Iššūkis energetikų klausai – kelios revoliucijos natos

Publikuota: 2017-02-14
Vytautas Bitinas, EY konsultacinių paslaugų skyriaus darbo grupės vadovas, energetikos ekspertas.
Vytautas Bitinas, EY konsultacinių paslaugų skyriaus darbo grupės vadovas, energetikos ekspertas.
EY konsultacinių paslaugų skyriaus darbo grupės vadovas.

Apie Lietuvą ėmė kalbėti didžiosios pasaulio žiniasklaidos priemonės, kai būrys entuziastų virtualiame „Minecraft“ pasaulyje pastatė milžinišką ličio akumuliatorių gamyklą – „Gigafactory“. Kompiuterinių žaidimų mėgėjų kūrinys sulaukė dėmesio iš kompanijos „Tesla Motors“, kurios tikroji gamykla Nevadoje neseniai pradėjo masinę gamybą.

Tai – žinia ne vien automobilių gamintojams, bet ir energetikos pramonei, nes vartotojai ima perprasti išmaniojo akumuliavimo taisykles ir turės galimybę tapti energijos gamintojais, saugotojais ir net pardavėjais, kurių sprendimus lems realiu laiku surinkti ir apdoroti duomenys. Skamba kaip energetikos revoliucija?

Vienas pokytis nulemia kitą

Masinė elektromobiliams skirtų baterijų gamyba reiškia, kad keičiasi automobilių pramonės taisyklės. Prabangių automobilių segmente apšilusi „Tesla Motors“ planuoja pigesnių mašinų gamybą. Negana to, E.Muskas mąsto ir apie pasyviuosius pastatus, namus, kurie energija apsirūpina patys, ją efektyviai kaupia ir saugo – jungtis prie elektros tinklo tampa reikalinga tik dėl rezervo ir nenumatytų atvejų.

Ar apie tokius namus svajoja ir Lietuvos gyventojai ir energijos vartotojai? Primenu, kad pernai Vilniuje buvo pristatytas pirmasis sertifikuotas pasyvus vienbutis gyvenamasis namas. Be abejo, į mažą rinką pažangūs sprendimai ir energetikos inovacijos ateina lėčiau negu į JAV ar Skandinaviją, tačiau pirmųjų signalų negalime ignoruoti.

Net ir tvirti rinkos lyderiai privalo prisiminti, kas nutiko koncernui „Nokia“, kai šis nesugebėjo įvertinti pirmųjų permainų ženklų ir liko įsikibęs senojo veiklos modelio. Šiandienos vartotojai yra labai stiprūs permainų katalizatoriai, nes nuolat jaučia naujovių alkį, o technologijos tampa jų tapatybės dalimi.

Kita vartotojų karta – nauji lūkesčiai ir reikalavimai

Socialiniuose tinkluose, tokiuose kaip „Facebook“, „Instagram“ ar „Snapchat“, vartotojai praleidžia maždaug valandą per dieną. X, Y ir vėlesnių kartų atstovai savo gyvenimo jau neįsivaizduoja be išmaniųjų įrenginių. Jie instinktyviai, beveik be pastangų perpranta įvairias įrenginių funkcijas ir programėles. Paprastos paslaugos įgyja išmaniąją pusę ar versiją: sporto klubas mums siunčia priminimus ir informaciją apie sudegintas kalorijas, programėle išsikviečiame taksi, užsisakome į namus maisto produktų ir kartu gauname patiekalo receptą. X ir Y atstovams tai – savaime suprantamas dalykas, nes jie yra pripratę gyventi pertekliaus laikais, gauti viską, ko nori, ir labai vertina kokybę. Ką jiems gali pasiūlyti energetikos kompanijos: nuotolinį namų valdymą, elektromobilio įkrovos stoteles, programėles, kurios padės taupyti energiją?

Skaičiuojama, kad X ir Y kartų atstovai sudaro apie pusę visų vartotojų. Jie mąsto greitai ir inovatyviai, atsakymus į klausimus nori gauti čia ir dabar, o draugų rekomendacijomis pasitiki kelis kartus labiau negu reklama.

Ar energetikos verslas pasirengęs išpildyti X ir Y kartų lūkesčius: gyvai bendrauti, paprastai paaiškinti, sukurti individualų pasiūlymą, greitai išspręsti iškilusius nesklandumus, užtikrinti aukštą kokybę ir patikimumą? Naujoji vartotojų karta nori gero aptarnavimo ir, be abejo, yra pasirengusi už tai sumokėti.

Vartotojų poreikius būtina tyrinėti. Galbūt jie pageidauja užsitikrinti garantiją, kad per stichiją nutrūkus energijos tiekimui atvyks energetikų komanda ir pastatys dyzelinu varomą elektros generatorių? Galbūt ieško galimybių įgyvendinti prevencinį įtampos šuolių sprendimą, kad staklės veiktų maksimaliu tikslumu? Galbūt nori nuotoliniu būdu stebėti ir valdyti prietaisus savo namuose? Viskas įmanoma. Verslas išpildo lūkesčius – vartotojai gauna naujas paslaugas ir už jas atsilygina.

Sprendimus „iš akies“ išstumia tikslūs duomenys

Todėl pažangiausios energetikos kompanijos medžioja technologijas. Jos žino: nauja technologija gali sukurti naują paslaugą arba žymiai pagerinti esamą, suteikdama konkurencinį pranašumą. Tad tyrimų ir plėtros departamentai ieško ir įgyvendina priemones, kaip rūpestingai apgaubti vartotojus išmaniomis paslaugomis „anapus skaitiklio“ (angl. „beyond the meter“).

Šioje inovatyvių technologinių sprendimų medžioklėje duomenų srautai yra tarsi varovai, kuriuos suvaldyti ir apdoroti padeda... technologijos. Todėl kompanijoms dažnai kyla kompetencijų iššūkis – kaip „seno sukirpimo“ energetiką išmokyti naudotis pažangia įranga ir priversti atsisakyti įpročio „iš akies“ nustatyti problemą. Ne veltui sparčiai augantis duomenų srautas šiemet buvo viena iš aktualiausių temų per metinę energetinio efektyvumo konferenciją Vilniuje. Visi pripažįsta, kad technologijos tampa vis labiau prieinamos, įrenginiai gali nebrangiai surinkti ir pateikti gausybę duomenų. Didysis uždavinys dabar – išmokti nustatyti duomenų vertę, juos tinkamai interpretuoti ir paversti žiniomis. Taip atsiveria niša verslui, kurio veikla – duomenų analizė. Būtent skaičiai, diagramos ir kreivės tampa svarbiausiais argumentais, tad vis dažniau girdime prašymą „parodykite duomenis“ (angl. show me the data). Didžiosios tarptautinės energetikos kompanijos gausiai investuoja į duomenų analizės instrumentus, samdo šios srities specialistus ar net nusiperka startuolius, kurie padeda užpildyti spragas ir per išmanų duomenų valdymą sukuria naujas paslaugas vartotojams. Idėjos sėkmingai plūsta ir iš atvirų inovacijų konkursų, kurie tampa diskusijų ir bandymų poligonais.

Negalime tik stebėti vykstančių permainų. Turime patys tapti pokyčių dalimi, atrasti naujas nišas, paslaugas, duomenų panaudojimo būdus, kurti išmaniąsias technologijas ir išpildyti naujos vartotojų kartos lūkesčius.

Vytautas Bitinas yra EY konsultacinių paslaugų skyriaus darbo grupės vadovas, energetikos ekspertas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta Lietuvos „Gazelė 2015“ Bendrovė Augimas (2011-2014),% Apskritis
11 Nordic Power Management, UAB 1.392% Vilniaus
1589 UAB „ENERTY“ 68% Vilniaus
2496 UAB „ELEKTRĖNŲ KOMUNALINIS ŪKIS“ 43% Vilniaus
2697 UAB „Gemba“ 39% Vilniaus
3037 UAB „VĖJO VATAS“ 34% Klaipėdos

10 didžiausių energetikos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Litesko, UAB49.3162.19840
Vilniaus energija, UAB170.7463.095869
INTER RAO Lietuva, AB157.51018.81527
Kauno energija, AB60.7335.184495
Enerty, UAB46.8841.4338
Elektrum Lietuva, UAB80.59055421
Energijos tiekimas, UAB72.2902.40615
Litgrid, AB83.4804.172235
Lietuvos energijos gamyba, AB203.0973.889428
Lietuvos dujų tiekimas, UAB226.927-36.93297
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.

10 didžiausių pramonės bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Norvelita, UAB159.36511.101832
Baltic Agro, UAB156.4153.013109
SICOR Biotech, UAB191.791101.975219
Orion Global pet, UAB186.215-4.667119
Neo group, UAB362.04016.458166
Limedika, UAB152.4612.480221
Achema, AB562.58373.4461.164
Lifosa, AB412.68772.583956
ORLEN Lietuva, AB3.729.628199.4341.331
SBA baldų kompanija, UAB318.8536.89159
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

http://www.vz.lt
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau