Ar konkurencijos traukinys jau nudundėjo?

Publikuota: 2017-08-11
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Redakcijos nuomonė

Sparčiai didėjant infliacijai, kurią, kilstelėjus algas, „maitina“ augančios prekių ir paslaugų kainos, premjeras Saulius Skvernelis išrašė „vaistų“ receptą: konkurencijos didinimą. Ir dar prirašė „papildų“: didinti gyventojų pajamas – kad jie galėtų įsigyti brangstančių maisto produktų. Tiesa, ministras pirmininkas gal pamiršo, kad, didinant atlyginimus, kainos vėl augs.

Ponas Skvernelis prieš porą dienų paskelbė žinąs vienintelį būdą, kaip suvaldyti prekybininkų apetitus: tai – konkurencija, nes ji, pasak premjero, geriausiai išsprendžia tokio pobūdžio klausimus. „Atsiradus naujų rinkos dalyvių, kainų pokyčius vartotojai pajaučia ir pamato“, – savo Amerikos „atradimą“ komentavo jis.

Ginčytis su Vyriausybės vadovu tikrai nederėtų – iš tikrųjų, jo paskelbta tezė sena kaip rinkos pasaulis: konkurencija yra varomoji jėga, lemianti pokyčius, efektyvių sprendimų ieškojimo priežastis. Kai jos nėra, galvos neskauda tiems, kurie dominuoja prekybos pasaulyje, – kam jiems efektyvūs sprendimai...

Kas Lietuvoje gali konkuruoti su didžiaisiais mažmeninės prekybos tinklais, it voratinkliu padengusiais miestus ir miestelius? Jų koncentracija rinkoje net ir nepasitelkiant oficialios statistikos rėžia akį – atrodo, kad netrukus, be maximų, norfų ir besijungiančių „Rimi“ su „Iki“, kitų parduotuvių jau neturėsime. Konkurencijos taryba, kadaise mėginusi tirti, ar didieji prekybos tinklai neviršija koncentracijos rinkoje, pažeidimų lyg ir nerado – iki ribos pritrūko kelių procentų.

Ar dar yra bent menkų galimybių išgyventi smulkiam verslui didžiųjų banginių apsuptyje? Vakarų Europoje mažų, nišinių parduotuvių net ir didžiuosiuose miestuose netrūksta. O „laimės valanda“ jiems išmuša savaitgaliais, nes tų šalių valdžia pasirūpino, kad prekyba didžiuosiuose prekybos tinkluose tomis dienomis nevyktų, – visa erdvė veiklai suteikiama mažiukams. Ką ir kalbėti apie tai, kad į geriausius plotus miestų centruose prekybos gigantai, panašūs į akropolius ir megas, nė iš tolo neįleidžiami.

Apie kokią konkurenciją galime kalbėti, pvz., drabužių prekybos rinkoje? Drabužių ir avalynės kainos Lietuvoje 4% didesnės nei ES vidurkis. Padėtį šioje rinkoje mūsų šalyje valdo keli galiūnai, didžiausias jų – koncerno „MG Baltic“ valdoma „Aprangos“ grupė. Šiokią tokią drabužių prekybos rinkos dalį užima tinklas H&M ir lenkų kompanija LPP. Pernai Lietuvoje „Aprangos“ grupė atsiriekė daugiau nei trečdalį mažmeninės drabužių prekybos apyvartos. Rimantas Perveneckas, „Aprangos“ vadovas, pripažįsta, kad problemų dėl sutarčių su prekybos centrais neturi. „Šiandien joks didesnis prekybos centras nesusitaręs su „Apranga“ iš viso negalėtų atidaryti prekybos centro“, – arogancijos neslepia jis (VŽ, 2016 09 30).

Infliacija liepą Lietuvoje pasiekė 3,9% ir buvo didžiausia ES. Indrė Genytė-Pikčienė, DNB banko vyriausioji analitikė, perspėja: įsibėgėjanti infliacija dar labiau klibina ir taip aptrupėjusius gyventojų gerovės pamatus šalyje ir prisideda prie paskatų balsuoti kojomis. Ponas Skvernelis tikina, kad turėtų didėti pajamos, tada žmonės galės įpirkti brangstančias prekes. Pone premjere, net nebūnant Vyriausybės galva, lengva suprasti, kad jei didės atlyginimai, didės ir prekių bei paslaugų kainos. Toks užburtas ratas, kai kainas aukštyn gena kylantys atlyginimai, – jokia naujiena rinkoje.

„Vienas efektyvesnių būdų pažaboti kainų augimą – pagaliau pamiršti toli gražu atsipalaiduoti neleidžiančią mantrą „dirbk, pirk, mirk“ ir mažiau vartoti, teikti pirmenybę kokybei, o ne kiekiui, ieškoti būdų prikelti kokybišką, bet jau patarnavusį daiktą ar drabužį naujam gyvenimui vietoj naujos prastesnės kokybės masinės gamybos pamainos“, – pataria banko analitikė. Pasak jos, šis receptas po truputį plinta Vakaruose, lietuviai taip pat bus priversti netrukus išaugti perteklinio vartojimo vystyklą.

Sumažėjęs vartojimas gali smogti kitu lazdos galu, tačiau didėjančios kainos, o p. Skvernelis tikina, kad jos tikrai didės, privers vartotojus ieškoti jiems palankių sprendimų. Ministras pirmininkas gražiai kalba apie konkurenciją, apie būtinybę sudaryti sąlygas verslui plėstis, kurti naujas darbo vietas, remti smulkųjį verslą ir pan. Tai gal valdantieji galėtų pagalvoti, KAIP Lietuvos prekybos sektoriuje rastų vietą konkurencija – galbūt reikėtų peržiūrėti koncentraciją rinkoje leidžiančias normas etc?

VŽ nuomone, miestų ir miestelių „galvos“ pagaliau turėtų aiškiai pasakyti, ką jie nori matyti savo valdose. Kažkodėl jie sugeba staigiai išguiti „Chevron“, tačiau nesibodi pamaloninti maximų, dalydami joms geriausius sklypus... Skatinti smulkųjį ir vidutinį verslą yra aibė priemonių, tarp jų – ir koncentracijos rinkoje suvaržymas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Į Lietuvą tiektos listerija užkrėstos šaldytos daržovės išimamos iš rinkos

Lenkijos įmonės „Greenyard Frozen Poland“ listerija užkrėstos šaldytos daržovės išimamos iš Lietuvos rinkos –...

„Bionorica Lithuania“ sukčiams pervedė beveik pusę milijono eurų 5

Vilniaus vaistų prekybos bendrovė „Bionorica Lithuania“ sukčiams į Honkongo banką pervedė beveik pusę...

TOP 1000 lyderiai ekspertų akimis: per mažai pramonės, o ypač – inovatyvios Premium

Lietuvos bendrovių TOP 1000 sąrašo viršūnėse – palyginti nedaug modernių pramonės įmonių, vos viena kita...

Pramonė
12:30
Ukmergės „Grosso Moda Lithuania“ verslo modelis – aukštų kainų klientai

Didmenine prekyba drabužiais užsiimanti Ukmergės UAB „Grosso Moda Lithuania“ ieško stambių ir patikimų...

Pramonė
07:30
„Walmart“ sudomino „Microsoft“ debesys

Jungtinių Amerikos Valstijų mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“ ir programinės įrangos kompanija „Microsoft...

TOP 1000: pirmuoju smuiku grojo prekyba ir pramonė Premium 4

„Verslo žinių“ kasmet sudaromo didžiausio Lietuvos bendrovių TOP 1000 viršūnėje – didmeninės ir mažmeninės...

Pramonė
06:00
„Ebay“ pamėgtas mados aukcionierius – Ukmergėje Premium 3

Daikto vertė ir kaina nebūtinai atitinka viena kitą, o pagal tam tikrus požymius vertingas daiktas savo...

„Norfai“ – bauda už pavojingas kūno priežiūros priemones 5

Prekybos tinklą „Norfa“ valdančio verslininko Dainiaus Dundulio valdomai didmeninės prekybos bendrovei...

„Norfa“ atidarė ketvirtą iš dešimties naujų parduotuvių 4

Šiemet planuojantis atidaryti dešimt naujų parduotuvių, į kurias investicijos sieks apie 15 mln. Eur,...

VCUP restoranų apyvartos per pusmetį išaugo trečdaliu

Šių metų pirmą pusmetį prekybos centre VCUP esančiose kavinėse ir restoranuose apsilankė 16,95% daugiau...

ES ir Japonija pasirašė laisvos prekybos sutartį 4

ES ir Japonijos lyderiai antradienį pasirašė susitarimą dėl laisvos prekybos. Taip sukuriama didžiausia...

„Maxima Grupei“ „Standard & Poor's“ suteikė BB+ kredito reitingą 10

Obligacijų platinimą planuojančiai mažmeninės prekybos „Maxima Grupei“ reitingų agentūra „Standard & Poor's“...

Rinkos
2018.07.17
Streikuoja „Amazon“ darbuotojai Europoje 3

Ši savaitė interneto prekybos bendrovei „Amazon“ prasidėjo nekaip. Pirmadienį sutriko „Amazon Web Services“...

Technologijos
2018.07.17
„Euroapothecos“ kapitalas didinamas dar 66 mln. Eur

Verslininko Nerijaus Numavičiaus netiesiogiai kontroliuojamos vaistinių tinklo valdytojos „Euroapotheca“...

Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 9

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

„Maxima“ tvirčiau žengia į kosmetikos nišą, gamintojai – stebisi Premium

Prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse pasirodė naujas lietuviškas kosmetikos prekės ženklas „Vėjas“. Tai jau...

Rinkodara
2018.07.17
Dėl planuojamų JAV tarifų Kinija pateikė skundą PPO 1

Kinijos komercijos ministerija pirmadienį pranešė, kad valstybė pateikė skundą Pasaulio prekybos...

H&M apyvarta Lietuvoje per metus pasiekė 18,5 mln. Eur

Švedijos mažmeninės drabužių prekybos tinklas „Hennes & Mauritz“ (H&M) Lietuvoje pirmąjį finansinių metų...

Lietuvos eksportas per metus paaugo 6% 6

Lietuvoje eksportas šiemet sausį–gegužę, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, padidėjo 6%,...

„Jozitos“ pardavimai augo penktadaliu 17

Šilalėje registruota bendrovė „Jozita“, kurios kainodara užtikrina vienas mažiausių degalų kainų, 2017 m.

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau