Mano kolega – robotas

Publikuota: 2017-05-15
Lina Pivoriūtė-Palubinskienė. Bendrovės nuotr.
Lina Pivoriūtė-Palubinskienė. Bendrovės nuotr.
Autorius  

Robotai nebėra tik ateities inovacijos – tokie darbuotojai jau dirba paslaugų centruose Lietuvoje. Nors robotų atėjimas į darbo rinką gali neraminti kai kuriuos darbuotojus dėl darbo vietos išsaugojimo, iš tiesų naujieji kolegos ypač padeda efektyvinti darbo procesus.

Jie, atlikdami technines ir monotoniškas užduotis, specialistams suteikia progą susitelkti į kūrybinius darbus ir procesus, kuriančius aukštą pridėtinę vertę.

Robotai, dirbdami paslaugų centrų sektoriuje, didžiausią naudą teikia perimdami rutina virtusius darbus – atlieka pasikartojančias, labai paprastas ir aiškias užduotis, tokias kaip kopijavimas ar duomenų apdorojimas. Tik kompiuterių ekranuose „matomi“ darbuotojai gali atlikti ir sudėtingesnes užduotis, viena iš jų – laiškų, skirtų klientams, kūrimas.

Šiuo metu mano komandoje „Danske Bank“ Globalių paslaugų centre dirba trys robotai, draugiškai vadinami Robertais. 10 val. ryto pažadintas robotas prisijungia prie sistemos, patikrina, ar yra svarbių įvykių, atrenka banko klientams aktualią informaciją. Pasikliaudamas filtrais ir savo atmintimi, robotas parenka atitinkamą tekstą, įklijuoja informaciją į laiško šabloną, suformuoja laišką ir išsiunčia jį darbuotojui, kuris yra atsakingas už tokių laiškų patikrinimą.

Tiesa, jeigu laiškas nestandartinis, reikalinga papildoma žmogaus pagalba. Konsultacijų kompanijos „McKinsey&Company“ duomenimis, dėl vykstančios robotizacijos finansų sektoriuje atsirado galimybė automatizuoti 43 proc. darbo laiko. Nors šis skaičius yra pakankamai didelis, įgyvendinti pokyčius praktiškai yra kur kas sunkiau – automatizavimą gali apsunkinti techninės galimybės, papildomi kaštai ar teisinis reguliavimas.

11 kartų greitesnis už žmogų

Išmanieji kolegos kai kuriais atvejais žymiai lenkia žmones ir yra pranašesni lyginant tam tikrų darbų atlikimo greitį ir kokybę. Praktika rodo, kad robotai vienuolika kartų greičiau gali surinkti ir perkelti duomenis, o dirbdami pagal tą patį algoritmą – išvengti klaidų. Dar vienas iš robotų privalumų – galimybė dirbti bet kuriuo paros metu. Pavyzdžiui, ataskaitas darbuotojams jie gali paruošti prieš prasidedant darbo dienai, taip pastebimai palengvindami darbų planavimą ir sutrumpindami pasiruošimo jiems laiką.

Nors didelių kasdienių iššūkių dirbant su robotais įprastai nekyla, visuomet reikia turėti planą B – iš anksto numatyti tolimesnius veiksmus, jeigu robotas „susirgtų“, reikiamu laiku „nepasirodytų darbe“ ir neatliktų užduoties. Tokių iššūkių pasitaiko itin retai, tačiau tuomet naudojamos instrukcijos, parodančios, kaip procesai buvo vykdomi prieš tai, tad darbus gali sėkmingai užbaigti kiti darbuotojai.

Kritinis mąstymas ir kūrybiškumas

Dėl pasikeitimų darbo rinkoje ir kitokio užduočių pasiskirstymo, keičiasi ir kompetencijos, kurių tikimasi iš darbuotojų. Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, 2020 metais, palyginti su 2015-aisiais, pirmoje darbo rinkoje reikalingų kompetencijų vietoje išliks kompleksinių problemų sprendimas. Robotams perimant elementarius darbus, darbuotojai vis dažniau dirbs su nestandartinėmis situacijomis bei jų sprendimais. Antroje vietoje liks kritinis mąstymas, o į trečiąją iš dešimtosios pakils kūrybiškumas. Taip pat ypač svarbūs išlieka vadovavimo, koordinavimo, sprendimų priėmimo, gero aptarnavimo ir derybiniai gebėjimai.

Remiantis žmogiškųjų išteklių valdymo kompanijos „ManpowerGroup“ atlikta apklausa, kurioje dalyvavo 18 tūkst. darbdavių iš 43 valstybių ir buvo siekiama įvertinti robotizacijos įtaką verslui, net 64 proc. įmonių atstovų teigė, kad robotų atsiradimas nesumažins darbuotojų skaičiaus ir darbuotojai galės susikoncentruoti į aukštą pridėtinę vertę kuriančių darbų atlikimą. Šviesi ateitis laukia IT darbuotojų (planuojamas 26 proc. augimas), žmogiškųjų išteklių valdymo srities specialistų (galimas 20 proc. augimas) bei klientų aptarnavimo srities darbuotojų (planuojamas 15 proc. augimas). Tiesa, kiekvienas darbuotojas turėtų pagalvoti, kaip robotų atėjimas į darbo rinką galėtų paveikti jo sritį, kuria kryptimi reikėtų tobulėti.

Komentaro autorė, Lina Pivoriūtė-Palubinskienė yra „Danske Bank“ investicinių paslaugų administravimo departamento komandų vadovė.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių technologijų bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Bitė Lietuva, UAB150.60611.005584
Blue Bridge, UAB21.8841.18689
Tele2, UAB177.58847.322112
Lietuvos radijo ir televizijos centras, AB19.120584349
Telia Lietuva, AB204.06538.6721.806
Atea, UAB53.151908358
Adform Lithuania, UAB20.0171.337497
Varle, UAB27.43051163
Huawei Technologies (Vilnius), UAB56.42042626
Western Union Processing Lithuania, UAB49.3744.4891.622
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
4 UAB „Visma Lietuva“ 1792,2% Vilniaus
18 UAB „DevBridge LT“ 950,1% Kauno
37 UAB „NFQ Technologies“ 658,9% Kauno
69 UAB „Oviosoft“ 500,1% Vilniaus
126 UAB „Autepra“ 357,8% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau