Šventės ne kasdien: kiaušinio reabilitacija

Publikuota: 2017-04-14
Bendrąjį cholesterolio kiekį mūsų kraujyje lemia ne konkretus maisto produktas, turintis daug cholesterolio, o sočiųjų riebalų perteklius mūsų mityboje.  Arūno Milašiaus nuotr.
Bendrąjį cholesterolio kiekį mūsų kraujyje lemia ne konkretus maisto produktas, turintis daug cholesterolio, o sočiųjų riebalų perteklius mūsų mityboje. Arūno Milašiaus nuotr.

Per šventes svarbiausias tradicinio lietuviško stalo elementas yra maistas. Per Velykas – margučiai, bent jau turėtų taip būti. Bėda tik ta, kad kiaušiniai, kaip ir nemažai kitų produktų, pradedant kava ir šokoladu, baigiant lašiniais, nuolat patenka į „sveika – nesveika“ svarstymų lauką.

Nereikia nė istorinių šaltinių, kurie paliudytų, kad mūsų seneliai ir tėvai valgė kiaušinius nesvarstydami, kokią cholesterolio dozę gaus, tarkime, išsikepę plakinį iš dviejų kiaušinių. Paskiau atėjo kiaušinių kaip didžiausio blogojo cholesterolio, kuris reiškia užsikimšusias kraujagysles, o šios savo ruožtu – širdies ir kraujagyslių ligas, metas.

Mitas paneigtas?

O dabar kelinti metai girdėti teigiant, kad velnias nėra toks baisus kaip piešiamas. Antai dietologė Eugenija Česaitytė, sostinės Centro ligoninės gydytoja, yra sakiusi, jog mitas, kad kiaušiniai pavojingi sveikatai dėl juose esančio cholesterolio, yra paneigtas. Nors kiaušinyje jo išties nemažai (apie 186 mg), bendrąjį cholesterolio kiekį, randamą kraujyje, lemia ne konkretus maisto produktas, turintis daug cholesterolio, o sočiųjų riebalų perteklius mūsų mityboje. Be to, naujausi tyrimai rodo, kad cholesterolio kiekis kraujyje priklauso nuo genetikos, įtampos ir fizinio aktyvumo.

Tam tikras cholesterolio kiekis organizmui reikalingas – iš jo sintetinamas vitaminas D, lytiniai hormonai. Jis reikalingas ir augančiam organizmui. Mitybos verte tai puikus maisto produktas. Jame gausu baltymų, todėl jis suteikia ilgalaikį sotumo jausmą, yra nekaloringas, jei yra virtas ir nevalgome jo su majonezu.

Skaičiuojama, kad kiaušinyje yra beveik trečdalis cholesterolio dienos normos, tačiau taip pat yra fosfolipidų, kurie mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Be to, kiaušinio baltyme yra apie 14% reikiamos baltymų normos moterims ir 12% – vyrams. Trynys vertingas dėl jame esančių riebalų, tad dietologai dabar „leidžia“ valgyti visą kiaušinį, ne vien jo baltymą, kaip kad anksčiau. Žinoma, jaučiant saiką.

Kiaušiniuose gausu nepakeičiamų amino rūgščių, vertingų mineralinių medžiagų ir vitaminų, jie stiprina imunitetą, gerina smegenų ir širdies veiklą. Kiaušiniuose yra B grupės vitaminų (B1, B2, B6, B12), folio rūgšties, cholino, biotino, riebaluose tirpių vitaminų A, D, E, K, seleno, magnio, cinko, kalcio, mangano, kalio, kitų mikroelementų. Jie vadinami mononesočiųjų ir polinesočiųjų (omega-3) riebiųjų rūgščių šaltiniu.

„Asmenims, sergantiems cukriniu diabetu, turintiems labai aukštą cholesterolio kiekį kraujyje, užtenka 2 kiaušinių per savaitę. Kiti jų gali valgyti kasdien, bet ne daugiau kaip vieną. Suvalgius per daug kiaušinių, gali sutrikti virškinimas, kaip ir persivalgius bet kokio kito maisto.

Geriausiai skrandis virškina kiaušinį, kurio ir baltymas, ir trynys gerai išvirę“, – pataria dietologė.

Gurmanų Velykos

Kiaušiniai reabilituoti. Prie jų virtuvės meistrė Honorata Lyndo šventiniams pusryčiams ragina paruošti įvairesnių padažų ir užtepų. Ponia Honorata pasakoja apie skanų atradimą, kurį aptiko stažuodama Helsinkyje. Restoranų virtuvės meistrai ten ruošia užtepą iš tarkuotų virtų kiaušinių ir sviesto – šį reikia palikti atšilti tiek, kad su juo būtų galima sumaišyti kiaušinius. Gardinti tokį užtepą galima įvairiai – pipirais, šviežiomis ar džiovintomis žolelėmis. Jei norisi aštrumo – trupučiu česnako ar svogūnų laiškais. Skanu tokio užsitepti ant duonos, skrebučio ar vadinamųjų duoniukų, ant sumuštinuko užsidėti šviežių daržovių, salotos lapą, krapų šakelę. Virtus tarkuotus kiaušinius galima sumaišyti ir su krienais, toks užtepas tiks prie šaltųjų mėsos užkandžių, jį galima naudoti vietoj sviesto ar majonezo ruošiant mažus sumuštinukus.

Kitas p. Honoratos pasiūlymas – virtuviniu smulkintuvu sutrintas alyvuoges arba smulkiai supjaustytus džiovintus pomidorus sumaišyti su paprastu varškės kremu (tokiu kaip „Creme Bonjour“) arba rikota. Jeigu šeimyna mėgsta putpelių kiaušinius, o šeimininkė turi kantrybės „žaisti“ virtuvėje, su tokiu užtepu ir mažais kiaušinukais galima paruošti vieno kąsnio sumuštinių.

Su kiaušiniais tiks ir vadinamosios tapenados (pranc. tapenade), t. y. trintų alyvuogių užtepai. Reikia lygiomis dalimis sumaišyti smulkiai sukapotas juodąsias ir žaliąsias alyvuoges, įdėti šiek tiek česnako (geriau jo nepadauginti, nes užtepas bus labai aitrus, maždaug pusei kilogramo alyvuogių užtenka skiltelės česnako) ir sumaišyti su geru alyvuogių aliejumi. Kitas galimas tapenados variantas – žaliąsias, juodąsias alyvuoges, saulėje džiovintus pomidorus maišyti su aliejumi, kuriame mirko džiovinti pomidorai.

„Niekada neišpilu aliejaus nuo džiovintų pomidorų – jis toks kvapnus, prisigėręs prieskonių, pomidorų aromatų. Užpilu juo salotas, naudoju mėsai kepti“, – kalba pašnekovė.

Ponia Honorata ragina nepamiršti įdarytų kiaušinių, o įdarus siūlo ruošti su rūkytu kumpiu ir marinuotais agurkėliais, krabų lazdelėmis ir saldžiosiomis paprikomis, tunais arba krevetėmis.

Turi būti gražu

Kiekvienos šeimininkės išmonės, gabumų ir skonio reikalas, kokių „tikrų“ saldumynų ji ruošia šventėms. Konditerė Rūta dažniau kepa tortus ar pyragus, bet, sako, tokių nesudėtingų desertų kaip įvairiausi sausainiai irgi nevertėtų pamiršti. Pvz., ir stalą, ir margučių krepšį papuoš, ir skanūs bus iš paprastos sviestinės tešlos formele „iškirpti“ zuikiai.

„Velykos – tai kiaušiniai su kiaušiniais apie kiaušinius“, – kvatojasi p. Rūta.

„Kitas sakytų: svarbiausia, kad būtų skanu, ir bus gerai. Man pirmiausia turi būti gražu, galiu atleisti skonio nuklydimus, jei vaizdas estetiškas“, – kalba p. Šiušienė. Ji pasakoja, kad neretai tenka teisėjauti įvairiuose mėgėjų konkursuose, kurių kepiniai, jos nuomone, dažniausiai būna tiesiog skanūs.

„Nesakau, kad jie negeri, bet to paskutinio potėpio gaminant namuose ir pritrūksta. O viskas taip paprasta: jei pyrago viršų barstai trupiniais, persijok juos – bus lygesni, gražesni; vienus paskrudinsi keptuvėj, į kitus kakavos įmaišysi – jau trys spalvos pyragui pagražinti, riešutų pasmulkinus bus galima faktūromis žaisti. Suprantu, kad namuose vienai šeimininkei reikia pagaminti galybę patiekalų ir nėra laiko prie vieno pyrago terliotis, bet šventės juk ne kasdien“, – ragina konditerė.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

http://www.vz.lt
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau