Išbalinta „Vilniaus prekybos“ knyga

Publikuota: 2015-08-20
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vienos iš Lietuvos verslo monstrų – „Vilniaus prekybos“ (VP) grupės – akcininkų kare nei pabaigos, nei nugalėtojų dar nematyti. Tarpusavio rietenas, pinigų, teisybės-neteisybės dalybas kiekviena pusė mėgina pastiprinti pasitelkusi visas įmanomas priemones: ne išimtis – ir stipriai pakinkyta žiniasklaida, tiksliau, tam tikra – nuolankioji jos dalis.

VP akcininkų žodinių ir teisinių grumtynių kulminacija kol kas galima laikyti Nerijaus Numavičiaus literatūrinę premjerą – „VP baltąją knygą“, kuri vos ne kasdien atnaujinama ir pildoma. „Nei aš, nei mano kontroliuojamos įmonės neturi ko slėpti“, – į krūtinę mušasi p. Numavičius, mėginantis išskalbti štai jau gerų 13 metų besivelkantį abejotinomis priemonėmis grįstos veiklos šleifą. Šio verslininko pusėje dirba didelės viešųjų ryšių (PR) pajėgos, kurios ryškiai persistengė versdamosi per galvą balinant VP grupės fasadą – mat stengėsi nupiešti socialistinio realizmo laikus primenantį paveikslą: viskas gražu, visi gražūs. Tiesa, socializmo taip mėgstamų saulės nutviekstų laimingų veidų minėtoje knygoje kažkodėl nėra. Akcininkų veidų apskritai ten nėra: schemos, skurdžios schemos ir vienas kitas „Maximos“ paveiksliukas...

„Baltoji knyga“ viešųjų ryšių požiūriu skamba tyrai, tačiau to negana, jei forma ir turinys disonuoja. Pasitelkiami (aišku, nepriklausomi, aišku, užmokesčio nesitikintys) tinklaraštininkai, kurie neišvykdami iš Vilniaus „važiuoja traukiniu iš Klaipėdos“, ir, matyt, įkvėpti pro langą besikeičiančio idiliškai gražaus Lietuvos gamtovaizdžio, dėsto staiga nušvitusias mintis apie kito VP grupės akcininko neteisingai skaičiuojamus mokesčius. Tikrumo ir spontaniškumo įspūdžiui sustiprinti įterpiami nereikalingi intarpai apie trūkinėjantį „Lietuvos geležinkelių“ internetą, lyg jis retsykiais netrūkinėtų kur nors lietuviško sodo nameliuose...

Žinant „Maxima grupei“ atstovaujančios viešųjų ryšių agentūros vadovo polėkį, kažkodėl nebestebina, kad kai kurių žiniasklaidos priemonių vadovams į asmeninį elektroninį paštą prieš vidurnaktį atskrieja praeityje vienos iš geriausių mokesčių specialistės, dabar vienos iš VP grupės vadovių, žinutė su nuoroda į tinklaraštininko spontaniškai gimusią įžvalgą mokesčių klausimu su prierašu: „Man persiuntė gana linksmą informaciją apie tai, kaip VP „pavogė“ 720 mln. mokesčių. Jei norite pasilinksminti, atsidarykite žemiau pateiktą nuorodą. Ach, o mes taip nesugebėjome paaiškinti...“ Apmaudu, kad ši vadovė ligi šiol laikėsi šešėlyje ir su žiniasklaida kone 20 metų nesilinksmino...

Kas jau kas, o viešųjų ryšių bendrovė žino (ar bent turėtų žinoti), kad bet kokios knygos turi pradžią ir pabaigą. Ir niekada neprasideda nuo vidurio. Jeigu to nežino, VP grupėje yra knygų leidybos specialistas Ignas Staškevičius – juk mielai pakonsultuotų. Norint visuomenę įtikinti atsivertimu, reikėjo „Baltąją knygą“ pradėti bent jau nuo 1995 m., kai tie patys veikiantys asmenys aktyviai dalyvavo privatizuojant Lietuvos cukraus fabrikus. Ne viskas ir ten buvo taip gražiai, kaip socialistinio realizmo paveiksluose. Kaip nebuvo graži LEO LT istorija, ir visiškai atgrasi 2002 m. plėtota 76 mln. Lt PVM susigrąžinimo epopėja, pasinaudojant neįgaliaisiais. Tuomet Žilvinas Marcinkevičius, UAB „VP Market“ generalinis direktorius, verkšleno, kad turint finansinių įsipareigojimų ir neatgaunant stambios (!) sumos iš VMI, negrąžintas PVM tampa našta jų įmonei... (VŽ, 2002 10 09).

Perlenkė lazdą „rašytojai“ ir liaupsindami VP akcininkų kuklumą: nesunku prisiminti, kas po Vilnių važinėjo pirmuoju „Ferrari“, o ir „legendomis apipintą“, kaip rašo knygos metraštininkas, atskirą Laurų gatvės gyvenvietę irgi vargu ar pavadinsi kuklia, nes namai ten nei paprasti, nei pigūs. Na, dėl liaudžiai skirtų teiginių, kad ten nėra „auksu puoštų pilių“, ginčytis neverta, nes net viešųjų ryšių vadovai, dirbantys „laurams“, be išankstinio sutarimo per teritorijos apsaugą tikrai neprasprūs.

Įdomi ir „knygos forma“, išspausdinta per 2,5 p. nacionalinėje žiniasklaidoje – be interesų deklaracijos (kaip ir tinklaraštininkų): anoniminė, be nuorodos į apmokėtą turinį. Nors neatmestina, kad publikacija galėjo būti ir dienraščio vadovo dovana vestuvių proga „neabejotinam dešimtuko lyderiui“, anot „Baltos knygos“, kuriose jis pats dalyvavo ir su pačia sėdėjo jaunikio dešinėje.

Nors kupiūruota, „Knyga“ įdomi kitu aspektu: grupės prisipažinimu, kad savo tikslams siekti jie pasitelkdavo (aišku, už gražias akis) politikus (skyrius „Politikai suklupo rinkimuose“) – kai kurie jų ligi šiol vis dar politikuoja ir toks atvirumas turėtų rimtai supykinti. Ciniškai skamba ir samprotavimai, kokiais neetiškais būdais grupė pūtė miglą visuomenei (vėl PR vadovo polėkis pakišo koją?): „Tokio masto nemaloniam ir daug neigiamų emocijų keliančiam konfliktui gesinti senasis „VP dešimtukas“ būtų pasitelkęs išbandytus ginklus – sukūręs versiją apie Rusijos įtaką siekiant užvaldyti didžiausią Lietuvos verslo grupę, nuskambėjęs skambiais kaltinimais, mėgintų nukreipti visuomenės dėmesį į kitus konfliktus ar apskelbęs visuotinę akciją „Maximos“ prekybos tinkle.“

Vadinasi, visa tai jie darė praeityje, pūsdami miglą tai pačiai visuomenei, kurios akivaizdoje išsirengia nuogai nenusimesdami drabužių ir kalasi prie kryžiaus be vinių. Ar galima dabar staiga imti ir patikėti tų pačių personažų nuoširdumu po tiek metų trukusios dezinformacijos pirktoje žiniasklaidoje ir „atsidavusių“ politikų lūpomis...

„Baltoji knyga“ ir naujausias pranešimas spaudai apie susigrąžintus milijonus bei prisimintus po dešimtmečio neįgalius sportininkus, matyt, pagal PR strategiją turėjo padėti tašką VP grupės skaidrinimo istorijoje. Bet, panašu, dalinis atsivertimas nėra istorijos pabaiga, nes taip paliekama pakankamai erdvės oponento manevrams.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Nerimo yra, bet yra ir vilties 3

Nors pasaulinėje ekonomikoje pamažu ima ryškėti nerimo sūkuriai, susiję su prekybos karais, lėtėjančiu ūkio...

Pramonė
05:50
Prezidento rinkimai: konstruktyvios diskusijos ilgesys 3

Visų šiemet vyksiančių rinkimų kampanijos, ypač prezidento, faktiškai prasidėjo dar prieš gerą pusmetį ir...

Verslo aplinka
2019.01.21
Vartojimo kreditai ir paskolos su NT įkeitimu: kas rizikingiau 11

Parašyti šį tekstą mane paskatino neseniai VŽ publikuotas straipsnis „Investicijos į paskolas su NT užstatu:...

Rinkos
2019.01.20
Ant svarstyklių – grėsmės ir pažanga: kas mūsų laukia 2019 m. 

Tarp didžiausią poveikį visuomenei artimiausioje ateityje atnešiančių pokyčių ekspertai išskiria dirbtinio...

Technologijos
2019.01.18
Milijonai iš baudų nieko neparodo 16

Konkurencijos taryba (KT) šią savaitę paviešino, kad 2016–2018 m. iš viso skyrė 15 mln. Eur baudų, o teismams...

Verslo aplinka
2019.01.18
Gordijaus mazgo įkaitai 4

Jungtinės Karalystės (JK) parlamentarai, smogę premjerės Theresos May vyriausybei, „Brexit“ klausimą paliko...

Verslo aplinka
2019.01.17
Penki išbandymai verslui 2019 metais 3

Prasidėję 2019-ieji žymi naują pasiekimą mūsų nepriklausomos šalies istorijoje – dar niekada ekonominė plėtra...

Verslo aplinka
2019.01.16
R. Vilpišauskas: ko nori britai? 13

Kaip ir buvo prognozuota, antradienį dauguma Jungtinės Karalystės (JK) parlamento narių atmetė savo šalies...

Verslo aplinka
2019.01.16
Politikai viešumo kainos mokėti nelinkę 2

Kad ir kiek valstiečių vedlys Ramūnas Karbauskis dievagojasi, esą jokio apynasrio žiniasklaidai mauti...

Rinkodara
2019.01.16
Įvaizdžio nėra, fantazija išlaidauti – be ribų 18

Lietuva neturi įvaizdžio. Nes jo kūrėjai – nieko verti. Metų metais kiekviena Vyriausybė išleidžia šiam...

Rinkodara
2019.01.15
Scenarijai – sunkiai nuspėjami

Lietuvos eksportas 2018 m. pamažu lėtėjo, ši tendencija prognozuojama ir šiems metams, tad kuklesni gali būti...

Verslo aplinka
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kaip išmatuoti atsakingumą? 8

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Darbuotojų nė su žiburiu nerasi 48

Nors darbdaviai skundžiasi, kad jiems trūksta darbo jėgos, mūsų šalis patenka tarp 11-os didžiausiu nedarbo...

Pramonė
2019.01.11
Opcionams – dalinė „amnestija“ 2

Siekdama gerokai padidinti startuolių skaičių Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM), dar dirbdama po Ūkio...

Finansai
2019.01.10
Jaukas pro šalį sukantiems investuotojams 9

Skaičiuojant į Lietuvą pritrauktas investicijas, retai apsižiūrima, kiek jų aplenkia mūsų šalį ir nukeliauja...

Pramonė
2019.01.09
„Fintech“ pionieriams tenka ne tik laurai 10

Lietuvoje prasidėjus banko licencijų dalyboms, „Verslo žinios“ gruodžio 18 d. redakcijos vedamajame „Bankas...

Finansai
2019.01.08
Valstybės įmonėms lengvina gyvenimą 5

Politikai, prieš Lietuvai stojant į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizaciją (EBPO) pasižadėję...

Finansai
2019.01.07
Praleistos galimybės: kokias 3 skaitmeninės rinkodaros sritis pamiršta B2B verslas 1

Kai elektroninė prekyba B2C sektoriuje išgyvena aukso amžių ir nuolat tobulėjantys internetinės reklamos...

Rinkodara
2019.01.06
Didelių sukrėtimų 2019 m. turėtų pavykti išvengti 5

Lietuvos ekonomikos plėtra lieka neblogai subalansuota ir didelių disbalansų, kurie aiškiai perspėtų apie...

Prekyba
2019.01.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau