Kas tai? Eksperto įžvalgos

Vidaus sandorio ir pavedimo anatomija: kaip pirkti „iš savęs“ legaliai

Publikuota: 2017-09-18

Kiekviena organizacija savo poreikius gali patenkinti pati, naudodama savo vidinius resursus arba pasitelkdama trečiuosius asmenis. Tik kai kalbama apie viešojo poreikio tenkinimą, privalu užtikrinti, kad būtų efektyviai naudojamos biudžeto lėšos ir nedaroma neigiama įtaka konkurencijai.

Savo kontroliuojamoms įmonėms viešasis sektorius tam tikras paslaugas teikti gali pavesti poįstatyminiu aktu (pavedimu) ar vidaus sandoriu.

Vidaus sandorio ar pavedimo privalumai yra neabejotini - rezultato pasiekimo greitis, paprastesnis ir efektyvesnis bei labiau kontroliuojamas viešojo intereso patenkinimas.

Daugelyje Europos Sąjungos valstybių vidaus sandoriams keliami pakankamai griežti reikalavimai, kurie apsaugo nuo konkurencijos taisyklių taikymo visa apimtimi. Lietuvoje yra kitaip. Neatsižvelgiant į tai, kokiu būdu, pavedimu ar vidaus sandoriu, ketinama užtikrinti viešojo poreikio tenkinimą, turi būti paisoma konkurencijos taisyklių.

Ribojimai, verslo kontrolė ir sankcijos

Dar iki įsigaliojant naujiems vidaus sandorių apribojimams teismų praktika buvo gana kategoriška – pirkti „iš savęs“ viešasis sektorius gali tik laikydamasis konkurencijos teisės nuostatų. Vidaus sandoris galėjo būti sudaromas tik tada, kai konkurso būdu būtų buvę neįmanoma užtikrinti paslaugų teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo ekonomiškai priimtinomis sąlygomis.

Neseniai įsigaliojusios naujos viešųjų pirkimų taisyklės situacijos kardinaliai nepakeitė. Dabar Viešųjų pirkimų įstatyme tiesiogiai įvardinta, kad vidaus sandorius gali sudaryti tik savivaldybės, kai abi sandorio šalys yra perkančiosios organizacijos, ir tik tada, kai, perkant viešojo pirkimo būdu, būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo.

Informacija apie sudarytus vidaus sandorius ir pagal juos išmokėtas lėšas privalo būti viešinama. Taigi panašia veikla užsiimantis verslas gali atidžiai sekti savivaldybių ir jų kontroliuojamų įmonių veiksmus bei imtis teisinių priemonių, jei mano, kad yra pažeidžiami jo interesai, kadangi jis gali pagrįstomis sąlygomis konkuruoti dėl konkretaus pavedimo ar paslaugos, dėl kurios sudaromas vidaus sandoris, teikimo.

Primintina, jog sankcijos už piktnaudžiavimą ir taip itin apribota vidaus sandorio ar pavedimo teise ir Konkurencijos tarybos sprendimų nevykdymą padidėjo. Konkurencijos taryba už Konkurencijos įstatymo pažeidimus savivaldybėms ir kitiems viešojo administravimo subjektams galės skirti iki 60 tūkst. eurų baudą. Be to, savivaldybei nepakeitus ar nepanaikinus konkurencijos sąlygas iškreipiančio teisės akto ar sprendimo, jai galės būti skiriama piniginė iki šešių šimtų eurų bauda už kiekvieną pažeidimo vykdymo dieną.

Tikėtina, kad pirmųjų bausmių, kai savivaldybių neveikimas bus „įvertintas“ pagal naująją tvarką, ilgai laukti neteks.

Potencialus naujų ribojimų ir sankcijų poveikis – plataus masto

Iki šiol didžiausio konkurencijos prievaizdų ir politikų dėmesio sulaukė komunalinio atliekų tvarkymo, transporto bei šilumos tiekimo sektoriuose nekonkurencinga tvarka priimami pavedimai ar sudaromi (vidaus) sandoriai.

Tokio paties dėmesio gali sulaukti ir bet kokie kiti sektoriai, kuriuose savivaldybės veikia per savo kontroliuojamas įmones. Iš esmės bet kokios naujai sukurtos ar atnaujintos infrastruktūros operavimas, įskaitant mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginių, arenų ir kitų panašių objektų operavimą, turėtų būti užtikrintas konkurencingos procedūros būdu. Ne veltui tais atvejais, kai konkretus projektas yra finansuojamas iš ES fondų lėšų, paprastai tiesiogiai reikalaujama, jog įgyvendinant projektą sukurtos infrastruktūros operatorius būtų parinktas konkurenciją užtikrinančiu būdu, t.y. organizuojant konkursą.

Įtartinai aukštos kainos ar mažas privataus verslo suinteresuotumas – pagrindas svarstyti apie vidaus sandorio ar pavedimo tikslingumą

Galimos situacijos, kai privatūs tiekėjai nustatytomis sąlygomis vidaus sandorio objektu esančių paslaugų teikti nebūtų suinteresuoti ar pajėgūs. Taip pat galimi atvejai, kai, rinkoje esant keliems žaidėjams, padidėja jų tarpusavio susitarimo rizika. Tuomet net ir konkurso metu pasiūlyta kaina gali būti nepagrįstai didelė.

Ar tokiais ir panašiais atvejais savivaldybė viešojo poreikio patenkinimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu? Žinoma, taip.

Kaip legaliai pirkti „iš savęs“ – pagrindiniai žingsniai

Siekiant paisyti konkurencijos teisės normų, prieš sudarant vidaus sandorį ar pavedimą reikėtų atsakyti į šiuos klausimus:

  • Ar egzistuoja reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui, kokybei ir prieinamumui?
  • Ar paslaugas, kurias ketinama įsigyti vidaus sandoriu ar pavesti pavedimu vykdyti kontroliuojamam subjektui, gali suteikti rinkos sąlygomis veikiantys privatūs verslo subjektai?

Objektyviai atsakyti į pastarąjį klausimą įmanoma tik organizuojant konkursą paslaugos ar prekės tiekėjui atrinkti. Tokios pozicijos laikosi ir Konkurencijos taryba, todėl kiti būdai, kuriais ekonominės (kaštų-naudos) analizės pagrindu galėtų būti įrodoma, jog privataus suinteresuotumo konkrečios paslaugos teikimu nėra, neturėtų būti svarstomi.

Žinoma, kai kyla reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui ar kokybei, galimos trumpalaikės išlygos, kurios vis tiek nepaneigia poreikio po kurio laiko organizuoti konkursą.

Konkursui paslaugos teikėjui atrinkti turėtų būti tinkamai pasirengta. Savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas turėtų atlikti detalius skaičiavimus ir nustatyti maksimalią pirkimo vertę, įvertinti, kiek jiems kainuotų paslaugos teikimas, jei nuspręstų ją teikti patys vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu.

Taip pat svarbu aiškiai apibrėžti būsimo konkurso ar vidaus sandorio/pavedimo objektą (paslaugą) ir aiškius bei skaidrius kompensavimo už paslaugos teikimą kriterijus.

Konkursui neįvykus ar jo dalyviams pasiūlius didesnę nei maksimali nustatytoji kainą, savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas paslaugos teikimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu.

Reikėtų nepamiršti, kad jeigu veikla, kurią planuojama pavesti (vidaus sandoriu ar pavedimu) vykdyti savivaldybės kontroliuojamai įmonei, yra nauja (anksčiau šios įmonės nevykdyta), papildomai reikės gauti Konkurencijos tarybos leidimą.

Taip pat privalu užtikrinti, kad paslaugos teikėjui nebūtų mokama per didelė kompensacija už jo vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu teikiamas paslaugas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Fintech“ darbą pradėjo, dabar – „bigtech“ eilė Premium 2

Dėliodami šių metų atostogų planą guglinome galimus skrydžių maršrutus. „Google Flights“ tikriausiai yra...

Verslo klasė
2018.04.01
Augo nekvalifikuotų darbuotojų ir reklamos specialistų pajamos 3

Pernai labiausiai augo nekvalifikuotų darbuotojų, rinkodaros specialistų, mėsininkų ir dailidžių pajamos.

Finansai
2018.04.01
Šiemet valdžia jau turi 70 mln. Eur perteklių 3

2018 metų sausio-vasario mėnesių centrinės valdžios perteklius buvo 70 mln. Eur ir sudarė 0,2% prognozuojamo...

Finansai
2018.03.30
Vyriausybės ataskaitoje – naujos kovos su šešėliu priemonės

Gyventojai gali sulaukti galimybės susigrąžinti sumokėtus mokesčius, jeigu perka paslaugas iš sektorių,...

Finansai
2018.03.30
Pro šalį nutekanti energija 9

Naujas Finansų ministerijos sukurtas Juridinių asmenų nemokumo įstatymas programuoja painiavą, bankrotų...

Verslo aplinka
2018.03.30
Jaunoms šeimoms regionuose žadama skirti penkiskart daugiau lėšų 3

Pirmąjį būstą regionuose įsigyjančioms jaunoms šeimoms šiais metais iš valstybės biudžeto numatoma skirti 2...

Verslo aplinka
2018.03.29
Apie 150-čiai viešųjų įstaigų FM siūlo privalomą auditą 1

Finansų ministerija siūlo nustatyti, kad stambesnės viešosios įstaigos ir labdaros bei paramos fondai...

Finansai
2018.03.29
Seimo Biudžeto komitetas nagrinės kelių vyriausybių finansų politiką 4

Seimas pavedė savo Biudžeto ir finansų komitetui (BFK) per vienerius metus atlikti parlamentinį tyrimą dėl...

Finansai
2018.03.29
Mokestinių ginčų komisijos nariams – dvi kadencijos

Vyriausybė pritarė įstatymo pataisai, kuri apriboja Mokestinių ginčų komisijos narių kadencijų skaičių iki...

Finansai
2018.03.29
Rezerviniame fonde švilpauja vėjai 20

Kas atsitinka, kai sunkmetis užpuola šalį, kurios pinigų aruoduose švilpauja vėjai, parodė 2009–2012-ieji:...

Finansai
2018.03.29
Naujas nemokumo apibrėžimas: jei neuždirbi pelno – bankrutuoji Premium 15

Jei naujame Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte pasiūlytas nemokumo apibrėžimas bus įtrauktas į...

Pramonė
2018.03.29
Jeigu krizė būtų rytoj, pinigų valstybės rezervo užtektų kelioms dienoms Premium 7

Šiuo metu Rezerviniame fonde Lietuva turi 0,3% BVP dydžio sumą, Estija 2018 m. planuoja sukaupti 7,7% BVP...

Verslo aplinka
2018.03.29
Transporto lizingo portfelis didėja, bet rinkos perkaitimo grėsmės nėra Premium

2017 m. augusios transporto lizingo rinkos krepšelis pasiekė prieš krizę buvusį lygį, bet tai nėra perkaitimo...

Transportas
2018.03.29
Siūloma neriboti NT kredito gavėjo teisės pasirinkti valiutą 1

Ministrų kabinetas nesutinka su Seime gimusiu pasiūlymu apriboti su nekilnojamuoju turtu (NT) susijusio...

Verslo aplinka
2018.03.28
Ką „Girteka“ veikia finansų rinkose Premium

Finansų rinkas su jomis nesusijusią veiklą vykdančios bendrovės gali panaudoti ne vien kapitalui pritraukti,...

Rinkos
2018.03.28
Siūlo mokėti darbo užmokestį keturis kartus per mėnesį 21

Frakcija „Tvarka ir teisingumas“ tikisi, kad mokant atlyginimą keturis kartus per mėnesį, pagerės žemiau...

Finansai
2018.03.27
Sąskaitų finansavimo bendrovė „Debifo“ patrigubino pajamas 2

Sąskaitų finansavimo bendrovės „Debifo“ klientų skaičius per 2017 m. padidėjo nuo 50 iki 153.

Finansai
2018.03.27
Mokesčių permokos jau pasiekė 15.700 gyventojų

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) atkreipia dėmesį, kad tretieji asmenys dar tikslina duomenis apie...

Finansai
2018.03.27
Skvernelis prakalbo apie naujų mokesčių riziką 12

Premjeras Saulius Skvernelis antradienį pareiškė, kad rengiantis mokesčių peržiūrai yra tam tikra naujų...

Finansai
2018.03.27
EK mokesčių planavimo tyrimas: palyginti su Estija, Lietuva – nekalta avelė Premium

Europos Komisijos ataskaita parodė, kad agresyvaus mokesčių planavimo schemos naudojamos daugelyje ES...

Finansai
2018.03.27

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau