Stiprus alus ir spirituotas vynas – „žemai kabantis vaisius“ kovoje už blaivybę

Publikuota: 2017-05-13
Nuotr. iš asmeninio albumo
Nuotr. iš asmeninio albumo
UAB „Market SMART“, vadovaujantysis partneris
UAB „Market Smart“ vadovaujantis partneris

Pristatytas ir kuklaus dėmesio sulaukęs VU Ekonomikos fakulteto mokslininkų drauge su „Baltijos tyrimais“ atliktas įdomus reprezentatyvus tyrimas (apklausti 1.113 15-70 m. gyventojų) vertas aptarimo platesniame kontekste. Tyrimas atskleidžia lietuvių gėrimo įpročius, suvartojamą alkoholio kiekį ir rūšį, apibendrina geriančio lietuvio sociologinį portretą.

Norėčiau akcentuoti kelis svarbiausius momentus, kurie, neabejoju, yra vertingi alkoholio politikos formuotojams, jei iš tiesų, o ne dėl populizmo yra siekiama pokyčių. Pirmiausia, minėtas tyrimas vertingas jau todėl, kad išgrynina girtaujančių grupes ir jų bendrus bruožus. Kaip rodo rezultatai, 86% svaigiuosius gėrimus vartoja ne dažniau nei kartą per savaitę ir tik 4% išgeria beveik kasdien. Antra, 10% geriančiųjų suvartoja net 37% viso alkoholio. Jei tikrai valdantieji nori efektyvių rezultatų, tikslinė grupė, nuo ko pradėti, yra labai konkreti.

Trečia, turime statistinio geriančiojo portretą. Kaip nurodo tyrėjai: „2/3 vyrų vyresnių nei 40 m. gyvenančių kaimuose vartoja alkoholį. Tarp girtaujančių daugiausia profesinį išsilavinimą turintys, mažas pajamas gaunantys, darbininkai, vedę vyrai. Alkoholio jie nevartoja baruose ir restoranuose, bet vartoja namie ar viešose vietose, ir dažniausiai jiems reikia kompanijos. Net 40% girtaujančių bandė mažinti ar atsisakyti alkoholio, deja nerado prieinamos pagalbos”, – portale LSVEIKATA.LT skelbia VU EF doc. Aušrytė Rastenienė.

O visai stulbinantis įvardinimas politikos formuotojams turėtų būti tyrime nustatytas faktas, jog daugiausia girtaujančių renkasi stiprų alų, degtinę ir spirituotą vyną. Stiprus alus apskritai yra „reiškinys”, nes rinkos tyrimų bendrovės „Nielsen” duomenimis, bendro alaus pardavimuose stipraus alaus dalis yra 41,5%, o kaimo vietovėse beveik pusė išgeriamo alaus yra stipresnis nei 6%. Tai logiškai paaiškinama, kad „bambaliniame“ aluje grynas alkoholis kaip buvo, taip ir liko pigiausias. Degtinė beveik 50% brangesnė už alų. Skaičiuokim: litras „bambalinio“ 7,5% stiprumo alaus kainuoja apie 1,25 euro, o litras pigesnės degtinės – 9,98 euro arba degtinės laipsnis kainuoja 0,25 Eur, o alaus 0,17 Eur, tai už 2,5 EUR galima įsigyti porą „bambalių“, ir to užteks prisigerti.

Galima prisiminti A. Verygos žodžius, kuriuos jis sakė prieš tapdamas ministru: „Pirmiausia dėl ydingo mūsų šalyje esančio alkoholinių gėrimų apmokestinimo stiprus alus kainuoja ne brangiau, kaip tai yra daugelyje kitų Europos šalių, o pigiau, kas jau savaime padaro jį patrauklų ne stipraus alaus ištroškusiems „alaus gurmanams“, o alkoholikams ir „bomžams“, kuriems aktualu įsigyti kuo didesnį paties alkoholio kiekį už įmanomai mažesnę kainą ir kuo greičiau bei pigiau prisigerti“, — skelbiama svetainėje VERYGA.LT.

Pabandykime planuojamas kovos su alkoholiu priemones įvertinti šio tyrimo kontekste. Vargu, ar kaimo vietovėse girtaujančiam statistiniam vyrui reklama daro didelę įtaką, dar sunkiau įsivaizduoti, kad drastiškai vynui, putojančiam vynui kylantis akcizo mokestis sulaikys tokį statistinį lietuvį nuo tolesnio girtavimo. Klausimas, ar politikai sugebės pasinaudoti šia informacija? Ar toliau šaudys į žvirblius iš NATO patrankų. Ar problemos nesupratimas, kiti populistiniai tikslai veja politikos formuotojus griebtis patrankos, kai prieš nosį keli žvirbliai: stiprus alus ir spirituotas vynas kaime, nėra jokių paslaugų norint vaduotis iš alkoholizmo, tikslinė auditorija - daugiau nei aiški.

Panagrinėkime viešosios komunikacijos erdvę, kuri siūlo kai kuriuos atsakymus. Nuo aludarių viceprezidentų vizitų iki vaizdų bei tekstų, toliau kuriančių alaus kaip tautinio gėrimo, gelbstinčio darbo vietomis šalies ekonomiką, įvaizdį. Viskas nuosekliai ir kryptingai veda nuo problemos į bendrą „ryžtingą“ kovą, kuri suteikia sceną veikiantiems asmenims, bet tik atitolina nuo greito ir veiksmingo žingsnio – suvaldyti, riboti stipraus alaus ir spirituoto vyno upes kaimuose, pradėti ir plėtoti veiksmingos pagalbos geriantiems ir norintiems blaiviai gyventi sistemą, ir galop — gaivinti ir iš naujo kurti aktyvios, sportinės ar kultūrinės veiklos vietas jaunimui.

Metas remtis skaičiais ir faktais, visais rinkos ir elgesio tyrimais, mokslininkų įžvalgomis ir pagrįstai konstruoti konkrečius veiksmus, kurie realiai, ne tik popieriuje, keis situaciją.

Komentaro autorius – Dainius Kalina, UAB „Market SMART“ vadovaujantysis partneris

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Sanitex, UAB542.92015.2521.125
Rivona, UAB378.9005.994884
Norfos mažmena, UAB408.9228.5693.385
MAXIMA LT, UAB1.524.42383.82817.234
Rimi Lietuva, UAB288.3244353.500
EUROVAISTINĖ, UAB198.2861.0301.511
Nemuno vaistinė, UAB147.9254.1641.224
ACC Distribution, UAB189.8073.728133
Senukų prekybos centras, UAB319.99516.1413.626
EVD, UAB170.1187.046127
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

http://www.vz.lt
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau