Tradiciniai verslai šaukiasi pagalbos: vieniems – skėtis, kitiems – lietus?

Publikuota: 2017-07-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vis sparčiau į rinką veržiantis dalijimosi ekonomikai, konkurencijos į kampą spraudžiami tradiciniai verslai šaukiasi reguliuotojų pagalbos. Prieš kurį laiką viešbučių ir restoranų asociacija atsuko ginklus prieš trumpalaike butų ir apartamentų nuoma besiverčiančius verslininkus, dabar garsiau prabilo ir taksi bendrovės, nepatenkintos pavėžėtojų ir „Uber“ konkurencija, kuri esą yra iškreipta dėl nevienodų reikalavimų.

Dalijimosi ekonomikos platformoje siūloma pavėžėti, apgyvendinti, pamaitinti, supažindinti su miestu ir kt. Virtualioje erdvėje ji suveda įvairių prekių pardavėjus su pirkėjais iš skirtingų pasaulio kraštų. Vis labiau populiarėjanti dalijimosi ekonomika įtraukia vis daugiau vartotojų, o tuo, aišku, nėra patenkinti tradiciniai verslininkai.

Pavasarį pavojaus varpais ėmė mušti Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija (LVRA): didieji šaukėsi valdžios pagalbos, idant ši „parodytų vietą“ pigesnes apgyvendinimo paslaugas siūlantiems konkurentams – trumpalaike butų ir apartamentų nuoma besiverčiantiems verslininkams. Viešbutininkams užkliuvo, kad nuomojami butai nemoka Autorių teisių gynimo asociacijos agentūros (LATGA-A) ir Lietuvos gretutinių teisių asociacijos (AGATA) rinkliavų, pagalvės mokesčio, daugelis esą nemoka mokesčių valstybei ar „Sodrai“. Negana to, LVRA pranešime žiniasklaidai buvo rašoma, kad tokios nakvynės vietos neatitinka higienos ir priešgaisrinių reikalavimų. Verslo bendruomenė buvo pasipiktinusi: kodėl LVRA mano turinti teisę kištis į konkurentų verslo reguliavimą? Gal tuomet LVRA mėgins nukauti ir internetinį puslapį „Airbnb“, amerikiečių milžiną?

Atėjus į Lietuvą pavėžėjimo paslaugą teikiančiai bendrovei „Uber“, sąmyšis ir nepasitenkinimas kilo taksi paslaugų rinkoje. Buvo piešiami niūriausi vaizdai, keleiviai gąsdinami būtomis ir nebūtomis istorijomis, prognozuojamos įvairios grėsmės ir pan. „Gudresnės“ taksistų firmos įsisteigė ir pavėžėjimo paslaugų įmones, tad didesnio nepasitenkinimo lyg ir nebereiškė. Užtat „grynoms“ taksi firmoms neseniai sukėlė nerimą dar viena žinia, pasak jų, gresianti dar pabloginti taksi konkurencijos galimybes: pasklido gandas, kad planuojama pakeisti geltonus taksi automobilių valstybinius numerius. Tačiau panikos būta be reikalo: VĮ „Regitra“ redakcijai paaiškino, kad taksi automobilių valstybiniai numeriai išties bus keičiami, jie bus nebe geltoni, o balti, o taksi automobilį žyminti raidė išliks. Jie ir toliau išsiskirs iš bendro srauto.

Vis dėlto Ričardas Kriukovas, Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas, primena, kad esminės problemos, keliančios nerimą šio verslo atstovams, lieka neišspręstos. Pasak jo, atsiradus pavėžėjimo paslaugoms, automobilių skaičius sostinėje nuo 1.500 ikikriziniais laikais padidėjo iki 4.500. Konkuruoti sunku, nes taksi automobiliams taikoma tiek reikalavimų, kad su jais pasivyti nekontroliuojamų „laisvūnų“ neįmanoma – juolab kad tokiems vairuotojams netaikoma jokių kvalifikacinių reikalavimų. Be to, taksi firmų automobiliams reikia kur kas dažniau atlikti techninę apžiūrą, jiems taikomi didesni draudimo įkainiai ir pan. Asociacijos atstovai įtaria, kad pavėžėjimo rinkoje sukasi didelės juodųjų pinigų sumos. Vilniaus savivaldybės atstovai teigia neturintys priemonių kontroliuoti šios rinkos, keleivių saugumo, juolab – pajamų apskaitos. Neoficialiai net prasitaria: laukiama kokio nors neeilinio precedento, kad būtų galima imtis konkrečių priemonių. Tačiau taisykles reikėtų keisti visos šalies mastu, o tai – jau Susisiekimo ministerijos kompetencija.

Galima sutikti, kad nevienodomis verslo sąlygomis konkuruoti išties sunku, juolab kad lobistai visada padarys viską norėdami išsikovoti palankias taisykles. Tačiau tam ir yra reguliuojamosios institucijos, galinčios ir privalančios rasti balansą. Galbūt nereikėtų, pvz., dalijimosi ekonomikos dalyvių apkrauti tokiais pačiais reikalavimais, kaip tradicinių verslų atstovų, o tiesiog sumažinti reikalavimus senbuviams. VŽ mano, kad verslininkai ir politikai turi ieškoti bendrų sprendimų. Viskas apribota, gal jau metas kur nors ir atlaisvinti varžtus. O kai bus suvienodintos veiklos sąlygos, tada ir atsiras tikroji konkurencija.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Palink, UAB632.49911.3877.398
Sanitex, UAB480.50815.8031.147
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Rimi Lietuva, UAB313.5461.7803.409
Eurovaistinė, UAB206.2667221.539
ACC Distribution, UAB180.158288130
Kesko Senukai Lithuania, UAB351.69320.3483.767
EVD, UAB176.3937.132125
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau