Ar konkurencijos traukinys jau nudundėjo?

Publikuota: 2017-08-11
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Redakcijos nuomonė

Sparčiai didėjant infliacijai, kurią, kilstelėjus algas, „maitina“ augančios prekių ir paslaugų kainos, premjeras Saulius Skvernelis išrašė „vaistų“ receptą: konkurencijos didinimą. Ir dar prirašė „papildų“: didinti gyventojų pajamas – kad jie galėtų įsigyti brangstančių maisto produktų. Tiesa, ministras pirmininkas gal pamiršo, kad, didinant atlyginimus, kainos vėl augs.

Ponas Skvernelis prieš porą dienų paskelbė žinąs vienintelį būdą, kaip suvaldyti prekybininkų apetitus: tai – konkurencija, nes ji, pasak premjero, geriausiai išsprendžia tokio pobūdžio klausimus. „Atsiradus naujų rinkos dalyvių, kainų pokyčius vartotojai pajaučia ir pamato“, – savo Amerikos „atradimą“ komentavo jis.

Ginčytis su Vyriausybės vadovu tikrai nederėtų – iš tikrųjų, jo paskelbta tezė sena kaip rinkos pasaulis: konkurencija yra varomoji jėga, lemianti pokyčius, efektyvių sprendimų ieškojimo priežastis. Kai jos nėra, galvos neskauda tiems, kurie dominuoja prekybos pasaulyje, – kam jiems efektyvūs sprendimai...

Kas Lietuvoje gali konkuruoti su didžiaisiais mažmeninės prekybos tinklais, it voratinkliu padengusiais miestus ir miestelius? Jų koncentracija rinkoje net ir nepasitelkiant oficialios statistikos rėžia akį – atrodo, kad netrukus, be maximų, norfų ir besijungiančių „Rimi“ su „Iki“, kitų parduotuvių jau neturėsime. Konkurencijos taryba, kadaise mėginusi tirti, ar didieji prekybos tinklai neviršija koncentracijos rinkoje, pažeidimų lyg ir nerado – iki ribos pritrūko kelių procentų.

Ar dar yra bent menkų galimybių išgyventi smulkiam verslui didžiųjų banginių apsuptyje? Vakarų Europoje mažų, nišinių parduotuvių net ir didžiuosiuose miestuose netrūksta. O „laimės valanda“ jiems išmuša savaitgaliais, nes tų šalių valdžia pasirūpino, kad prekyba didžiuosiuose prekybos tinkluose tomis dienomis nevyktų, – visa erdvė veiklai suteikiama mažiukams. Ką ir kalbėti apie tai, kad į geriausius plotus miestų centruose prekybos gigantai, panašūs į akropolius ir megas, nė iš tolo neįleidžiami.

Apie kokią konkurenciją galime kalbėti, pvz., drabužių prekybos rinkoje? Drabužių ir avalynės kainos Lietuvoje 4% didesnės nei ES vidurkis. Padėtį šioje rinkoje mūsų šalyje valdo keli galiūnai, didžiausias jų – koncerno „MG Baltic“ valdoma „Aprangos“ grupė. Šiokią tokią drabužių prekybos rinkos dalį užima tinklas H&M ir lenkų kompanija LPP. Pernai Lietuvoje „Aprangos“ grupė atsiriekė daugiau nei trečdalį mažmeninės drabužių prekybos apyvartos. Rimantas Perveneckas, „Aprangos“ vadovas, pripažįsta, kad problemų dėl sutarčių su prekybos centrais neturi. „Šiandien joks didesnis prekybos centras nesusitaręs su „Apranga“ iš viso negalėtų atidaryti prekybos centro“, – arogancijos neslepia jis (VŽ, 2016 09 30).

Infliacija liepą Lietuvoje pasiekė 3,9% ir buvo didžiausia ES. Indrė Genytė-Pikčienė, DNB banko vyriausioji analitikė, perspėja: įsibėgėjanti infliacija dar labiau klibina ir taip aptrupėjusius gyventojų gerovės pamatus šalyje ir prisideda prie paskatų balsuoti kojomis. Ponas Skvernelis tikina, kad turėtų didėti pajamos, tada žmonės galės įpirkti brangstančias prekes. Pone premjere, net nebūnant Vyriausybės galva, lengva suprasti, kad jei didės atlyginimai, didės ir prekių bei paslaugų kainos. Toks užburtas ratas, kai kainas aukštyn gena kylantys atlyginimai, – jokia naujiena rinkoje.

„Vienas efektyvesnių būdų pažaboti kainų augimą – pagaliau pamiršti toli gražu atsipalaiduoti neleidžiančią mantrą „dirbk, pirk, mirk“ ir mažiau vartoti, teikti pirmenybę kokybei, o ne kiekiui, ieškoti būdų prikelti kokybišką, bet jau patarnavusį daiktą ar drabužį naujam gyvenimui vietoj naujos prastesnės kokybės masinės gamybos pamainos“, – pataria banko analitikė. Pasak jos, šis receptas po truputį plinta Vakaruose, lietuviai taip pat bus priversti netrukus išaugti perteklinio vartojimo vystyklą.

Sumažėjęs vartojimas gali smogti kitu lazdos galu, tačiau didėjančios kainos, o p. Skvernelis tikina, kad jos tikrai didės, privers vartotojus ieškoti jiems palankių sprendimų. Ministras pirmininkas gražiai kalba apie konkurenciją, apie būtinybę sudaryti sąlygas verslui plėstis, kurti naujas darbo vietas, remti smulkųjį verslą ir pan. Tai gal valdantieji galėtų pagalvoti, KAIP Lietuvos prekybos sektoriuje rastų vietą konkurencija – galbūt reikėtų peržiūrėti koncentraciją rinkoje leidžiančias normas etc?

VŽ nuomone, miestų ir miestelių „galvos“ pagaliau turėtų aiškiai pasakyti, ką jie nori matyti savo valdose. Kažkodėl jie sugeba staigiai išguiti „Chevron“, tačiau nesibodi pamaloninti maximų, dalydami joms geriausius sklypus... Skatinti smulkųjį ir vidutinį verslą yra aibė priemonių, tarp jų – ir koncentracijos rinkoje suvaržymas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Palink, UAB632.49911.3877.398
Sanitex, UAB480.50815.8031.147
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Rimi Lietuva, UAB313.5461.7803.409
EUROVAISTINĖ, UAB206.2667221.539
ACC Distribution, UAB180.158288130
Senukų prekybos centras, UAB351.69320.3483.767
EVD, UAB176.3937.132125
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau