Kas tai? Eksperto įžvalgos

Vidaus sandorio ir pavedimo anatomija: kaip pirkti „iš savęs“ legaliai

Publikuota: 2017-09-18

Kiekviena organizacija savo poreikius gali patenkinti pati, naudodama savo vidinius resursus arba pasitelkdama trečiuosius asmenis. Tik kai kalbama apie viešojo poreikio tenkinimą, privalu užtikrinti, kad būtų efektyviai naudojamos biudžeto lėšos ir nedaroma neigiama įtaka konkurencijai.

Savo kontroliuojamoms įmonėms viešasis sektorius tam tikras paslaugas teikti gali pavesti poįstatyminiu aktu (pavedimu) ar vidaus sandoriu.

Vidaus sandorio ar pavedimo privalumai yra neabejotini - rezultato pasiekimo greitis, paprastesnis ir efektyvesnis bei labiau kontroliuojamas viešojo intereso patenkinimas.

Daugelyje Europos Sąjungos valstybių vidaus sandoriams keliami pakankamai griežti reikalavimai, kurie apsaugo nuo konkurencijos taisyklių taikymo visa apimtimi. Lietuvoje yra kitaip. Neatsižvelgiant į tai, kokiu būdu, pavedimu ar vidaus sandoriu, ketinama užtikrinti viešojo poreikio tenkinimą, turi būti paisoma konkurencijos taisyklių.

Ribojimai, verslo kontrolė ir sankcijos

Dar iki įsigaliojant naujiems vidaus sandorių apribojimams teismų praktika buvo gana kategoriška – pirkti „iš savęs“ viešasis sektorius gali tik laikydamasis konkurencijos teisės nuostatų. Vidaus sandoris galėjo būti sudaromas tik tada, kai konkurso būdu būtų buvę neįmanoma užtikrinti paslaugų teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo ekonomiškai priimtinomis sąlygomis.

Neseniai įsigaliojusios naujos viešųjų pirkimų taisyklės situacijos kardinaliai nepakeitė. Dabar Viešųjų pirkimų įstatyme tiesiogiai įvardinta, kad vidaus sandorius gali sudaryti tik savivaldybės, kai abi sandorio šalys yra perkančiosios organizacijos, ir tik tada, kai, perkant viešojo pirkimo būdu, būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo.

Informacija apie sudarytus vidaus sandorius ir pagal juos išmokėtas lėšas privalo būti viešinama. Taigi panašia veikla užsiimantis verslas gali atidžiai sekti savivaldybių ir jų kontroliuojamų įmonių veiksmus bei imtis teisinių priemonių, jei mano, kad yra pažeidžiami jo interesai, kadangi jis gali pagrįstomis sąlygomis konkuruoti dėl konkretaus pavedimo ar paslaugos, dėl kurios sudaromas vidaus sandoris, teikimo.

Primintina, jog sankcijos už piktnaudžiavimą ir taip itin apribota vidaus sandorio ar pavedimo teise ir Konkurencijos tarybos sprendimų nevykdymą padidėjo. Konkurencijos taryba už Konkurencijos įstatymo pažeidimus savivaldybėms ir kitiems viešojo administravimo subjektams galės skirti iki 60 tūkst. eurų baudą. Be to, savivaldybei nepakeitus ar nepanaikinus konkurencijos sąlygas iškreipiančio teisės akto ar sprendimo, jai galės būti skiriama piniginė iki šešių šimtų eurų bauda už kiekvieną pažeidimo vykdymo dieną.

Tikėtina, kad pirmųjų bausmių, kai savivaldybių neveikimas bus „įvertintas“ pagal naująją tvarką, ilgai laukti neteks.

Potencialus naujų ribojimų ir sankcijų poveikis – plataus masto

Iki šiol didžiausio konkurencijos prievaizdų ir politikų dėmesio sulaukė komunalinio atliekų tvarkymo, transporto bei šilumos tiekimo sektoriuose nekonkurencinga tvarka priimami pavedimai ar sudaromi (vidaus) sandoriai.

Tokio paties dėmesio gali sulaukti ir bet kokie kiti sektoriai, kuriuose savivaldybės veikia per savo kontroliuojamas įmones. Iš esmės bet kokios naujai sukurtos ar atnaujintos infrastruktūros operavimas, įskaitant mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginių, arenų ir kitų panašių objektų operavimą, turėtų būti užtikrintas konkurencingos procedūros būdu. Ne veltui tais atvejais, kai konkretus projektas yra finansuojamas iš ES fondų lėšų, paprastai tiesiogiai reikalaujama, jog įgyvendinant projektą sukurtos infrastruktūros operatorius būtų parinktas konkurenciją užtikrinančiu būdu, t.y. organizuojant konkursą.

Įtartinai aukštos kainos ar mažas privataus verslo suinteresuotumas – pagrindas svarstyti apie vidaus sandorio ar pavedimo tikslingumą

Galimos situacijos, kai privatūs tiekėjai nustatytomis sąlygomis vidaus sandorio objektu esančių paslaugų teikti nebūtų suinteresuoti ar pajėgūs. Taip pat galimi atvejai, kai, rinkoje esant keliems žaidėjams, padidėja jų tarpusavio susitarimo rizika. Tuomet net ir konkurso metu pasiūlyta kaina gali būti nepagrįstai didelė.

Ar tokiais ir panašiais atvejais savivaldybė viešojo poreikio patenkinimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu? Žinoma, taip.

Kaip legaliai pirkti „iš savęs“ – pagrindiniai žingsniai

Siekiant paisyti konkurencijos teisės normų, prieš sudarant vidaus sandorį ar pavedimą reikėtų atsakyti į šiuos klausimus:

  • Ar egzistuoja reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui, kokybei ir prieinamumui?
  • Ar paslaugas, kurias ketinama įsigyti vidaus sandoriu ar pavesti pavedimu vykdyti kontroliuojamam subjektui, gali suteikti rinkos sąlygomis veikiantys privatūs verslo subjektai?

Objektyviai atsakyti į pastarąjį klausimą įmanoma tik organizuojant konkursą paslaugos ar prekės tiekėjui atrinkti. Tokios pozicijos laikosi ir Konkurencijos taryba, todėl kiti būdai, kuriais ekonominės (kaštų-naudos) analizės pagrindu galėtų būti įrodoma, jog privataus suinteresuotumo konkrečios paslaugos teikimu nėra, neturėtų būti svarstomi.

Žinoma, kai kyla reali grėsmė paslaugos teikimo nepertraukiamumui ar kokybei, galimos trumpalaikės išlygos, kurios vis tiek nepaneigia poreikio po kurio laiko organizuoti konkursą.

Konkursui paslaugos teikėjui atrinkti turėtų būti tinkamai pasirengta. Savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas turėtų atlikti detalius skaičiavimus ir nustatyti maksimalią pirkimo vertę, įvertinti, kiek jiems kainuotų paslaugos teikimas, jei nuspręstų ją teikti patys vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu.

Taip pat svarbu aiškiai apibrėžti būsimo konkurso ar vidaus sandorio/pavedimo objektą (paslaugą) ir aiškius bei skaidrius kompensavimo už paslaugos teikimą kriterijus.

Konkursui neįvykus ar jo dalyviams pasiūlius didesnę nei maksimali nustatytoji kainą, savivaldybė ar jos kontroliuojamas subjektas paslaugos teikimą galėtų užtikrinti vidaus sandoriu ar pavedimu.

Reikėtų nepamiršti, kad jeigu veikla, kurią planuojama pavesti (vidaus sandoriu ar pavedimu) vykdyti savivaldybės kontroliuojamai įmonei, yra nauja (anksčiau šios įmonės nevykdyta), papildomai reikės gauti Konkurencijos tarybos leidimą.

Taip pat privalu užtikrinti, kad paslaugos teikėjui nebūtų mokama per didelė kompensacija už jo vidaus sandorio ar pavedimo pagrindu teikiamas paslaugas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Antstoliai iš skolininkų galės išskaičiuoti mažiau lėšų 6

Nuo šeštadienio įsigalioja Civilinio proceso kodekso pataisos dėl mažesnių sumų, kurias antstoliai gali...

Verslo aplinka
2018.12.01
VMI mokesčių mokėtoją galės atpažinti pagal telefono numerį 3

Į konsultacijų padalinį paskambinusio asmens tapatybę VMI galės nustatyti pagal telefono numerį, o tuo...

Finansai
2018.11.30
Jei galėtų, iš šešėlio ištrauktų daugiau, bet pyragas, pasirodo, per mažas Premium 5

Ekonomistai regi bent tris paralelinės ekonomikos šaltinius, iš kurių kitąmet bus galima papildyti mokesčių...

Finansai
2018.11.30
V. Vasiliauskas: mokėjimai ateityje nieko nekainuos 6

Šiuo metu Lietuvoje mokėjimų rinkoje yra tik keli žaidėjai – padėtis nėra gera, teigia Vitas Vasiliauskas,...

Finansai
2018.11.29
Kinijos „fintech“ bendrovė Lietuvoje atidaro Europos būstinę 3

Kinijos bendrovė „Paytend Technology“, kurianti ir parduodanti finansinių paslaugų programinę įrangą,...

Technologijos
2018.11.29
Jūrinės krovos įmonė į darbuotojų ateitį investuoja kaupdama INVL pensijų fonduose Rėmėjo turinys

Klaipėdoje įsikūrusi jūrinės krovos bendrovė „Malkų įlankos terminalas“, siekdama pasirūpinti savo darbuotojų...

Vadyba
2018.11.29
Nauji Konkurencijos tarybos įgaliojimai gali būti skausmingi įmonėms Rėmėjo turinys 9

Praėjusią savaitę Vyriausybė Seime užregistravo Konkurencijos įstatymo pataisas. Įstatymo pakeitimais...

Vadyba
2018.11.28
Siūlo įvesti skirtingus delspinigius už pradelstas paskolas

Už būsto paskolas bankams įsiskolinusiems gyventojams nuo kitų metų pavasario gali tekti mokėti kiek...

Verslo aplinka
2018.11.28
6 mėnesių atlyginimų rezervą Lietuvoje turi 11% gyventojų 1

SEB banko tyrimo duomenimis, be santaupų šiuo metu Lietuvoje gyvena 16% apklaustų gyventojų – 13 procentinių...

Finansai
2018.11.28
Lietuvos naudotų automobilių rinkoje – apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų 8

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna...

Finansai
2018.11.28
2018 m. išmokėti atostoginiai gali išvengti dalies mokesčių 1

Pagal dabar galiojančius teisės aktus atostoginius už 2019 m. išmokėjus 2018 m., jiems tektų 5 procentiniais...

Finansai
2018.11.28
I. Šimonytė: nuo kreipimosi į TVF Lietuvą išgelbėjo nebankrutavę bankai 52

Latvijos sprendimą kreiptis į Tarptautinį  valiutos fondą (TVF) per prieš dešimtmetį kilusią krizę lėmė tai,...

Finansai
2018.11.28
MB vadovams didina pajamų mokesčio tarifą, tačiau našta vis tiek bus mažesnė Premium 1

Valdantieji pasiūlė padidinti pajamų mokesčio tarifą mažųjų bendrijų vadovams, kurie gauna pajamas pagal...

Finansai
2018.11.28
Laužo galvas, kaip audituoti kriptovaliutas ir „blockchain“ Premium 1

Žymiausios profesinių paslaugų įmonės samdo šimtus „blockchain“ technologijų ir kriptovaliutų ekspertų, kad...

Finansai
2018.11.27
Kuo aukščiau karjeros laiptais kyla vadovas, tuo daugiau reikia finansinių žinių Rėmėjo turinys 1

„Kiekvienas vadovo priimamas sprendimas turi būti vienaip ar kitaip pagrįstas finansine informacija, o ne...

Vadyba
2018.11.26
Metinis algų augimas Lietuvoje – ir vėl dviženklis 21

Antrą ketvirtį iš eilės atlyginimų metinis augimas Lietuvoje išlieka dviženklis. Trečiąjį ketvirtį jis sudarė...

Vadyba
2018.11.26
Kartais premiją mokėti privalu, o kartais – ne

Premijos už atliktą darbą mokamos už praeityje pasiektus rezultatus, o skatinamosios premijos – už būsimus...

Finansai
2018.11.26
Keičiasi dovanų kuponų apmokestinimas – jie gali pabrangti Premium

Nuo 2019 m. keičiasi dovanų ir kitokių kuponų bei kai kurių lojalumo priemonių apmokestinimo PVM tvarka –...

Finansai
2018.11.26
VMI: alkoholio akcizų pajamos šiemet kiek išaugo 1

Alkoholio akcizų pajamos, pernai dėl padidintų tarifų išaugusios daugiau kaip penktadaliu, šiemet didėja kur...

Finansai
2018.11.23
Du trečdaliai VšĮ Registrų centrui neatskleidė dalininkų 7

Daugiau kaip du trečdaliai šalyje įregistruotų viešųjų įstaigų (VšĮ) neatskleidžia informacijos apie savo...

Finansai
2018.11.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau