Šiuolaikinio meno pabaiga yra bedugnėse

Publikuota: 2017-09-16
 

57-osios Venecijos bienalės dviejose įspūdingose erdvėse – „Punta della Dogana“ ir „Palazzo Grassi“ – veikia ne mažiau įspūdinga vieno brangiausių šiuolaikinių menininkų Damieno Hirsto paroda „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“. Vieniems ji kelia katarsį, kitiems – skepsį, tretiems – nusivylimą šiuolaikiniu menu.

Damienas Hirstas yra didis menininkas. Ko gero, žymiausias šiuolaikinio meno atstovas, išgarsėjęs dėl didžiulio mastelio skulptūrinių instaliacijų ir nepaprasto jų brangumo, ir ši „paroda“ mums apie tai pasakoja. Žinote, kodėl žodį „paroda“ parašiau kabutėse? Todėl, kad man tai nėra tiesiog paroda – tai tikrų tikriausias šou su prodiuseriais, scenarijumi, specialiaisiais efektais ir daugybe žiūrovų.

Paroda iš ekrano

„Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ (liet. „Lobiai iš sudužusio laivo „Neįtikėtina“) – tai filmas, kuris nužengė iš ekrano ir tapo trimačiu: Hirsto sukurta istorija mus nukelia į vietovę, kurioje buvo atrastas sudužęs laivas, priklausęs vergui, vardu Cif Amotan II. Dar būdamas laisvas, jis sukaupė didžiulius turtus ir didingą kolekciją iš įvairiausių pasaulio kampelių atkeliavusių daiktų.

Laivas „Apistos“ („Neįtikėtinas“), gabendamas šią kolekciją į šventyklą, kurią kolekcininkas pastatė jai eksponuoti, nuskendo vandenyne ir buvo surastas tik 2008-aisiais.

Čia prasideda „filmas“ – matome didžiulėse šviesos dėžėse dirbančius narus, tada išvystame kūrinius, monetų kolekciją, knygas.

Kai kurie jų dar nerestauruoti, apaugę jūros dumbliais, kriauklėmis, koralais ir polipais.

Šioje idealioje scenografijoje yra visko, o besimėgaujančių žiūrovų plojimai – tai dar vienas specialusis efektas. Tokias pat ovacijas gali išgirsti, kai žiūrovai ateina pasižiūrėti įžymaus režisieriaus filmo, kuriame vaidina aktorius, penkiskart davęs „Oskarą“ .

Taigi, šią parodą būtina pamatyti. Kaip ir tuos didingus filmus, nes bilietai kasose buvo iššluoti, o visos recenzijos – teigiamos.

Pirmą kartą apžiūrėjusi šią parodą mąsčiau ir visai rimtai maniau, kad su menu ji mažai ką turi bendra. Sugrįžusi į ją dar kartą supratau, kad būtent tai ir yra jos didingumas. Ši paroda įsimins kaip lūžis mene. Man ji žymi šiuolaikinio meno pabaigą, ir tuojau papasakosiu kodėl.

Pirma: skaičiai

Ponas Hirstas mane visuomet labiau žavėjo savo intelektu nei kūriniais. Turint galvoje, kad jei galėčiau, iškart nusipirkčiau formaldehide užkonservuotą gyvūną, aš visada maniau, kad tikrasis Hirsto menas yra tai, kaip šis didis menininkas ir jo kūrinių pirkėjai žaidžia rinkoje. Jei galvosime, kad šiuolaikinis menas yra intelektinė veikla, kuri greičiau ir geriau nei jo pusseserės – literatūra ir filosofija – perpranta ir pavaizduoja visuomenės evoliuciją, kartais net užbėgdama jai už akių, tuomet kas geriau nei Hirstas 1990–2000-aisiais pavaizdavo pasaulį? Jis lošė aukcionuose, žaidė kainomis ir spekuliacijomis, tarsi tai būtų kazino, ir visas meno pasaulis pamažu perėmė Hirsto sistemą (jis turėtų įregistruoti prekės ženklą), kuri ir šiandien yra vienas veiksmingiausių mechanizmų šiuolaikinio meno pasaulyje.

Tiesą sakant, šiek tiek paskaičiavau ir iš parodos „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ man įsiminė du skaičiai. Vienas jų – milijardas (kalbama, kad maždaug tiek). Tiek turėtų būti uždirbta pardavus parodoje eksponuojamus kūrinius. Kitas – 1.822 cm – tai skulptūros „Demon with Bowl“, eksponuojamos „Palazzo Grassi“ rūmuose, aukštis.

Antra: meno disneilandas

Kaip ir kiekviename pagarbos vertame grandioziniame filme, yra „Oskarą“ laimėjęs aktorius. Mūsų „filme“ – tai Peliukas Mikis, kurį kolekcininkas laiko už rankos („The Collector with Friend“). Prisipažinsiu, kad išvydusi šį darbą garsiai susijuokiau: stovėdama būtent priešais jį supratau, kokia didinga ši paroda. Bet po truputį eikime toliau – Peliukas Mikis bendrinamas Instagrame tiek pat kartų, kiek ir milžiniškas bronzinis Demonas. Tačiau jis nėra bronzinis.

Čia, kaip ir disneilande, esame iliuzijos aukos. Paaiškinsiu: „Palazzo Grassi“ rūmuose eksponuojamas milžinas, pagamintas iš dervos ir nudažytas, kad atrodytų kaip bronzinis, ir mes galėtumėm pagalvoti, kad viskas aplinkui yra klastotė. Tačiau iš tikro beveik viskas, ką matote aplink save, yra tikras auksas, tikra bronza, tikras marmuras. Nes save gerbiantis kolekcininkas pagrįstai reikalauja ir darbų kokybės, ir patvarumo.

Venecijoje, kitaip nei Holivude, įžvelgiame du publikos tipus: publika, mokanti už bilietą, ir publika, galinti nusipirkti svajonę turėti filmo dalelę. O režisierius Hirstas pasirūpina, kad abiejų tipų žiūrovai galėtų gauti viską.

Ši paroda žymi šiuolaikinio meno pabaigą, nes patinka žmonėms – dideliems ir mažiems, kolekcininkams ir tiems, kurie šiuolaikinį meną regi pirmą kartą. Prabėgus dvidešimčiai metų, pirmą kartą negirdžiu sakant „taip ir aš galėjau padaryti“, o tai man leido suprasti trečiąją priežastį.

Trečia: publika priėmė šiuolaikinį meną

Nuo tada, kai Marcelis Duchampas kūrė konceptualųjį meną ir davė pradžią šiuolaikiškumui, menas visada buvo pasaulį trikdantis elementas, panašiai kaip ir energetinės bangos: jeigu jis nesukelia atgarsių, vadinasi, tai tėra amatas, o ne menas. Evoliucija nuo impresionizmo iki šių dienų – tai kažkas, kam reikia laiko ir intelektinių pastangų, norint tai suprasti. Tai tikra kelionė, kurioje nieko nepaliekama atsitiktinumui, ir būtent todėl plačioji publika dažnai nesuprasdavo šiuolaikinio meno ir buvo sakoma: „Chm, ir aš galėjau taip padaryti.“

Nedidelė pastaba: ne, jūs taip negalėjote – jūs tai galėsite perdaryti po dešimties, dvidešimties ar trisdešimties metų, kai menas, kaip ir pasaulis, vėl bus jus aplenkęs ir žingsniuos pirma jūsų.

Publika nesuprato meno daugybę metų ir vis ieškojo visa ko paaiškinimų, tad menas ištiesė pagalbos ranką ir pradėjo save aiškinti, ko nedarė impresionizmo laikais: paveikslo negali paaiškinti, į jį gali tik žiūrėti; o štai vaizdo įraše ar instaliacijoje yra ištisa jų kūrėjo įrašyta istorija, kurią kaip legendą perduoda galerininkas ar rengėjas pasakodami, kas slypi už to darbo, kurį bandai iššifruoti.

Apie tai daug galvojau ir manau, kad toks samprotavimas turi kažką nušviečiančio, tad turiu padėkoti Hirstui už tai, kad uždegė man „lemputę“: menas užtruko daugybę metų, kol pateikė paaiškinimų. Jis stengėsi kurti protingus, politinius, socialinius, sudėtingus kūrinius ir kartu visada dėvėjo madingą rūbą, kad patiktų visiems, o dabar žmonės pagaliau kalba ta pačia kalba, eina pasižiūrėti parodos nebeklausdami, kodėl, bet skaitydami istoriją ir mėgaudamiesi ja.

Žmonės mėgaujasi menu. Taškas. Nėra filosofinės kelionės, nebėra veiksmo ir atoveiksmio mechanizmo. Yra pripažinimas – tas pripažinimas, kuris buvo būtinas per pastarąjį šimtą metų, kad būtų galima suprasti šiuolaikinio meno evoliuciją... Paslaptis atskleista ir visiems pasiekiama. Todėl čia ir baigiasi era. Dabar nebe tas laikas, kai menas perpranta visuomenę. Atėjo laikas, kai visuomenė perpranta meną.

Ar vieta ir laikas pasirinkti atsitiktinai? Neatrodo.

Čia ilsisi šiuolaikinis menas: 1917–2017 m.

1917 m., Marcelis Duchampas. „Fontanas“.

2017 m., Damienas Hirstas. „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“.

Kas bus toliau?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kultūros indėlis į šalies ekonomiką auga

Lietuvos statistikos departamentas skelbia suskaičiavęs, kad, išankstiniais duomenimis, kultūros sektoriaus...

Laisvalaikis
2018.12.12
FIFA ir VMI – tarp populiariausių „Google“ paieškų Lietuvoje

„Google“ paieškų viršūnėje Lietuvoje – pasaulio futbolo čempionatas FIFA ir „Eurovizija“. Nedaug atsilieka ir...

Rinkodara
2018.12.12
„Time“ Metų žmogumi paskelbė persekiojamus žurnalistus

„Time“ Metų žmogumi paskelbė „Sergėtojus“ („The Guardians“) – taip žurnalas pavadino dėl savo darbo...

Laisvalaikis
2018.12.12
„EGLĖ apartamentai“ - apdovanoti prestižiniu apdovanojimu Rėmėjo turinys 3

Aukštą kartelę pajūrio architektūrai iškėlęs projektas - analogo Baltijos regione neturintys prabangūs

Laisvalaikis
2018.12.12
Lengvatą kino gamintojams pratęs iki 2024 m.

Seimas leido dar penkeriems metams – iki 2023 m. pabaigos pratęsti pelno mokesčio lengvatą kino gamintojams,...

Laisvalaikis
2018.12.11
K. Kirtiklis: Th. Hobbesas ilgisi tvirtos rankos

Kaip blogai mes gyvename! Aplink tvyro plika akimi matoma sumaištis – korumpuoti politikai savivaliauja,...

Verslo klasė
2018.12.09
Aidas Puklevičius: šnipai, kuriuos visi mato Premium 8

Senais gerais laikais slaptojo agento profesiją gaubė šilkinė aureolė. Gausybės romanų ir filmų išdresiruoti...

Verslo klasė
2018.12.08
Mirga Gražinytė: dirigavimas nėra tik vyrų sritis 1

Vargu ar ką nustebino, tarp šešių šių metų Nacionalinės Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatų išgirdus...

Laisvalaikis
2018.12.08
Palikę aikštelę pergalių siekia versle: kur investavo Lietuvos krepšinio žvaigždės 13

Barai ir NT projektai, viešbučiai ir kaimo turizmo sodybos – tai verslai, į kuriuos investavo karjeras baigę...

Laisvalaikis
2018.12.07
Vakarėliams ir konferencijoms siūlo netikėtas erdves Rėmėjo turinys 1

Nuo krepšinio rungtynių iki žymiausių pasaulio muzikantų koncertų – kad tokie masiniai, grandioziniai...

Rinkodara
2018.12.07
Parodoje – fotografo J. Čechavičiaus epocha

Vilniaus paveikslų galerijoje atidaryta XIX a. 6–8 dešimtmečių fotografijų paroda „Juozapas Čechavičius ir jo...

Laisvalaikis
2018.12.06
Paskelbti Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai 2

Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė, kuriems šalies kūrėjams šiemet bus įteiktos...

Laisvalaikis
2018.12.06
Vokietijoje įvertintas Kauno Vienybės aikštės rekonstrukcijos projektas 5

Vokietijos dizaino taryba įvertino Kauno Vienybės aikštės rekonstrukcijos architektūrinę koncepciją.

Statyba ir NT
2018.12.06
Šimtametis milijardierius kasdien eina į darbą 9

Šimtametis milijardierius galėtų mėgautis turtingo gyvenimo malonumais, tačiau garbaus amžiaus verslininkas...

Vadyba
2018.12.05
Alberto Einšteino laiškas aukcione parduotas už 2,9 mln. Eur 4

Alberto Einšteino laiškas, kuriame jis svarsto apie religiją, žydišką identitetą ir žmonijos prasmės...

Laisvalaikis
2018.12.05
Dovanoti sveikatą – ir madinga, ir naudinga Rėmėjo turinys

Artėjant didžiosioms metų šventėms visi ieško originalių idėjų, kaip parodyti padėką savo darbuotojams.

Verslo aplinka
2018.12.05
Gedimino kalno padėtis lieka kritinė 1

Šalies simboliu laikomo Gedimino kalno Vilniuje šiaurinis šlaitas stabilizuotas, tačiau pietrytinio šlaito...

Laisvalaikis
2018.12.04
Paskelbtas trumpasis Nacionalinės meno ir kultūros premijos kandidatų sąrašas 3

Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė kūrėjų, pretenduojančių gauti 2018 metų...

Laisvalaikis
2018.12.04
Prasidėjo COP24 konferencija: kaip kalbėti apie klimatą D. Trumpo laikais 1

Britų gamtosaugininkas Davidas Attenborough pirmadienį prasidėjusioje „COP24“ klimato kaitos konferencijoje...

Laisvalaikis
2018.12.03
Kultūros ministrės problema – nesugebėjimas diskutuoti 2

„Mano galva, buvo tiesiog neįvertinta, kaip svarbu diskutuoti su kultūros lauku, kokia svarbi yra...

Laisvalaikis
2018.12.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau