Pasiklydę tarp negatyvių žinių

Publikuota: 2017-05-31
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Ne tik žiniasklaida skaitytojo akį bando patraukti negatyviomis naujienomis, tokias žinias dažniau esame linkę skaityti ir patys.

Giedrė Liutkevičiūtė, vertimų biuro „Ars libri“ direktorė, lektorė, teigia, kad kartais kyla klausimas, ar žiniasklaida, kurią matome, yra veidrodis, atspindintis agresyvias visuomenės nuotaikas, ar tik priemonė kontrasto principu rodyti nuomonių įvairovę, ar vis dėlto nuomonės formuotoja.

„Stebint situaciją viešojoje erdvėje, daugeliu atvejų šiurkšti kalba, aštrūs posakiai tiek žiniasklaidoje, tiek viešų asmenų pasisakymuose su savo komunikacija prasilenkia tiek su kalbos laisve, tiek su elementaria etika“, – seminare „Karas ir taika kalboje“ kalbėjo p. Liutkevičiūtė. Seminare buvo diskutuojama, kas skiria komentarą nuo šmeižto, kada komentaras reiškia žodžio laisvę, o kada – nusikaltimą, ir kaip apsiginti verslui ir t. t. Pasak jos, retorinis klausimas, ar kaltinti reiktų tuos, kurie taip kalba, ar tuos, kurie taip rašo, ar tuos, kurie tai skaito ir nesugeba atsispirti tokiai informacijai.

„Kaip verslininkė suprantu tam tikrų žiniasklaidos priemonių motyvus vartoti aštrią leksiką, negatyvų toną, ryškiau nuspalvintus žodžius – taip lengviau patraukti skaitytojo dėmesį. Tokie yra rinkos dėsniai, ir informacijos skleidėjai prie to prisitaiko. Visa ši situacija yra nulemta aršios konkurencijos, kai vaikomasi kiekvieno paspaudimo ir informacija dažnai pateikiama taip, kad ji prikaustytų skaitytojų dėmesį. Sukamės uždarame rate“, – teigia p. Liutkevičiūtė.

Dažnu atveju stengiamasi pirmiausia apeliuoti ne į sąmoningumą, o į instinktus nukreiptą informaciją, šokiruojančias, neigiamas ar nešvankias antraštes, nes girdint agresyvią leksiką įsijungia užpakalinė smegenų dalis, todėl neigiama kalba yra paveikesnė.

„Smegenys neigiamus dirgiklius apdoroja greičiau nei teigiamus, jos į tokią informaciją reaguoja jautriau nei į pozityvią. Kartu negatyvūs žodžiai sukelia daugiau emocijų“, – psichologinius aspektus įvardija p. Liutkevičiūtė.

Erikas Saukalas, advoka­tų profesinės bendrijos „Žabo­lienė ir partneriai METIDA“ advokatas, diskusijoje buvo linkęs labiau visuomenę vadinti „sergančia“.

„Žiniasklaida labiau prisitaiko šiuo požiūriu, nors vienareikšmio atsakymo ir nėra“, – pabrėžia jis.

Vienos klaidos kaina

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Ra­dzevičius antrino, kad agresijos viešojoje erdvėje nemažėja, o situacija nesikeis ir ateityje.

„Nėra jokių prielaidų tam, kad taptume tolerantiškesni. Norėdami išsiskirti viešojoje erdvėje arba atkreipti į save dėmesį, žmonės, žiniasklaida komunikuoja pikčiau, agresyviau, negailėdama riebių epitetų. Agresyvi komunikacija šiandienėje visuomenėje tarsi tapo nesąmoningu būdu išreikšti arba apginti save socialiniuose tinkluose. Atrodo, kad agresijos kalba yra XXI a. komunikacijos kalba, o dabartinė visuomenė – agresyvi informacinė visuomenė, kuri ir už vieną klaidą yra linkusi „suvalgyti“ oponentą“, – teigė p. Radzevičius.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Nuo rudens startuoja naujas „Laisvės TV“ ir Jakilaičio projektas 6

Nuo rudens sezono LRT nelikus žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedamos laidos „Dėmesio centre“, ji paskutinę...

Rinkodara
2018.08.17
Jakilaičio vedamas laidas transliuos ir LNK grupės kanalai 23

Nuo rugpjūčio 27 d. „Delfi TV“ eteryje startuoja žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedama laida „DELFI dėmesio...

Rinkodara
2018.08.16
Karas tarp žiniasklaidos ir JAV prezidento nerimsta 5

Bemaž 200 JAV laikraščių šios dienos vedamuosiuose reiškia solidarų nepasitenkinimą dėl prezidento Donaldo...

Rinkodara
2018.08.16
„Viasat Sport Baltic” keičia pavadinimą 2

Televizijos kanalas „Viasat Sport Baltic“ keičia pavadinimą. Nuo rugpjūčio 10 d. vadinsis „TVPlay Sports“.

Rinkodara
2018.08.09
„Telia“ siūlys HBO turinį 13

Nuo rugpjūčio 21 d. „Telia“ išmaniosios televizijos klientai galės žiūrėti daugiau nei šimtą filmų ir serialų...

„TV3Play“ keičia pavadinimą

Jau nuo šios savaitės nemokamo TV turinio platforma „TV3Play“ keičia pavadinimą į „TVPlay“. Taip pat...

Rinkodara
2018.07.31
Optimizmo šaltinis – didžiųjų klientų konkursų lietus: TOP žiniasklaidos planuotojai Premium 2

Žiniasklaidos planavimo agentūros ruošia ginklus rudeniui ir laukia didžiųjų reklamos užsakovų konkursų.

Rinkodara
2018.07.31

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau