Kas tai? Veiklos sukaktis

Prie starto linijos – su 25 metų patirties bagažu

Publikuota: 2017-10-04
Valdas Nanartavičius UAB Kotryna vadovas / Eugenijaus Mironovičiaus nuotr.
Valdas Nanartavičius UAB Kotryna vadovas / Eugenijaus Mironovičiaus nuotr.

Kartu su „Kotryna“ jau užaugo viena lietuvių karta: tie, kas pirmosiose Lietuvoje duris atvėrusiose vaikiškų prekių parduotuvėse lankydavosi kartu su tėvais, šiandien į jas vedasi savo atžalas. Iki didžiausio prekių vaikams tinklo Baltijos šalyse ūgtelėjo ir pati kompanija.

Vis dėlto įmonės vadovas ir savininkas Valdas Nanartavičius įsitikinęs, kad dabar įmonė tik stovi prie starto linijos, o didžiausi darbai ir laimėjimai laukia ateityje. Bendrovė, kuri šiandien valdo 85 „Baby City“, „Baby City/Toy City“, „Žaislų planeta“, „Lego“, „Kidzone“, „Kotryna“, „Mothercare“ „OVS Kids“ ir „Juku“ prekės ženklais pažymėtas parduotuves Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, vis dar tebėra lietuvių šeimos verslas: joje iki šiol dirba p. Valdo žmona ir jo tėtis, prieš ketvirtį amžiaus įkūręs įmonę. Bei dar daugiau nei šeši šimtai darbuotojų – tiek žmonių šiuo metu sudaro „Kotrynos“ komandą. Jau dabar žaidžianti stipriausiųjų Baltijos regiono lygoje, kompanija neslepia turinti dar ambicingesnių tikslų – patekti į didžiausiųjų Europos prekybos vaikiškomis prekėmis bendrovių dešimtuką ir neapsiriboti vien prekybininkės amplua.

Papasakokite, kaip kilo mintis prekiauti rūbais ir kitomis vaikiškomis prekėmis?

Verslas dažniausiai prasideda nuo problemos sprendimo. Tai tinka ir mums – su žmona susituokėme dar būdami studentai, gimė vaikas, reikėjo galvoti, kaip aprūpinti šeimą. Pasukau į verslą – trejus metus dirbau kartu su partneriais įkurtoje turizmo įmonėje. Žmona pastebėjo, kad labai sunku įsigyti kokybiškų vaikiškų rūbų. Buvo 1992 m., kaip tik abu galvojome, ką veikti toliau. „Kotryną“ įkūrė mano tėtis, prie jo nuo pradžių prisijungė ir mano žmona, o aš į įmonę atėjau maždaug po pusės metų, kai galutinai atsisakiau kelionių organizavimo.

Ar prisimenate pirmąją „Kotrynos“ parduotuvę?

Žinoma – ją atidarėme Vilniaus senamiestyje, Rūdininkų skvere. 40 kv. m. parduotuvėje tilpo ir vaikiški rūbai, batai, žaislai, net keletas vežimėlių. Vėliau duris atvėrė „Mažylio pasaulis“ Antakalnyje, dar viena parduotuvė Savanorių prospekte. Kartu su bendrove „Vokė“ Ukmergės gatvėje pastatėme pastatą, kuriame įsikūrusi „Kotrynos“ parduotuvė gyvavo iki pat šių metų rudens. Beje, nuo pat pirmos dienos orientavomės į vidutinės ir aukštesnės rūbų mados segmentą – žmonės ieškojo kokybės ir buvo pajėgūs ją įpirkti. Iki pat 1999 m. prekiavome išskirtinai itališkais ir prancūziškais vaikiškais drabužiais. Permainų atnešė Rusijos krizė, smarkiai paveikusi Lietuvos gyventojų perkamąją galią. Šiandien „Kotrynos“ rūbų asortimente – Europos gamintojų produkcija. Vis dėlto kardinaliai krypties nekeitėme – su išparduotuvėmis ar antrine rinka nekonkuruojame, mūsų pirkėjas – vidutines ir aukštesnes pajamas turinti šeima.

Vaikiškų prekių rinka – gana ankšta, savo dalį atsiriekia ir internetinė prekyba, ir pasauliniai drabužių prekių ženklai, ir prekybos centrai. Kaip pavyksta atlaikyti konkurencinį spaudimą?

Konkurencinė aplinka itin sustiprėjo po 2008 m. krizės, kai prasidėjo augimas ir šalyje atsirado daug naujų firminių drabužių parduotuvių, beveik visos jos turi ir vaikiškų rūbų linijas. Tačiau nuosmukio metu „Kotryna“ sustiprino savo pozicijas žaislų rinkoje: 2009 m. įsigijome įmonę „Voira“, kuriai priklausė parduotuvės „Žaislų planeta“. Tai leido mums subalansuoti produktų krepšelį ir išsiveržti į pirmaujančių žaislų pardavėjų gretas. Vėliau įsigijome dar vieną žaislų įmonę Estijoje, kuri valdo „Juku“ prekės ženklo parduotuves, taigi ten taip pat esame šios srities lyderiai. „Kotrynos“ grupės struktūra labai gyva, pasipildanti naujais prekių ženklais: šįmet įsigijome itališkų rūbų prekių ženklą OVS atstovaujančią įmonę, prieš keletą metų – „Mothercare“. Turime ir frančizės pagrindu veikiančių ženklų, pavyzdžiui, „Lego“ parduotuvės, kurios Lietuvoje buvo absoliuti naujiena. Beje, iš frančizių turėtojų gauname labai daug naudingos informacijos, ja naudojamės. Neužmiegame ant laurų, esame nuolatinėse paieškose, kaip veikti dar efektyviau, užtikrinti kompanijos tvarumą, o savo pirkėjams būti geriausiai jų poreikius tenkinančia kompanija. Norime būti pagalbininkais tėvams, kad vaiko auginimas teiktų džiaugsmą, būtų malonus, parodyti, jog visi kasdieniai rūpesčiai gali būti įveikiami, jei tik turi tinkamų priemonių.

O ką galvojate apie visoje Europoje mažėjantį gimstamumą – kartu su juo traukiasi ir rinkos potencialas?..

Tokia tendencija yra, tačiau šiuolaikinių tėvų noras duoti vaikams tai, ko vaikystėje neturėjo jie patys, auga sparčiau, nei krenta gimstamumo rodikliai. Dabar šeimos kuriamos ir vaikai gimsta brandesniems, gyvenimo pagrindą susikūrusiems žmonėms – natūralu, kad jie sau gali leisti daugiau, nori auginti atžalas patogiau, maloniau, visapusiškai jas aprūpinti. Pastaroji tendencija stebima visame pasaulyje, ji kompensuoja sumažėjusį vaikų skaičių, tad vaikiškų prekių rinka tebėra stipri ir vis dar auganti. Per pastaruosius keletą metų ir „Kotryna“ augo po 15 proc. kasmet. Sakyčiau, didesnis iššūkis yra technologijos, su kuriomis šiuolaikiniai vaikai susiduria būdami dar vežimėlyje – jos mažina poreikį žaislams, nes dažnas mažylis mieliau rinksis planšetę negu kaladėles.

Norite pasakyti, ateinančios kartos savo žaislų lentynose turės daugiau išmaniųjų įrenginių negu žaidimų?

Taip negalvoju, tačiau žaislai išties keičiasi – glaudžiai bendraujame su jų gamintojais, nuolat dalyvaujame parodose, matome, kas populiaru pasaulyje ar išpopuliarės greitu metu. Žaislų gamintojai jau dabar savo gaminius adaptuoja skaitmeninės eros vartotojui. Stengiamės savo parduotuvėse turėti visus naujausius ir geidžiamiausius žaislus. Dauguma madų ateina iš JAV, joms žaibiškai išplisti šiandien padeda socialiniai tinklai. Vis dėlto klasika irgi neužleidžia savo pozicijų – pavyzdžiui, dėlionės ne itin pasikeitė per šiuos dešimtmečius, tačiau vis dar yra mėgstamos. O absoliutus visų laikų mylimiausias vaikų žaislas, be abejo, yra „Lego“. Beje, irgi mažai pasiduodantis permainų vėjams.

Kas per šiuos 25 metus versle Jums buvo sunkiausia? Įdomiausia?

Vienareikšmiškai – krizės laikotarpis. Sunkus, nes reikėjo suvaldyti kaštus ir išlaikyti verslo gyvybingumą mažėjant pardavimams, bet įdomus, nes atvėrė naujų galimybių. Juk didžiausią kasdienio darbo laiko dalį „suvalgo“ einamieji reikalai, o strateginiams dalykams jo dažnai pritrūksta. O kai prekyba beveik sustojo, atsirado laiko pergalvoti įmonės strategiją, įsidiegti verslo valdymo sistemą, palankiom sąlygom įsigyti naujų verslų. Tad per sunkmetį pelnu pasigirti negalėjome, tačiau sustiprėjome ir pasiruošėme naujam šuoliui.

Buvote vieni iš elektroninės prekybos vaikiškomis prekėmis pradininkų. Šiandien „Kotrynai“ priklausančios kelios elektroninės parduotuvės turi dešimtis tūkstančių vartotojų visame Baltijos regione. Ar ketinate plėsti šią veiklą?

Galimybe pirkti internetu pasiūlėme jau labai seniai, tačiau rimtai prekiauti, manau, pradėsime netolimoje ateityje. Buvo laikas, kai net sakydavome: kaip gerai, kad turime internetinę prekybą, bet neprekiaujame (šypsosi). Iš tiesų nors elektroninė prekyba atveria daug galimybių, ji reikalauja gilaus išmanymo ir yra nepigus dalykas. Iki šiol ženkliai daugiau dirbome su fizinėmis parduotuvėmis, plėtra, prekių portfelio formavimu, prekiniais ženklais. O šiuo metu intensyviai ruošiamės pardavinėti internetu ir jau netrukus turėsime gerai išvystytą internetinę prekybą. Tačiau nemanau, kad kada nors ateityje virtuali erdvė įveiks fizines parduotuves. Jos tikrai neišnyks, juk apsipirkinėti – vienas iš malonių laiko leidimo būdų, o juo labiau kalbant apie prekes vaikams, kūdikiams, kurias prieš įsigyjant norisi paliesti, išbandyti... Žinoma, keisis pačios parduotuvės, pirkėjų aptarnavimas – čia neišvengiamai ateis naujos technologijos, virtualios paslaugos, robotai asistentai ir kitos panašios naujovės.

Šiandien „Kotryna“ atstovauja dešimčiai prekės ženklų, parduotuvių tinklas išsidėstęs trijose Baltijos šalyse, visose patenkate į rinkos lyderių gretas. Vystote ir didmeninę prekybą, stiprinate pozicijas elektroninėje erdvėje. Ar dar yra sričių, kuriose matote erdvės plėstis?

Be abejonės. Aš apskritai manau, kad tai - tik pradžia. Kaip ir žmogus, būdamas dvidešimt penkerių metų, jau pradeda galvoti apie gyvenimą rimčiau, priima teisingesnius sprendimus, nustoja gyventi vien dėl savęs, taip ir verslas pirmaisiais dešimtmečiais vystosi, ieško savo kelio, renka komandą ir kaupia žinias. Sėkmei reikalingas ne tik išmanymas, ką ir kaip daryti, turi būti ir kas padaro. O būdama ketvirčio amžiaus kompanija jau išgali turėti stiprią, kompetentingą komandą ir potencialo augti iš esmės, visapusiškai kurti pridėtinę vertę. Manau, su dabartine „Kotrynos“ komanda artimiausioje ateityje nuveiksime išties reikšmingų darbų: ne tik išvystysime internetinę prekybą, bet ir sukursime naujos koncepcijos parduotuvių, dar patrauklesnių mūsų pirkėjams. O tolimesnėje perspektyvoje matome „Kotryną“ kaip stiprią tarptautinę įmonę, veikiančią keliose ar net keliolikoje Europos šalių ir turinčią nuosavą prekės ženklą.

Ar tai reiškia, kad ketinate pasukti į gamybos industriją?

Prekybos verslo neatsisakysime, tačiau norime ir patys prisidėti prie produktų kūrimo. Iš dalies šiame procese dalyvaujame ir dabar, mūsų nuomonės ir įvertinimo klausia vaikiškų prekių gamintojai, tačiau tik visiškai nuosavas prekės ženklas gali kompanijai suteikti tikrą išskirtinumą, kurti didesnę pridėtinę vertę. Tad ateityje rimtai ketiname tapti ne tik pardavėjais, bet ir kūrėjais – nuo idėjos, dizaino, iki gamybos, technologijų, ir, galiausiai, pardavimo. Turime minčių netgi steigti darželį „Kotrynos“ darbuotojų vaikams, kuris, be socialinės funkcijos, pasitarnautų ir kaip vieta, kurioje būsimus produktus įvertintų pati tikslinė jų vartotojų auditorija – vaikai. Tad laukia tikrai įdomus laikmetis ir šiandien jis tik prasideda.

FOTOGALERIJA Kotryna (11 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
Mineraliniai vandenys, UAB152.5929.698233
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Rimi Lietuva, UAB313.5461.7803.409
EUROVAISTINĖ, UAB206.2667221.539
Gintarinė vaistinė, UAB109.7263.621851
Nemuno vaistinė, UAB164.3477.1211.253
ACC Distribution, UAB180.158288130
AVAD Baltic, UAB166.4153.95819
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau