Vienintelė rinka – daug pavojų

Publikuota: 2017-09-27
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Lietuvos eksportas auga, tačiau aukštos pridėtinės vertės prekės ir paslaugos jo struktūroje sudaro gana mažą dalį, palyginti su Lietuvos vidurkiu. Analitikai įžvelgia dar vieną galimą grėsmę šalies eksportuotojams – prisirišimą prie vienos rinkos.

Statistika rodo, kad Lietuvos pramonės eksportas sparčiai suka Skandinavijos link – regiono šalių ekonomika sparčiai auga, tad eksportuotojai skuba pasinaudoti šio reiškinio pranašumais ir gerai uždirbti. Tačiau būtent čia ir slypi pavojus: kaip šiandien VŽ puslapiuose perspėja Aleksandras Izgorodinas, Lietuvos inovacijų centro komunikacijos vadovas, Švedijoje ir Norvegijoje nekilnojamojo turto rinka jau atsidūrė ant perkaitimo ribos. Kartu išaugo namų įsiskolinimo lygis – kai kuriose Skandinavijos šalyse namų kreditiniai įsipareigojimai, skaičiuojant nuo BVP, gerokai perkopė 100%. „Tokią padėtį šalims bus sudėtinga suvaldyti, o jeigu Skandinavijoje susiformavęs nekilnojamojo turto burbulas driokstelės – mūsų gamintojams maža nepasirodys“, – prognozuoja jis. Liūdnai pagarsėjusi patirtis dirbant su Rusijos rinka galėtų būti gera pamoka, kaip neprisirišti prie vienos rinkos, ir daugelis eksportuotojų lyg ir išmoko ją, tačiau naujai ryškėjanti tendencija siunčia nerimą keliančius signalus.

Natūralu, kad darbas su augančios ekonomikos šalimis – visų eksportuotojų siekis. Prioritetinių eksporto rinkų sąraše ilgą laiką puikavosi Vokietija, Jungtinė Karalystė (JK). Pastaruoju metu eksportas mažėja į abi šias šalis. Į JK, aišku, dėl „Brexit“. Tačiau, pasirodo, „Brexit“ parodė nagus ir eksportuotojams, prekiaujantiems su Vokietija: ši šalis yra viena didžiausių importuotojų į JK, bet jeigu vokiečiams taps nepalanku dirbti su britais, Vokietijos įmonės gali mažinti užsakymus partnerėms Lietuvoje. Pasak p. Izgorodino, rizikos zonoje gali atsidurti įmonės, gaminančios detales transporto priemonėms, mašinų ir įrenginių, elektronikos, plastiko sektoriai.

Susirūpinti turėtų ir tos Lietuvos įmonės, kurios dirba pagal užsakymus, – tai liečia eksportuotojus ir į kitas rinkas. Tokiu principu jau daugelį metų dirba tekstilės, medienos ir kiti sektoriai. Tačiau Lietuvoje didėjant atlyginimams darbo jėga jau nebėra tokia pigi – o tai buvo vienas iš užsakovams patrauklių veiksnių. Jo netekę, jie rinksis pigesnius kraštus. Ūkio ministerija kartu su VšĮ „Versli Lietuva“ (VL) pasišovė atnaujinti Lietuvos eksporto plėtros gaires – idant tarp prioritetinių sričių atsidurtų aukštos pridėtinės vertės prekių ir paslaugų eksportas. „Lietuvos eksportas auga, tačiau aukštos pridėtinės vertės prekės ir paslaugos jo struktūroje sudaro gana mažą dalį, palyginti su ES vidurkiu“, – VŽ sakė Daina Kleponė, VL generalinė direktorė (2017 08 04). Lietuviškos kilmės aukštųjų technologijų prekių eksportas 2015 m. sudarė 5,3% bendro lietuviškos kilmės prekių eksporto, ES vidurkis buvo 17%. Atnaujinus Lietuvos eksporto plėtros 2014–2020 m. gaires ir nustačius eksporto prioritetus, bus įvardytos ir tikslinės rinkos – jų sąrašas šiek tiek keisis. Aktualios rinkos atrenkamos konsultuojantis su verslu.

VL parengtame „Eksporto gide“ tarp perspektyviausių rinkų minimos JAV, Kinija, Izraelis, Japonija ir Ukraina. Žvalgybinių rinkų sąraše yra Jungtiniai Arabų Emyratai, Kanada, Turkija ir Pietų Afrikos Respublika. Tarp plėtros rinkų vis dar minima Švedija, Norvegija, Vokietija ir JK. Žvelgiant į ateitį ir numatant galimas grėsmes, galbūt tai turėtų atsispindėti ir eksporto plėtros gairėse: prognozuojamas perkaitimas Skandinavijos rinkose ir t. t.

VŽ nuomone, požiūris į naujas rinkas turėtų būti dinaminis – ir eksporto politikos kūrėjams, ir patiems eksportuotojams. Pastarieji dabartinį vis dar ramų „aukso amžių“ galėtų išnaudoti naujų perspektyvių eksporto rinkų paieškai.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Norfai“ – bauda už pavojingas kūno priežiūros priemones 5

Prekybos tinklą „Norfa“ valdančio verslininko Dainiaus Dundulio valdomai didmeninės prekybos bendrovei...

„Norfa“ atidarė ketvirtą iš dešimties naujų parduotuvių 4

Šiemet planuojantis atidaryti dešimt naujų parduotuvių, į kurias investicijos sieks apie 15 mln. Eur,...

VCUP restoranų apyvartos per pusmetį išaugo trečdaliu

Šių metų pirmą pusmetį prekybos centre VCUP esančiose kavinėse ir restoranuose apsilankė 16,95% daugiau...

ES ir Japonija pasirašė laisvos prekybos sutartį 4

ES ir Japonijos lyderiai antradienį pasirašė susitarimą dėl laisvos prekybos. Taip sukuriama didžiausia...

„Maxima Grupei“ „Standard & Poor's“ suteikė BB+ kredito reitingą 6

Obligacijų platinimą planuojančiai mažmeninės prekybos „Maxima Grupei“ reitingų agentūra „Standard & Poor's“...

Rinkos
2018.07.17
Streikuoja „Amazon“ darbuotojai Europoje 3

Ši savaitė interneto prekybos bendrovei „Amazon“ prasidėjo nekaip. Pirmadienį sutriko „Amazon Web Services“...

Technologijos
2018.07.17
„Euroapothecos“ kapitalas didinamas dar 66 mln. Eur

Verslininko Nerijaus Numavičiaus netiesiogiai kontroliuojamos vaistinių tinklo valdytojos „Euroapotheca“...

Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 8

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

„Maxima“ tvirčiau žengia į kosmetikos nišą, gamintojai – stebisi Premium

Prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse pasirodė naujas lietuviškas kosmetikos prekės ženklas „Vėjas“. Tai jau...

Rinkodara
2018.07.17
Dėl planuojamų JAV tarifų Kinija pateikė skundą PPO 1

Kinijos komercijos ministerija pirmadienį pranešė, kad valstybė pateikė skundą Pasaulio prekybos...

H&M apyvarta Lietuvoje per metus pasiekė 18,5 mln. Eur

Švedijos mažmeninės drabužių prekybos tinklas „Hennes & Mauritz“ (H&M) Lietuvoje pirmąjį finansinių metų...

Lietuvos eksportas per metus paaugo 6% 6

Lietuvoje eksportas šiemet sausį–gegužę, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, padidėjo 6%,...

„Jozitos“ pardavimai augo penktadaliu 14

Šilalėje registruota bendrovė „Jozita“, kurios kainodara užtikrina vienas mažiausių degalų kainų, 2017 m.

Kai plėtra užtrunka: patalpų laukia dvejus metus, kliento palauks dar trejus Premium

Suplanuota ir galima plėtra kartais užtrunka – Šalčininkų kanceliarinių prekių UAB „Eripo“ patalpų trečiai...

Farmacijos įmonė sėkmę užsitikrino sparčiai reaguodama į sektoriaus pokyčius Rėmėjo turinys 4

25 metų gimtadienį švenčianti UAB „Tamro“ buvo pirmoji nelietuviško kapitalo didmeninė vaistų platinimo įmonė...

Futbolo įtaka: daugiau uždirbo lažybų punktai, prekybininkai ir kavinės 2

Sekmadienį pasibaigiantis pasaulio futbolo čempionatas į šalies lažybų punktus pritraukė rekordinį skaičių...

„Maxima“ nesibylinės dėl vaikams skirtos akcijos

Mažmeninės prekybos tinklas „Maxima“ nusprendė nebesibylinėti su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba...

Grožio pramonė tikisi išvengti „Amazon“ girnų Premium 2

Beveik pusė JAV pirkėjų pripažįsta, kad socialinė žiniasklaida daro įtaką jų sprendimui, kurias grožio...

„Burberry“ pardavimai augo, pasiteisino nauja strategija

Didžiausio britų prabangos prekių ženklo „Burberry“ pardavimo pajamos pastarąjį ketvirtį išaugo 3% ir pasiekė...

„McDonald's“ Lietuvoje pernai pasiekė beveik 22,6 mln. Eur apyvartą

Užkandinių „McDonald's“ tinklą Lietuvoje valdanti bendrovė „Premier Restaurants“ praėjusiais metais uždirbo...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau