Kas tai? Eksperto įžvalgos

Vidaus sandorio ir pavedimo anatomija: kaip pirkti „iš savęs“ legaliai

Publikuota: 2017-09-18

Kiekviena organizacija savo poreikius gali patenkinti pati, naudodama savo vidinius resursus arba pasitelkdama trečiuosius asmenis. Tik kai kalbama apie viešojo poreikio tenkinimą, privalu užtikrinti, kad būtų efektyviai naudojamos biudžeto lėšos ir nedaroma neigiama įtaka konkurencijai.

Savo kontroliuojamoms įmonėms viešasis sektorius tam tikras paslaugas teikti gali pavesti poįstatyminiu aktu (pavedimu) ar vidaus sandoriu.

Vidaus sandorio ar pavedimo privalumai yra neabejotini - rezultato pasiekimo greitis, paprastesnis ir efektyvesnis bei labiau kontroliuojamas viešojo intereso patenkinimas.

Daugelyje Europos Sąjungos valstybių vidaus sandoriams keliami pakankamai griežti reikalavimai, kurie apsaugo nuo konkurencijos taisyklių taikymo visa apimtimi. Lietuvoje yra kitaip. Neatsižvelgiant į tai, kokiu būdu, pavedimu ar vidaus sandoriu, ketinama užtikrinti viešojo poreikio tenkinimą, turi būti paisoma konkurencijos taisyklių.

Ribojimai, verslo kontrolė ir sankcijos

Dar iki įsigaliojant naujiems vidaus sandorių apribojimams teismų praktika buvo gana kategoriška – pirkti „iš savęs“ viešasis sektorius gali tik laikydamasis konkurencijos teisės nuostatų. Vidaus sandoris galėjo būti sudaromas tik tada, kai konkurso būdu būtų buvę neįmanoma užtikrinti paslaugų teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo ekonomiškai priimtinomis sąlygomis.

Neseniai įsigaliojusios naujos viešųjų pirkimų taisyklės situacijos kardinaliai nepakeitė. Dabar Viešųjų pirkimų įstatyme tiesiogiai įvardinta, kad vidaus sandorius gali sudaryti tik savivaldybės, kai abi sandorio šalys yra perkančiosios organizacijos, ir tik tada, kai, perkant viešojo pirkimo būdu, būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo.

Informacija apie sudarytus vidaus sandorius ir pagal juos išmokėtas lėšas privalo būti viešinama. Taigi panašia veikla užsiimantis verslas gali atidžiai sekti savivaldybių ir jų kontroliuojamų įmonių veiksmus bei imtis teisinių priemonių, jei mano, kad yra pažeidžiami jo interesai, kadangi jis gali pagrįstomis sąlygomis konkuruoti dėl konkretaus pavedimo ar paslaugos, dėl kurios sudaromas vidaus sandoris, teikimo.

Primintina, jog sankcijos už piktnaudžiavimą ir taip itin apribota vidaus sandorio ar pavedimo teise ir Konkurencijos tarybos sprendimų nevykdymą padidėjo. Konkurencijos taryba už Konkurencijos įstatymo pažeidimus savivaldybėms ir kitiems viešojo administravimo subjektams galės skirti iki 60 tūkst. eurų baudą. Be to, savivaldybei nepakeitus ar nepanaikinus konkurencijos sąlygas iškreipiančio teisės akto ar sprendimo, jai galės būti skiriama piniginė iki šešių šimtų eurų bauda už kiekvieną pažeidimo vykdymo dieną.

Tikėtina, kad pirmųjų bausmių, kai savivaldybių neveikimas bus „įvertintas“ pagal naująją tvarką, ilgai laukti neteks.

Potencialus naujų ribojimų ir sankcijų poveikis – plataus masto

Iki šiol didžiausio konkurencijos prievaizdų ir politikų dėmesio sulaukė komunalinio atliekų tvarkymo, transporto bei šilumos tiekimo sektoriuose nekonkurencinga tvarka priimami pavedimai ar sudaromi (vidaus) sandoriai.

Tokio paties dėmesio gali sulaukti ir bet kokie kiti sektoriai, kuriuose savivaldybės veikia per savo kontroliuojamas įmones. Iš esmės bet kokios naujai sukurtos ar atnaujintos infrastruktūros operavimas, įskaitant mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginių, arenų ir kitų panašių objektų operavimą, turėtų būti užtikrintas konkurencingos procedūros būdu. Ne veltui tais atvejais, kai konkretus projektas yra finansuojamas iš ES fondų lėšų, paprastai tiesiogiai reikalaujama, jog įgyvendinant projektą sukurtos infrastruktūros operatorius būtų parinktas konkurenciją užtikrinančiu būdu, t.y. organizuojant konkursą.

Įtartinai aukštos kainos ar mažas privataus verslo suinteresuotumas – pagrindas svarstyti apie vidaus sandorio ar pavedimo tikslingumą

Galimos situacijos, kai privatūs tiekėjai nustatytomis sąlygomis vidaus sandorio objektu esančių paslaugų teikti nebūtų suinteresuoti ar pajėgūs. Taip pat galimi atvejai, kai, rinkoje esant keliems žaidėjams, padidėja jų tarpusavio susitarimo rizika. Tuomet net ir konkurso metu pasiūlyta kaina gali būti nepagrįstai didelė.

Ar tokiais ir panašiais atvejais savivaldybė viešojo poreikio patenkinimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu? Žinoma, taip.

Kaip legaliai pirkti „iš savęs“ – pagrindiniai žingsniai

Siekiant paisyti konkurencijos teisės normų, prieš sudarant vidaus sandorį ar pavedimą reikėtų atsakyti į šiuos klausimus:

  • Ar egzistuoja reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui, kokybei ir prieinamumui?
  • Ar paslaugas, kurias ketinama įsigyti vidaus sandoriu ar pavesti pavedimu vykdyti kontroliuojamam subjektui, gali suteikti rinkos sąlygomis veikiantys privatūs verslo subjektai?

Objektyviai atsakyti į pastarąjį klausimą įmanoma tik organizuojant konkursą paslaugos ar prekės tiekėjui atrinkti. Tokios pozicijos laikosi ir Konkurencijos taryba, todėl kiti būdai, kuriais ekonominės (kaštų-naudos) analizės pagrindu galėtų būti įrodoma, jog privataus suinteresuotumo konkrečios paslaugos teikimu nėra, neturėtų būti svarstomi.

Žinoma, kai kyla reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui ar kokybei, galimos trumpalaikės išlygos, kurios vis tiek nepaneigia poreikio po kurio laiko organizuoti konkursą.

Konkursui paslaugos teikėjui atrinkti turėtų būti tinkamai pasirengta. Savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas turėtų atlikti detalius skaičiavimus ir nustatyti maksimalią pirkimo vertę, įvertinti, kiek jiems kainuotų paslaugos teikimas, jei nuspręstų ją teikti patys vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu.

Taip pat svarbu aiškiai apibrėžti būsimo konkurso ar vidaus sandorio/pavedimo objektą (paslaugą) ir aiškius bei skaidrius kompensavimo už paslaugos teikimą kriterijus.

Konkursui neįvykus ar jo dalyviams pasiūlius didesnę nei maksimali nustatytoji kainą, savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas paslaugos teikimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu.

Reikėtų nepamiršti, kad jeigu veikla, kurią planuojama pavesti (vidaus sandoriu ar pavedimu) vykdyti savivaldybės kontroliuojamai įmonei, yra nauja (anksčiau šios įmonės nevykdyta), papildomai reikės gauti Konkurencijos tarybos leidimą.

Taip pat privalu užtikrinti, kad paslaugos teikėjui nebūtų mokama per didelė kompensacija už jo vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu teikiamas paslaugas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ar pasiruošta griežtesniam Europos finansų sektoriaus reguliavimui? 1

ES reguliacinė reforma, kitaip žinoma kaip MiFID II, iš esmės pakeis ne tik ES finansų bet ir Lietuvos žemės...

Finansai
2017.12.31
Galima ir neskubėti teikti prašymą dėl vaiko pinigų 1

Savivaldybės ragina neskubėti teikti prašymų dėl vaiko pinigų nuo 2018 m. sausio 1 d., nes visi vaiko pinigai...

Finansai
2017.12.29
„Sodros“ įmoka individualią veiklą registravusiems asmenims didėja 0,2 p.p. 4

Individualia veikla besiverčiantiems asmenims nuo 2018 m. valstybinio socialinio draudimo (VSD) įmokų tarifas...

Finansai
2017.12.29
Finansinių rezultatų nerodo daugiau nei pusė juridinių asmenų 5

Registrų centrui metines finansines ataskaitas už 2016 m. šiuo metu yra pateikę 79.804 juridiniai asmenys...

Finansai
2017.12.29
Apribota „Taupkasės“ veikla

Lietuvos banko priežiūros tarnyba apribojo kredito unijos „Taupkasė“ veiklą ir paskyrė laikinąjį jos...

Finansai
2017.12.28
Investavimo ABC: mokesčiai valstybei nuomojant NT Premium 3

Į NT galima žiūrėti ne tik kaip į gyvenamąjį objektą ar darbo priemonę, bet ir kaip į nuolatinių nuomos...

Rinkos
2017.12.28
Vadovai ir specialistai kitąmet nežada taupyti

Labai didelio pagerėjimo šalies ekonomikai ir asmeniniams finansams vadovai ir specialistai neprognozuoja, o...

Pramonė
2017.12.28
Nuo 2018 m. sausio 1 d. – 18 pelno mokesčio pakeitimų 3

Nuo 2018 m. įsigalioja visas pluoštas pelno mokesčių lengvatų investicijoms į atsinaujinimą, tyrimus, rizikos...

Finansai
2017.12.28
Esminiai klausimai kriptogeležėlę radusiems 20

Retai pasitaiko, kad kurios turto klasės įvertis rinkoje per metus išaugtų keliolika kartų. Grafiškai...

Rinkos
2017.12.28
Ilgėja būtinasis stažas senatvės pensijai gauti 23

Nuo 2018-ųjų prasidės dešimtmetį truksiantis būtinojo senatvės pensijos stažo ilginimo procesas – kasmet jis...

Verslo aplinka
2017.12.27
Du scenarijai, abu – blogi 9

Spėliojant, kiek pinigų iš ES paramos fondų gali būti Lietuvai atseikėta po 2020 m., pirmiausia turėtume...

Finansai
2017.12.27
Seimo reveransas smulkiajam verslui ir dar 18 pajamų mokesčio pakeitimų Premium 1

Seimas priėmė palankesnes Pajamų mokesčio įstatymo pataisas individualia veikla užsiimantiems asmenims, nei...

Finansai
2017.12.27
Latvija: sausio 1 d. bus pakeistos vaisių ir daržovių kainos 10

Nuo 2018 m. sausio 1 d. pridėtinės vertės mokestis (PVM) Latvijai būdingiems vaisiams ir daržovėms sumažės...

Pramonė
2017.12.26
 2018 m. tendencijos: godumas niekur nedingo – tik jo formos kitos Premium 1

Į žemumų slėnį nusileidusių palūkanų kilimo į kalną 2018 m. nelaukiama, tad iš tradicinės veiklos bankams...

Verslo klasė
2017.12.26
Keičiasi MMA, keičiasi ir dienpinigių skaičiavimas

Pasikeitus minimaliai mėnesinei algai, keičiasi ir dienpinigių sumos, kurias galima priskirti...

Finansai
2017.12.22
Atsargiai – dalis LEZ lengvatų kvepia rinkodara Premium 1

Lietuva išplėtė mokesčių lengvatų laisvosiose ekonominėse zonose sąrašą, tačiau paramos suma negali peržengti...

Finansai
2017.12.22
Derybose dėl paslaugų kainos vis dar verčiamos į litus Premium

Buhalterines paslaugas ir auditą užsakančios įmonės paslaugų kainas vis dar verčia į litus ir lygina su...

Finansai
2017.12.21
„Sodros“ įmokos nuo 2018 m: ką reikia žinoti 7

Savarankiškai dirbančių gyventojų nuo sausio laukia pokyčiai. Svarbiausi jų – suvienodinamos sąlygos...

Finansai
2017.12.21
Nuo Naujųjų VMI priima tik e. dokumentus

Nuo 2018 m. sausio 1 d. juridiniai asmenys, gyventojai, vykdantys individualią veiklą, pridėtinės vertės...

Finansai
2017.12.20
Šeštadaliu didėja bazinis šalpos dydis 2

Nuo 2018 m. sausio 1 d. kartu su daugeliu kitų socialinių išmokų maždaug šeštadaliu padidės ir šalpos...

Finansai
2017.12.20

Verslo žinių pasiūlymai

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau