Dėl į Lietuvą migruojančių butelių ir skardinių gali tekti keisti ženklinimo kodus

Publikuota: 2017-07-14
Atnaujinta 2017-07-14 13:54
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Tarifas, pagal kurį už gėrimų pakuočių sutvarkymą susimoka gamintojai ir importuotojai, gali padidėti tiems, kurie pakuotes žymi kelių valstybių užstato sistemų ženklais ir šiose rinkose naudoja vieną brūkšninį kodą. Verslui gali tekti rinktis – už tokių pakuočių surinkimą mokėti daugiau arba investuoti į žymėjimo pakeitimus, pereinant prie unikalaus kodo, skirto tik Lietuvai.

VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) sako pastaruoju metu fiksuojantis daugiau atvejų, kai į Lietuvos sistemą patenka universaliu kodu paženklintų pakuočių nuo gėrimų, kurie buvo nupirkti Latvijoje arba Lenkijoje. Pinigų už tokių pakuočių sutvarkymą USAD iš gėrimų gamintojų ar importuotojų negauna, tačiau už kiekvieną į taromatą Lietuvoje nuneštą butelį ar skardinę turi sumokėti po 10 ct, papildomai kainuoja ir jų sutvarkymas.

„Matome tendenciją, kad daugiau gėrimų, kurie paženklinti universaliu kodu, lietuviai įsigyja kaimyninėse šalyse – jų grąžinama dalis lyginant su unikaliu kodu paženklintomis pakuotėmis ūgtelėjo“, – sako Gintaras Varnas, USAD generalinis direktorius.

Kadangi Į Lietuvą atvežtos pakuotės didina užstato sistemos sąnaudas, todėl, anot p. Varno, ateityje gali atsirasti skirtingi tarifai pakuotėms su universaliu ir unikaliu kodu. USAD skaičiuoja, kad, priklausomai nuo pakuotės rūšies, tarifas pakuotei su universaliu ženklu gali būti nuo 0,5 iki 1 cento didesnis nei „lietuviškas“ tarifas.

Kol kas tarifai Lietuvos ir tarptautinei rinkai skirtoms pakuotėms nesiskiria – sąnaudos joms surinkti iki šiol buvo panašios. Šiuo metu visiems sistemoje dalyvaujantiems PET buteliams ir plieninėms skardinėms nustatytas 3 ct, stikliniams buteliams – 2,5 ct, aliuminio skardinėms 1,5 ct tarifas, pagal kurį su USAD atsiskaito gėrimų gamintojai ir importuotojai.

Anot p. Varno, tarifai bus peržiūrėti šį rugpjūtį, įvertinus užstato sistemos patiriamas faktines sąnaudas 2017 m. I pusmetį ir apskaičiavus, kiek kainuoja vienos ir kitos rūšies pakuočių surinkimas. Kol kas USAD neturi tikslių skaičiavimų, kiek „importuotų“ pakuočių pakliuvo į Lietuvos užstato sistemą, tačiau tikėtina, kad lietuviams aktyviau apsiperkant Lenkijoje ir Latvijoje, tokių pakuočių taromatuose gali atsirasti vis daugiau.

„Visas gėrimų pakuotes skirstome pagal tai, iš ko jos pagamintos, ir pagal tai, kokiu kodu – universaliu ar unikaliu – jos paženklintos. Tarifai joms nustatomi atskirai. Iki šiol šių pakuočių surinkimas nesiskyrė, todėl jų tvarkymo tarifai sutapo. Dabar matyti požymių, kad jų surinkimo mastas gali skirtis, dėl to gali tekti padidinti universalų tarifą“, – aiškina p. Varnas.

USAD siūlo gėrimų gamintojams ir importuotojams peržiūrėti į šalies rinką išleidžiamų pakuočių ženklinimą ir ant pakuočių naudoti tik unikalų, Lietuvai skirtą brūkšninį kodą.

Penktadalis pakuočių

Pono Varno teigimu, šiuo metu universaliu kodu paženklinta maždaug penktadalis užstato sistemoje dalyvaujančių pakuočių. Diegiant sistemą buvo nutarta leisti gamintojams naudoti ir universalius kodus, nes kai kuriais atvejais vien Lietuvos rinkai skirtų etikečių spausdinimas ir klijavimas ant pakuočių gamintojams gali kainuoti brangiau, atsiranda papildomų sandėliavimo išlaidų.

Verslas sako, kad nustačius naujus tarifų dydžius teks skaičiuoti, kurių gėrimų pakuotes verta pradėti žymėti lietuviškais ženklais, o kurioms palikti tarptautinius kodus.

„Mūsų alūs į rinką tiekiami daugiausia su unikaliais kodais, tai apsimoka, nes jų pardavimai Lietuvoje dideli. Tačiau turime ir tokios produkcijos, kurią ženkliname universaliu kodu. Tai Baltijos šalių prekių ženklai, pvz. , mineralinis vanduo „Vichy Classique“, sidrai. Ženklinimo politiką formuosime priklausomai nuo to, kiek pasikeis įkainiai“, – sako Rolandas Viršilas, UAB „Švyturys-Utenos alus“ generalinis direktorius.

Anot jo, šių pakuočių ženklinimas bus keičiamas, jei paaiškės, kad naudojant universalią pakuotę, sąnaudos smarkiai išauga.

„Bet jei pamatysime, kad sąnaudos nežymios, liksime prie universalių kodų. Tada nereikės investuoti į pakeitimus, bus patogiau dirbti keliose rinkose“, – aiškina p. Viršilas.

Marius Horbačauskas, Suomijos „Olvi“ koncernui priklausančios Kauno alaus daryklos „Volfas Engelman“ generalinis direktorius, tvirtina, kad keisti pakuočių žymėjimo įmonei nereikės: eksportuojama tik į tolimas šalis – Pietų Afriką, Pietų Korėją, Rusiją, iš kur pakuotės į Lietuvą nesugrįžta.

„Pakuotes Lietuvos rinkai ženkliname lietuviškais kodais, o į kitas Baltijos šalis neeksportuojame, nes ten veikia mūsų grupės alaus daryklos“, – paaiškina p. Horbačauskas.

Parankiau vietiniams

Vladislavo Petraškevičiaus, gėrimų importo UAB „Vienas pasaulis“ vadovo, nuomone, universalaus tarifo padidėjimas labiau paliestų ne Lietuvos gėrimų gamintojus, o importuotojus, kurių produkcija gali šiek tiek pabrangti.

„Padidinus universalų tarifą, importiniai gėrimai taptų kiek brangesni, vadinasi, vietiniai gamintojai taptų labiau konkurencingi. 0,5 ar 1 ct nėra didelė suma, bet ji vis tiek turi įtakos galutinei kainai“, – sako jis.

Anot p. Petraškevičiaus, didesnio tarifo importuotojai galės išvengti, klijuodami ant gėrimų pakuočių lipdukus su unikaliais kodais, ką daugelis daro ir šiandien. Tačiau klijuojant lipdukus patiriamos papildomos sąnaudos.

„Mažiausiai žymėjimas kainuoja vietos gamintojams – jie Lietuvos rinkoje realizuoja daug produkcijos, todėl jiems apsimoka visus kodus atspausdinti tiesiai ant pakuočių, jiems nereikia nieko klijuoti, ir didesnis tarifas jiems negresia“, – tvirtina jis.

Tiesa, „Vienam pasauliui“ artėjantys didesni universalūs tarifai didelių pokyčių neatneš: įmonė ir šiandien beveik visas gėrimų pakuotes ženklina lietuviškai. Didelę paklausą Lietuvoje turinčius gėrimus „Vienas pasaulis“ užsako pakuotėse, kuriuose jau nurodyti lietuviški žymėjimai, o ant produktų, kurių parduodama mažiau, pakuočių įmonė pati klijuoja lipdukus su lietuviškais kodais.

Anot Dainiaus Dundulio, „Norfos“ įmonių grupės pagrindinio akcininko, nemažai importinių alų bei kitų gėrimų į Lietuvą įvežantis prekybos tinklas ir šiandien jų pakuotes žymi lipdukais su lietuviškais kodais.

„Lietuvių gamintojų alus iškart išpilstomas į butelius ar skardines, ant kurių išspausdintas lietuviškas brūkšninis kodas. Mes ant kiekvieno importinio alaus pakuotės turime rankomis užklijuoti brūkšninį kodą. Tą patį daryti reikės ir ateityje“, – sako p. Dundulis.

Anot jo, vieno lipduko užklijavimo savikaina siekia maždaug 3 ct. „Norfos“ prekybos tinklo sandėlyje vasaros sezono metu vien depozito sistemai reikalingų lipdukų klijavimu užsiima 25 visu etatu dirbantys žmonės.

„Lipdukų klijavimas gana ryškiai padidina importinio alaus kainą. Pvz., vokiško „Bitburger“ ženklo alaus 0,5 l talpos butelio savikaina be akcizo, PVM ir transportavimo sąnaudų mums sudaro 31–34 ct.. Vadinasi, 3 ct yra beveik dešimtadalis pradinės alaus kainos“, – lygina p. Dundulis.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
IKEA prekiavo nesaugiomis kaitlentėmis

Belgijos rinkos priežiūros institucijoms pranešus, kad dujinės kaitlentės „Eldslaga“ yra nesaugios, nes...

Ieškodami alternatyvų brangiai nuomai, smulkieji rado traukos vietą Kaune Premium 2

Daugiau kaip 20 smulkiųjų savo gaminius – daugiausia maisto produktus – rikiuoja Kauno UAB „Mokslo kavinė“...

Vilniaus „Akropolį“ atnaujins už 14 mln. Eur Premium 1

Nuo 2019 m. sausio iki rugsėjo Vilniaus „Akropolyje“ bus atnaujinta daugiau nei 40.000 kv. m prekybai,...

Naujovė: visi duomenys iš visų kasos aparatų plauks į VMI Premium 3

VMI kuria išmaniųjų kasos aparatų posistemę, kuri leis jai nenutrūkstamai ar su mažais intervalais gauti...

Finansai
2018.04.23
Ortopedijos paslaugų tiekėjams - gera metų pradžia

Kauno AB „Ortopedijos technika“ plečia mažmeninės prekybos tinklą. Po dviejų iš eilės stabilių metų pradžių...

3 perkamiausi ir geriausi vartotojų įvertinti produktai 2017 m. 4

Sėkmingiausias 2017 m. parduotuvių lentynose pasirodęs naujas greito vartojimo produktas Lietuvoje –...

Rinkodara
2018.04.22
Kaip Skuodo ar Lazdijų klientą paversti savo pirkėju

E. prekyba naikina geografines ribas, tačiau pirkėjų sulaukia ne kiekviena virtuali parduotuvė. Kaip...

BDAR: kokius namų darbus turi atlikti viešbučiai 2

Nuo 2018 m. gegužės 25 d. Lietuvoje ir kitose ES valstybėse įsigaliosiantis Europos Parlamento ir Tarybos...

Galimybė susigrąžinti dalį GPM už paslaugas vertinama skirtingai 1

Mokesčių reformą parengusios Vyriausybės siūlymas leisti gyventojams susigrąžinti dalį pajamų mokesčio (GPM)...

Įvardijo labiausiai nuo turizmo priklausomas valstybes

Pasaulio turizmo organizacija įvertino, kurių pasaulio šalių ekonomika yra labiausiai priklausoma nuo turizmo.

Atidarė parduotuvę specialiai kauniečiams, bet prasilenkė internete Premium

Kai vieno miesto gyventojai sudaro reikšmingą perkančiųjų e. parduotuvėje dalį, atrodo, tikslinga tame mieste...

„Maxima grupė“ platins 300-400 mln. Eur obligacijų emisiją Premium 1

Mažmeninės prekybos srityje Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje ir Bulgarijoje veikianti „Maxima grupė“...

Ministerija: dėl „Metrail“ nesusitaria patys gamintojai, galutinio sutarties projekto nėra

Gamintojų viltis šiandien sulaukti Aplinkos ministerijos patvirtinimo, kad taikos sutartis dėl „Metrail“ bus...

Dėl verslo metė puikų darbą IT įmonėse – dabar lyg atostogose Premium 4

Atsisakyti puikaus samdomo darbo ir imtis verslo – ne tik rizikingas, bet ir sunkus sprendimas. Vis dėlto...

„Nestle“ pardavimų augimas pranoko lūkesčius

Šveicarijos maisto ir gėrimų milžinės „Nestle“ pardavimai pirmuosius tris šių metų mėnesius įsibėgėjo, prie...

Ministerijos verdikto dėl „Metrail“ laukia šiandien Premium

Gamintojai ir importuotojai Aplinkos ministerijai vakar pateikė naują taikos sutarties ginče dėl „Metrail“...

Sukčiavimo schemomis ateina atvirkštinis elektronikos PVM Premium

Lietuvoje planuojama nustatyti atvirkštinį PVM elektronikos prekėms. Tai gali gerokai apkarpyti nelegalių...

Finansai
2018.04.20
Pirmieji „Vytautas Mineral SPA“ metai: nuo plano atsilikta labai nedaug Premium

Birštono naujokas – sveikatingumo ir poilsio kompleksas „Vytautas Mineral SPA“ – 2017 m. pasiekė 60% metinį...

„Ermitažas“ ruošiasi žengti į kitas Baltijos šalis 5

Parduotuvių tinklą „Ermitažas“ valdanti „Vilniaus prekyba“ ruošiasi plėtrai Baltijos šalyse ir įsteigė...

Sugriežtinti reikalavimai vienus sužlugdė, kitiems atvėrė akis Premium

Nauja tvarka, kurią įveda institucijos, jei ir apsunkina kasdieninę veiklą, kartais priverčia į verslą...

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau