Vaistų reklamos draudimas – sunku įžvelgti argumentų

Publikuota: 2017-03-19
Kontoros nuotr.
Kontoros nuotr.
Advokatų kontoros „Tark Grunte Sutkiene“ vyresnioji teisininkė

Pastaruoju metu medicinos ir farmacijos reguliavimo temos tapo labai populiarios tarp politikų. Platus naujų iniciatyvų keisti įstatymus spektras – nuo dirbtinio apvaisinimo iki vaistų kompensavimo. Suprantama, kad sritis yra aktuali (ypač socialiai pažeidžiamai gyventojų kategorijai), todėl tema yra galimai paranki politikų savireklamai. Visgi, bent minimalaus racionalumo kriterijai turėtų būti taikomi net ir populistiniams projektams.

Nauju Farmacijos įstatymo pakeitimu siekiama visiškai uždrausti vaistų reklamą gyventojams. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu vaistų reklamai ir taip yra taikomi griežti ribojimai: gyventojams leidžiama reklamuoti tik nereceptinius vaistinius preparatus (atsižvelgiant į papildomus ribojimus), o receptinių ir kompensuojamųjų vaistų reklama gyventojams yra apskritai draudžiama. Farmacijos įstatymo pakeitimų iniciatoriai nurodo, kad pakeitimai, neva, spręstų problemas, susijusias su tuo, kad didžioji dalis žmonių vaistus renkasi pagal reklamos kiekį ir savo vidinį supratimą, tačiau dėl jų vartojimo ir galimo šalutinio poveikio nepasitaria su gydytoju ar vaistininku.

Tenka pastebėti, kad įstatymo projekto autorių samprotavimai apie problemą ir jos sprendimo būdus nėra grindžiami jokiais objektyviais duomenimis. Nors, atrodytų, įstatymų pakeitimai, kurie įtakoja ūkio sąlygas šalies mastu, turėtų būti paremti išsamia analize. Pavyzdžiui, ar tokie draudimai apskritai yra taikomi kitose Europos Sąjungos valstybėse? Kaip draudimų atsiradimas galėtų įtakoti vaistų vartojimą / gyventojų sveikatą teigiamai? Kuo grindžiama nuomonė, kad gyventojai nėra konsultuojami gydytojų ar vaistininkų (ypač atsižvelgiant į tai, kad pareiga teikti minėtą informaciją gyventojams yra numatyta teisės aktuose)?

Be to, būtų tikslinga, prieš registruojant įstatymo projektą, atlikti bent pirminę siūlomų pakeitimų atitikimo pagrindiniam šalies įstatymui – Konstitucijai, analizę. Čia vertėtų atkreipti dėmesį į Teisės departamento išvadą dėl aptariamų Farmacijos įstatymo pakeitimų. Minėtoje išvadoje Teisės departamentas išsamiai pagrindžia, kodėl siūlomi pakeitimai, be kita ko, pažeidžia Konstitucijoje įtvirtintus ūkinės veiklos ir informacijos laisvės principus.

Be minėtų esminių įstatymo projekto ydų atkreiptinas dėmesys ir į teisės techniką. Atrodytų, ji nėra tokia reikšminga, bet neabejotinai parodo projekto iniciatorių požiūrį į įstatymų leidybos procesą apskritai. Parengus Farmacijos įstatymo pakeitimus nebuvo iš esmės peržiūrėti susiję teisės aktai – tokiu būdu leidimas reklamuoti vaistus iš dalies liko ne tik kituose teisės aktuose, bet ir kitose Farmacijos įstatymo dalyse (dėl kurių teisinis reguliavimas tampa dviprasmis). Jau nekalbant apie tai, kad pateiktu įstatymo projektu siekiama uždrausti ne tik vaistų, bet ir maisto (maisto papildų) reklamą (kas, teisininkai supras, apskritai nėra Farmacijos įstatymo reguliavimo objektas).

Įvertinus aptartus aspektus, sunku iniciatyvą uždrausti vaistų reklamą vertintini kaip tokią, kuria įstatymų leidėjai siektų įsigilinti į problemos tikrąsias priežastis ir jas spręsti.

Komentaro autorė – Erika Dubovskytė, advokatų kontoros TARK GRUNTE SUTKIENE vyresnioji teisininkė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Palink, UAB632.49911.3877.398
Sanitex, UAB480.50815.8031.147
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Rimi Lietuva, UAB313.5461.7803.409
Eurovaistinė, UAB206.2667221.539
ACC Distribution, UAB180.158288130
Kesko Senukai Lithuania, UAB351.69320.3483.767
EVD, UAB176.3937.132125
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau