniai pradėjusiame veikti SEB Inovacijų centre kuriasi inovatyvius skaitmeninės lauko reklamos sprendimų...

Rinkodara
2018.04.16
Verslo laiko juostą galima panaudoti rinkodaroje

Nebe pirmus metus veikiantys prekės ženklai turi istoriją, kurią gali panaudoti rinkodarai, – verslo praeitis...

Rinkodara
2018.04.15
Smaližių teismui „KitKat“ pristato rožinį šokoladą

Didžiosios Britanijos smaližiai pirmieji pasaulyje galės paragauti rožinės spalvos šokolado.

Vadyba
2018.04.14
Sėkmingiausi produktai: naujas „Coca-Cola“ gėrimas nurungė Lietuvos aludarius Premium

Sėkmingiausias 2017 m. parduotuvių lentynose pasirodęs naujas greito vartojimo produktas Lietuvoje –...

Rinkodara
2018.04.13
Prasideda „Metų rinkodaros vadovo“ rinkimai 1

Lietuvos marketingo asociacija LiMA kartu su „Verslo žiniomis“ jau ketvirtą kartą rengia „Metų CMO“ rinkimus,...

Rinkodara
2018.04.11
„PZU Lietuva gyvybės draudimas“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Bendrovė „PZU Lietuva gyvybės draudimas“ išsirinko naujus ryšių su visuomene partnerius – metinė...

Rinkodara
2018.04.11
Kada komunikacija atveria kelius į sėkmę Rėmėjo turinys 3

Turite puikų produktą, apie kurį klientai atsiliepia geriausiais žodžiais, jo kaina – konkurencinga rinkoje,...

Vadyba
2018.04.11
„Julia Janus“ iš „Europos“ išsikraustė į „Panoramą“ Premium 2

Lietuvos dizainerė Julija Janulaitytė įsitikinusi, kad Žvėryno mikrorajone esantis PC „Panorama“ yra...

Gamintojų darbotvarkę diktuoja prekių įvedimo į lentynas „langai“ Premium

Didieji prekybos tinklai kiekvienos kategorijos asortimentą peržiūri ir naujas prekes į lentynas įveda pagal...

Kuriant verslo dovanas svarbios ir technologijos, ir kūrybiškumas Rėmėjo turinys 1

Daugelyje biurų ir namų yra verslo dovanų ar suvenyrų, kuriuos sukūrė ir pagamino UAB „Echo Stamp“ komanda.

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau