Svarbiausi 2015 m. automobilių pramonės ir transporto įvykiai VŽ akimis

Publikuota: 2016-01-01
Automobiliai snieguotoje gatvėje. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Automobiliai snieguotoje gatvėje. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonei praėję metai itin įsimintini: pradedant legendinių ženklų atgimimu, baigiant „Volkswagen“ taršos skandalu – įvykių, sukrėtusių rinką, pernai netrūko.

Laikrodžiams skaičiuojant pirmąsias 2016 m. valandas, VŽ nusprendė atsigręžti atgal ir pasižiūrėti, kokie įvykiai automobilių pasaulyje buvo svarbiausi praėjusiais metais.

Dakaro odisėja

Simboliška, kad prieš kelias dienas išlydėję jau tris lietuvių komandas į Dakaro ralį galime prisiminti, jog pernai sausį lietuviai „atrado“ šį renginį. Prieš metus visi akylai stebėjo, kaip dykumas ir kalnus sekasi įveikti Benediktui Vanagui ir Antanui Juknevičiui.

Pasaulio žiniasklaida tuomet taip pat atkreipė dėmesį į Lietuvos sportininkus. Ponas Vanagas vieną greičio ruožą užbaigė būdamas ketvirtoje vietoje, prisimena pats sportininkas, ir tuoj jo automobilyje atsirado ne viena kamera, transliuojanti visam pasauliui nedidelės šalies sportininko važiavimą. Galutinėje įskaitoje sekėsi ne taip gerai, nors lietuviai iškovojo aukščiausią kada nors Dakaro ralyje pasiektą 24 vietą. Visgi tai padėjo į Lietuvos automobilių sporto meistrams 2016 m. Dakaro raliui užsitikrinti rėmėjų ir tarptautinės žiniasklaidos dėmesį.

2015 m. sausį garsiai nuskambėjo ir Seimo nario automobilių kolekcionieriaus Stasio Brundzos sprendimas parduoti savo automobilių kolekciją. Išparduoti sukauptą senovinių automobilių parką p. Brundza nusprendė esą dėl to, kad Lietuvoje niekam jo automobilių nereikia, o išlaikyti šiuos patenkinamos būklės – brangu.

Dėmesys vairams dešinėje

2015 m. vasarį lietuvišką padangę sudrebino Konstitucinio Teismo (KT) pareiškimas, jog drausti važinėti vairą dešinėje turinčiais automobiliais Lietuvoje – neteisėta, o toks draudimas prieštarauja Konstitucijai. Tokios pat nuomonės ir Europos Teisingumo Teismas.

Toks KT sprendimas iki šiol kelia aistrų. Mat Seimo nariai sutarė, jog galbūt reikėtų leisti registruoti ir naudoti automobilius, kurie turi vairus dešinėje ir yra pritaikyti važiavimui kairiąja kelio puse, tačiau vis dar nėra aišku, kokių žygių tokius automobilius vairuoti norintys turės imtis.

Draudimas rūkaliams

Pernai kovą garsiai nuskambėjo draudimas rūkyti automobiliuose, kuriuose važiuoja nėščiosios ar vaikai. Prisidegta cigaretė automobilyje, kuriame yra nepilnamečių ar nėščiųjų, tapo administraciniu pažeidimu ir užtraukia baudą.

Automobilis vadovui

2015 m. balandį triukšmą sukėlė žinia, kad automobilių gamintojai suradę broko savo gaminiuose ir norėdami jį pataisyti negali pasiekti vairuotojų ir juos informuoti apie būtinas atlikti procedūras, mat VĮ „Regitra“, valdanti šalies automobilių registrą, atsisako lengva ranka teikti duomenis apie taisytinų automobilių vairuotojus.

Duomenų apsaugos inspektoriai tuomet VŽ nurodė, jog duomenis teikti galima, kai brokas gali sukelti pavojų sveikatai ar gyvybei. Visgi automobilių gamintojų atstovų toks sprendimas nepradžiugino, mat, viena vertus, kai tenka ištaisyti nekokybiškai pagamintas detales ar pan., surasti vairuotojų jie vis dar negali, o, kita vertus, už „Regitros“ teikiamus duomenis jiems tenka susimokėti bene brangiausiai Europoje.

Balandį į VŽ grįžo „Metų CEO automobilio“ rinkimai. Pasitelkę garbingą komisiją ir ryškiausių šalies įmonių vadovus rinkome, koks automobilis tinkamiausias lietuviškos bendrovės vadovui.

Subyrėjo „Top Gear“

Visą 2015 m. gegužę VŽ drauge su skaitytojais klausė įvairių bendrovių vadovų nuomonės apie skirtingus automobilius, potyrius juos vairuojant. Iš keliolikos skirtingų automobilių bene daugiausia dėmesio sulaukė statybų bendrovės „Hanner“ vadovo Arvydo Avulio žodžiai apie BMW X5, jog šis, nors prestižo ir prideda, tačiau yra įperkamas ne visų. Įvairių nuomonių sulaukė ir „Lietuvos energijos“ vadovo Daliaus Misiūno pareiškimas, jog jo tarnybinis „Škoda Superb“ niekuo nenusileidžia, o gal ir lenkia, visiškai naują jo bandytą „Volkswagen Passat“.

Pasaulio automobilistai akylai stebėjo konfliktą „Top Gear“ laidoje. Užpuolęs laidos prodiuserį Jeremy‘is Clarksonas sulaukė BBC nemalonės ir buvo atleistas, o paskui jį laidą paliko ir jo partneriai Jamesas Mayus ir Richardas Hammondas. Tad „Top Gear“ rado naujus vedėjus, o legendinė trijulė dirbs „Amazon“.

Lietuviški autobusai

Birželį į Lietuvos kelius išvažiavo ilgai lauktas „Volvo XC90“ modelis. Po kone ketverius metus trukusios tylos „Volvo“ tinkamai panaudojo iš Kinijos „Geely“ koncerno gautą investiciją ir išleido automobilį, sparčiai graibstomą visame pasaulyje, ne tik Lietuvoje. Skelbta, kad norinčių šio automobilio tiek, jog gamyklai teko dirbti trimis pamainomis.

Dėmesio sulaukė ir bendrovė „Altas komercinis transportas“, atvėrę šviežios regione didžiausios autobusų gamyklos duris. Į šią šnairuoja „Mercedes-Benz“ bei „Volkswagen“, mat konkuruoti su lietuviais nelengva. Lietuviai užsibrėžė pagaminti hibridinį autobusą ir pasiūlyti ekologiškesnes keliones miestuose.

Į naujus prabangius namus persikėlė ir „Porsche“, pasistatę vieną moderniausių automobilių salonų Lietuvoje.

Deklaruoti istoriją

Liepą ilgus metus trunkančias lenktynes dėl didžiausio pasaulyje automobilių gamintojo vardo laimėjo „Volkswagen“, šį titulą paveržę iš ilgametės lyderės „Toyota“. Šio vardo „Volkswagen“ siekė nuo 2007 m. Tiesa, džiaugėsi „Volkswagen“ neilgai.

Nemažai triukšmo sukėlė Seimo narių pasiūlymas keisti įstatymus ir parduodantiems automobilius liepti deklaruoti automobilio istoriją už penkerius metus. Tokia tvarka pasiūlyta siekiant apsaugoti automobilių pirkėjus nuo nesąžiningų pardavėjų, parduodančių itin netvarkingus, nesaugius, iš kelių sulipdytus automobilius, norėta daugiau atsakomybės suteikti ir atvežantiems automobilius iš užsienio pardavėjams. Visgi įsigaliojęs pakeitimas nuskambo kitaip: deklaruoti reikia tik Lietuvoje registruoto automobilio istoriją.

Programišių atakos

VŽ skaitytojai rugpjūtį daugiausią dėmesio skyrė į Lietuvos kelius išvažiavusiam amerikietiškam šerifo automobiliui. Iš JAV automobilį į Lietuvą importavęs jo savininkas sakė, kad šimtus legendinių filmų primenantis ir JAV pareigūnų itin pamėgtas „Ford Crown Victoria Police Interceptor“ gatvėje sulaukia daugiau dėmesio nei visi „Lamborghini“ ar „Ferrari“ modeliai. Tiesa, išskirtinį automobilį vairuojantis vaikinas prisipažino, kad dėmesį rodo ir policijos pareigūnai, kuriems ne tik smalsu, bet ir įdomu patikrinti, ar tokiu ypatingu automobiliu Lietuvoje važinėti legalu.

Rugpjūtį visame pasaulyje itin aktualia tema tapo programišių atakos, nukreiptos į išmanius automobilius. Tuomet, kai vieno leidinio atliktas bandymas parodė, kad įsibrauti į automobilį programišiai gali nė neprisilietę prie jo, o pasekmės išties liūdnos, visi automobilių gamintojai ėmė tikrinti, ar jų gaminamos transporto priemonės yra saugios.

Vargas dėl taršos

2015 m. rugsėjo 18 d. tapo data, kurią visa automobilių pramonė prisimins ilgai. Tądien iš JAV Aplinkos apsaugos agentūros nuskambėjo priekaištas „Volkswagen“, kad koncernas klastoja taršos bandymų rezultatus.

Paaiškėjo, kad nuo 2009 m. „Volkswagen“ į dyzelinius automobilius, kurių varikliai pažymėti kodu AE 189, montavo programinę įrangą, atpažįstančią, kada pradedamas taršos bandymas, ir tą akimirką sumažinančią variklio taršą. Įprastomis sąlygomis tokie automobiliai teršė iki 40 kartų daugiau nei leistina.

Paaiškėjo, kad taip „Volkswagen“ elgėsi visame pasaulyje – programinę įrangą sumontavo į 11 mln. automobilių. Tokia žinia trečdaliu sumažino bendrovės akcijų vertę, postą teko palikti koncerno vadovui Martinui Winterkornui, teisininkams pateikta tūkstančiai ieškinių, o „meluojančių“ dyzelių rasta ir tarp „Audi“, „Porsche“, „Seat“, „Škoda“ modelių. „Volkswagen“ skaičiuoja, kad žalai atlyginti reikės 8,7 mlrd. Eur, tačiau analitikai prognozuoja, jog tokios sumos nepakaks ir teks išleisti 25-36 mlrd. Eur.

infogr.am::infogram_0_volkswagen_tarsos_bandymu_rezultatai

Išėjo į biržą

Spalio mėnesį biržą pasiekė „Ferrari“ akcijos. Nors bendrovės debiutas buvo geras ir akcijų vertė ėmė kilti, išlaikyti kainos iki metų pabaigos nepasisekė. Dabar RACE trumpiniu biržoje pavadintų akcijų vertė sumažėjusi 7%.

Artėjant žieminių padangų metui Seimo nariai nusprendė, kad esant šiltai žiemai vasarinėmis padangomis galima būtų leisti važiuoti ir visą lapkritį. Tuomet parlamentarai teigė, kad vairuotojai žvilgtelėję į orų prognozę patys nuspręstų, kokiomis padangomis važiuoti. Toks pareiškimas sulaukė didelės draudikų, saugumo ekspertų kritikos, tad pasiūlymas priimtas nebuvo.

Tarp skaitomiausių spalį tekstų atsidūrė rašinys apie „Porsche 918 Spyder“ bandymą sėdint… keleivio sėdynėje. Egzotiški automobiliai buvo išparduoti dar nė nepagaminti, o pirkėjams visai nerūpėjo, kad jų kaina – daugiau nei nepadori.

Išnyko lengvatos

Lapkritį „Volvo XC90“ sėkmės paakinti švedai nusprendė pristatyti dar vieną būsimą modelį – „Volvo S90“. Pirmosios šio modelio nuotraukos sulaukė didelio skaitytojų dėmesio VŽ. Drauge „Volvo“ pareiškė dirbantys su sistema, leisiančia jų automobilius klientams išbandyti virtualiai.

Aktualia naujiena tapo įsigalioję Akcizų įstatymo pakeitimai, kuriais buvo panaikintos lengvatos degalams su biopriedais. Didžiausią nuostolį dėl tokio pakeitimo gali pajusti „Neste Lietuva“, prekiaujanti dyzelinu, į kurį iki 15% maišoma biopriedo „NexBTL“.

Parduos degalines

Didžiausia gruodžio naujiena tapo „Lukoil“ vadovų sprendimas parduoti degalines Lietuvoje ir Latvijoje. Manoma, kad pirkėjų netrūks, o suma, kuria bus įvertintas verslas, sieks 100 mln. Eur.

Paskelbtas ir įmonės, valdžiusios Nemuno žiedo lenktynių trasą Kačerginėje, Kauno pašonėje, bankrotas. Įmonę smaugė milijoninės skolos, tad sprendimas iškelti bankroto bylą taps atokvėpiu ir, sako vadovai, naujų galimybių pradžia.

Liūdnos prognozės išsakytos Rusijos automobilių rinkai. Susitraukusi iki razinos ši trauksis ir kitąmet, jei valdžia nesiims remti naujų automobilių pardavėjų.

Pastarajai valstybei ėmus rinkti mokesčius iš Lietuvos vežėjų, apmokestinti ir per Lietuvą važiuojantys Rusijos vežėjai. Manoma, kad per metus iš jų pavyks surinkti 5 mln. Eur mokesčių.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Volvo“ savininkė į krepšelį deda „Daimler“: investavo 7,3 mlrd. Eur 5

Kinijos automobilių pramonės kompanija „Zhejiang Geely Holding Group Co.“ tapo didžiausia Vokietijos...

Pramonė
2018.02.24
GM siūlosi toliau investuoti Pietų Korėjoje, bet nori valdžios pagalbos Premium

„General Motors“, Pietų Korėjoje sukėlusi sąmyšį savo ketinimais uždarinėti gamyklas, siūlo dešimties metų...

Pramonė
2018.02.22
Šiemet laukia pasaulinio automobilių prekybos rekordo Premium

Sausis buvo sėkmingas Lietuvos ir visos Europos rinkai, o pasaulinėje rinkoje tikimasi naujo rekordo.

Transportas
2018.02.21
Lūžis Europos rinkoje: „Tesla“ tapo populiaresne už „Mercedes“, BMW ir „Audi“ 35

Europos „Premium“ automobilių rinkoje – pirmasis triuškinantis elektromobilių proveržis: „Tesla Model S“...

Transportas
2018.02.20
5 m ilgio koncepcinis „Volkswagen“ sedanas gali tapti „Phaeton“ įpėdiniu

Kovo mėnesį Ženevos automobilių parodoje „Volkswagen“ parodys koncepcinį modelį „I.D. Vizzion“, kuris parodo...

Transportas
2018.02.20
„Mercedes-Benz“ gali tapti dar vienu „Dyzelgeito“ skandalo kaltinamuoju 2

Tikėtina kad „Mercedes-Benz“ automobilių gamintojas „Daimler AG“ taip pat naudojo automobilių taršos duomenis...

Transportas
2018.02.19
Sausį naudotų automobilių paklausa didėjo 10,5%

Sausį Lietuvoje ir toliau augo prekyba naudotais automobiliais. Vėl dominavo trys rinkos lyderiai ir vėl...

Transportas
2018.02.19
Automobilių pramonė – ties lūžiu, kurio poveikis dar tik spėliojamas Premium 12

ES rengiami automobilių taršos standartai jau artimiausiais metais radikaliai keis naujų automobilių rinką.

Transportas
2018.02.14
Teismas grąžina D. Zabulionį į pareigas Lietuvos automobilių kelių direkcijoje 10

Teismas panaikino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) įsakymą dėl Daivio Zabulionio atleidimo iš...

Verslo aplinka
2018.02.14
Trečiosios kartos „Sprinter“: daug naujų sprendimų ir elektros pavara 1

„Mercedes-Benz“ pristatytas naujasis, trečiosios kartos komercinis „Sprinter“ modelis. Gamintojai dabar siūlo...

Transportas
2018.02.12
Automagistralėje Vilnius-Kaunas atlikti savivaldžių automobilių bandymai 2

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) užsakymu kelyje A1 Vilnius–Kaunas buvo įgyvendintas bandomasis...

Transportas
2018.02.12
Trečiosios kartos „Touareg“ bus pristatytas Pekine 1

„Volkswagen“ paviešino pirmąjį oficialų savo naujojo, trečiosios kartos „Touareg“ modelio atvaizdą ir pranešė...

Transportas
2018.02.12
VŽ bando: „Toyota Land Cruiser“ – alternatyvus pasirinkimas žemvaldžių lyderiui 10

Įsigydamas „Cadillac Escalade“, stambus žemvaldys ir ūkininkų atstovas nejučiomis deklaruoja, kad jam...

Transportas
2018.02.11
Naujasis mažiausias „Mercedes“ modelis nenori atrodyti mažas 6

Visiškai naujas A klasės hečbekas į kompaktinių automobilių klasę atneša ir visiškai naujas technologijas,...

Transportas
2018.02.07
„Regitra“ automobilių numerius pristatys į namus 2

Mėnesį laiko „Regitra“ vykdys akciją: internetu įsigytus numerio ženklus kurjeris nemokamai pristatys į...

Transportas
2018.02.07
„Kia“ Ženevai paruošė trečiosios kartos „Ceed“

6 metus gaminamas „Kia cee‘d“ šiais metais sulauks pamainos: naujos kartos modelis bus gaminamas su naujomis...

Transportas
2018.02.06
„Škoda“ pristatys mažą miesto visureigio prototipą 2

„Škoda“ rengiasi naujo nedidelio SUV modelio gamybai, kurio prototipas „Vision X“ kovo mėnesį bus pristatytas...

Transportas
2018.02.05
Lietuvos rinkos poreikį prabangiems automobiliams papildo „Bentley“ 1

Vilniuje duris atvėręs pirmasis „Bentley“ salonas atskleidžia Lietuvos rinkos poreikį naujoms aukščiausios...

Transportas
2018.02.05

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau