Pasiklydę tarp negatyvių žinių

Publikuota: 2017-05-31
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Ne tik žiniasklaida skaitytojo akį bando patraukti negatyviomis naujienomis, tokias žinias dažniau esame linkę skaityti ir patys.

Giedrė Liutkevičiūtė, vertimų biuro „Ars libri“ direktorė, lektorė, teigia, kad kartais kyla klausimas, ar žiniasklaida, kurią matome, yra veidrodis, atspindintis agresyvias visuomenės nuotaikas, ar tik priemonė kontrasto principu rodyti nuomonių įvairovę, ar vis dėlto nuomonės formuotoja.

„Stebint situaciją viešojoje erdvėje, daugeliu atvejų šiurkšti kalba, aštrūs posakiai tiek žiniasklaidoje, tiek viešų asmenų pasisakymuose su savo komunikacija prasilenkia tiek su kalbos laisve, tiek su elementaria etika“, – seminare „Karas ir taika kalboje“ kalbėjo p. Liutkevičiūtė. Seminare buvo diskutuojama, kas skiria komentarą nuo šmeižto, kada komentaras reiškia žodžio laisvę, o kada – nusikaltimą, ir kaip apsiginti verslui ir t. t. Pasak jos, retorinis klausimas, ar kaltinti reiktų tuos, kurie taip kalba, ar tuos, kurie taip rašo, ar tuos, kurie tai skaito ir nesugeba atsispirti tokiai informacijai.

„Kaip verslininkė suprantu tam tikrų žiniasklaidos priemonių motyvus vartoti aštrią leksiką, negatyvų toną, ryškiau nuspalvintus žodžius – taip lengviau patraukti skaitytojo dėmesį. Tokie yra rinkos dėsniai, ir informacijos skleidėjai prie to prisitaiko. Visa ši situacija yra nulemta aršios konkurencijos, kai vaikomasi kiekvieno paspaudimo ir informacija dažnai pateikiama taip, kad ji prikaustytų skaitytojų dėmesį. Sukamės uždarame rate“, – teigia p. Liutkevičiūtė.

Dažnu atveju stengiamasi pirmiausia apeliuoti ne į sąmoningumą, o į instinktus nukreiptą informaciją, šokiruojančias, neigiamas ar nešvankias antraštes, nes girdint agresyvią leksiką įsijungia užpakalinė smegenų dalis, todėl neigiama kalba yra paveikesnė.

„Smegenys neigiamus dirgiklius apdoroja greičiau nei teigiamus, jos į tokią informaciją reaguoja jautriau nei į pozityvią. Kartu negatyvūs žodžiai sukelia daugiau emocijų“, – psichologinius aspektus įvardija p. Liutkevičiūtė.

Erikas Saukalas, advoka­tų profesinės bendrijos „Žabo­lienė ir partneriai METIDA“ advokatas, diskusijoje buvo linkęs labiau visuomenę vadinti „sergančia“.

„Žiniasklaida labiau prisitaiko šiuo požiūriu, nors vienareikšmio atsakymo ir nėra“, – pabrėžia jis.

Vienos klaidos kaina

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Ra­dzevičius antrino, kad agresijos viešojoje erdvėje nemažėja, o situacija nesikeis ir ateityje.

„Nėra jokių prielaidų tam, kad taptume tolerantiškesni. Norėdami išsiskirti viešojoje erdvėje arba atkreipti į save dėmesį, žmonės, žiniasklaida komunikuoja pikčiau, agresyviau, negailėdama riebių epitetų. Agresyvi komunikacija šiandienėje visuomenėje tarsi tapo nesąmoningu būdu išreikšti arba apginti save socialiniuose tinkluose. Atrodo, kad agresijos kalba yra XXI a. komunikacijos kalba, o dabartinė visuomenė – agresyvi informacinė visuomenė, kuri ir už vieną klaidą yra linkusi „suvalgyti“ oponentą“, – teigė p. Radzevičius.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
71 UAB „Publicum Media“ 492,0% Vilniaus
151 UAB „Lion Communications Vilnius“ 317,5% Vilniaus
155 UAB „Alpha Baltic Vilnius“ 312,3% Vilniaus
303 UAB „Inter Krasta“ 217,7% Vilniaus
347 UAB „Ad Fingers“ 195,3% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau