„Tesla Model S“: elektromobilis, kurį verta pirkti jau šiandien

Publikuota: 2015-01-27
Autorius „Verslo žinios“

Jeigu šiandien pirkčiau elektra varomą automobilį, investuočiau į vieną „Tesla“ gaminių. Sukąstais dantimis, nes net ir pavažinėtas kompanijos elektromobilis kainuoja mažiausiai 60.000 Eur, bet žinodama, kad kiekvienas euro centas čia virsta investicija į ateitį.

Elektros variklį turintis „Tesla“ elektromobilis viena įkrova nuvažiuoja vidutiniškai 400 km, o gamintojas intensyviai plečia įkrovimo stotelių tinklą ir kitąmet viena jų atsiras netgi Lietuvoje, Kaune.Artimiausi vien elektra važiuojantys konkurentai vos ne vos pasiekia 100-150 km nuvažiuojamą atstumą, o norintiems važiuoti toliau siūloma turėti antrą, įprastais degalais varomą, automobilį. Arba įsigyti iš tinklo įkraunamą hibridą, kurio nuvažiuojamą atstumą padidina taip pat vidaus degimo varikliai, arba nusipirkti elektromobilį, kurio baterijas, prireikus važiuoti toliau, įkrauna nediduko vidaus degimo variklio sukamas generatorius.

Telpa septyni

Vieną iš porą metų pavažinėtų „Tesla S 85“ modelių apžiūrėjau ir vairavau Vilniuje. Pridėjus ranką prie durų paslaugiai rankenėlę atkišantis automobilis savo linkiais primena prabangų itališką kupė, iš galo – platų sportišką „Jaguar“. Praeiviai gi žvilgsniais nulydėdami nematytą modelį bando spėlioti: „Mazda“? „Maserati“?„Model S 85“ interjeras – meniškas ir asketiškas. Elektromobilio savininkas minėjo, kad važinėdamas juo tamsiais vakarais labiausiai pasigenda jaukumo suteikiančio apšvietimo ties durų rankenomis, daiktadėže ir pan. Visgi dieną interjeras primena šiuolaikinį dizaino objektą. Pavyzdžiui, labai įdomiai atrodo iš vientisų plokščių pagaminta durų apdaila – atramos alkūnėms, rankenos ir t.t. Jos čia – tarsi sustingusios bangos.Žvelgdamas į automobilį nė neįtartum, kad sportiškų linijų modelis iš tiesų yra septynių vietų. Savininkas atskleidžia paslaptį: pasirodo, atidarius bagažinę ir išėmus vieną dangtį jos dugne, gale, veidais į stiklą, gali patogiai įsitaisyti du vaikai, prisegami daugiataškiais saugos diržais.Dar trys keleiviai telpa ant galinės sėdynės. Dėl elektrinio variklio, baterijų, pavarų dėžės, grindys visiškai lygios: nėra įprastuose automobiliuose esančio centrinio tunelio, tad sėdinčiam viduryje nereikia laviruoti ieškant patogios pozicijos. Erdvės gale, beje, tiek, kad vidutinio ūgio keleivis gale patogiai įsitaisys be jokio vargo.Tikroji bagažinė yra automobilio priekyje, po kapotu. Gale vienoje linijoje su baterijomis sumontuotas elektros variklis, tarp ratų ašių inžinieriai vietos rato ir ličio jonų baterijoms. Dėl šito automobilio svorio centras itin žemai, o tai suteikia stabilumo greitai sukant į posūkius, laviruojant tarp kliūčių ir neleidžia ganėtinai minkštai pakabai siūbuoti.

Atsinaujina internetu

Atrodytų, ilgindami 85 kWh talpos baterijų naudojimo laiką, inžinieriai turėjo montuoti mechaniškai valdomus langus ir sėdynes. Iš tiesų, tiek langai, tiek sėdynės čia valdomos elektriniais mygtukais, rankomis padirbėti prireikia tik užlenkiant trečiosios eilės sėdynes ir didinant bagažinės talpą. Centrinės konsolės viduryje – 17 colių (42,5 cm) įstrižainės ekranas, kuriame absoliučiai visa informacija apie vairuojamą automobilį.Čia matyti, pavyzdžiui, kuris posūkio žibintas mirksi, kurios durys atidarytos, ar įjungti žibintai, kokiu režimu važiuojama, ar šildomos sėdynės ir pan. „Tesla Model S 85“ savininkas pasakoja, kad sėkmingam elektromobilio veikimui būtinas internetas, tad vos įsigijus automobilis susiejamas su išmaniuoju telefonu ir taip jungiamas prie interneto. JAV į kai kuriuos modelius dedama SIM kortelė, užtikrinanti nuolatinę interneto prieigą. Kaip bebūtų, tai leidžia 17 colių įstrižainės ekrane patogiai skaityti norimus tinklalapius, naršyti internete.Dar įdomiau atrodo momentas, kai automobiliui prireikia atnaujinti programinę įrangą, valdančią visus „Model S 85“ prietaisus ir t.t. Elektromobilio savininkui paprasčiausiai reikia atrasti atitinkamą skiltį automobilio operacinėje sistemoje ir paspausti „download“ (angl. siųsti). Priklausomai nuo interneto spartos nauja programinės įrangos versija parsiunčiama, įdiegiama ir štai – vairuojate naujesnį „Teslą“.

Yra keistenybių

Vairas, elektrinis langų valdymo pultas, pavarų svirtelė prie vairo – viskas pasiskolinta „Mercedes-Benz“. Būtent šis Vokietijos automobilių gamintojas 2009 m. investavo į amerikietišką elektromobilių kompaniją, kai šią prislėgė sunkūs laikai ir teko mažinti darbuotojų skaičių, gamybos apimtis. Už mažiau 10% akcijų „Daimler“ koncerno dalis sumokėjo apie 50 mln. USD (44,47 mln. Eur). Toks impulsas padėjo ir „Tesla Motor“ elektromobilius gamina iki pat dabar bei žada išleisti ne tik prabangių modelių seriją, bet ir pigesnių, skirtų masėms.Tai, kad visos esminės automobilio valdymui reikalingos svirtelės įtaisytos prie vairo, nėra patogu. Štai važinėdama Vilniaus gatvėmis ir rikiuodamas iš vienos juostos į kitą pasimečiau suvokusi, kad nors posūkio svirtį nuspaudžiu, signalo automobilis nerodo. Galiausiai paaiškėjo, kad vietoje posūkių svirties kas kartą mygiu jos vietoje esančią autopiloto svirtį, posūkiai perjungiami žemiau esančia svirtele, tad laiko įprasti neabejotinai reikės.Keista pasirodė ir tai, kad elektromobilio žibintai – ne LED šviesos diodų, o „xenon“. Tokie patys, beje, montuojami ir praėjusiais metais pristatytame modelyje, nors, atrodytų, kur kas taupiau būtų rinktis šviesos diodus.„Tesla“ elektromobiliai neturi įprasto stovėjimo stabdžio ir tradicinės automatinės pavarų dėžės, kuri leidžia stovėjimo vietoje automobilį palikti „ant bėgio“. „Tesla“ norėdama, kad elektromobilių savininkai juos rastų ten, kur paliko, montuoja ant varančiųjų (galinių) ratų dvejus stabdžius. Vienais automobilis stabdomas mygiant stabdžių paminą, kitais – pasirinkus „Parking“ režimą.

Galia nedelsiant

„Tesla Model S 85“, kitaip nei daugumoje elektromobilių, nėra nei užvedimo, nei įjungimo mygtuko. Užtenka turėti kišenėje „Tesla“ elektromobilio modelį primenantį raktą: sėdus į vairuotojo vietą automobilis ir numygus stabdį automobilis iš karto supranta, kad jūs tuoj važiuosite, ir įjungia „degimą“. Kartu – ir žibintus.Į priekį automobilį gena 270 kW (362 AG) galios elektrinis motoras. Nors baterijų pilnas modelis sveria daugiau nei 2 t, 400 Nm maksimalų sukimo momentą turintis motoras iki 100 km/h automobilį išjudina per vos daugiau nei 5 sek. Palyginimui, „Tesla Model S“ vadinamas „Signature Performance“ modeliu, iki 100 km/h įsibėgi sekunde greičiau, o naujausias, praėjusiais metais pristatytas visus varančiuosius ratus ir du elektros motorus turintis elektromobilis 100 km/h pagreitėja per 3,2 sek.Viena geriausių elektros motorų ypatybė ta, kad galia ir sukimo momentas juntami iš karto, vos nuspaudžiamas akceleratorius. Tad įmynus jį iki dugno pagreitis prilipdo prie sėdynės ir, atrodo, jei akceleratoriaus neatleistumei, elektromobilis taip ir greitėtų iki kol pakiltų kaip lėktuvas. Maksimalus „Model S 85“ išvystomas greitis – apie 210 km/h. Šie skaičiai nepasiekiami daugumai kitų elektromobilių, mat bandant įsibėgėti iki tiek, jų baterijos senka akimirksniu.Senka, žinoma, ir „Tesla“ modelio, tačiau kur kas lėčiau, o ir turima kilometrų atsarga gerokai didesnė nei konkurentų. Mano bandytojo modelio nuvažiuojamas atstumas žiemą siekia 360 km, vasarą – 460 km.Dažnu atveju vairuojantys elektromobilius miestuose beveik nenaudoja stabdžių paminos. Pasirinkus važiavimo režimą, kuomet nukėlus koją nuo akceleratoriaus automobilis stabdo varikliu, užtenka koja vos prilaikyti greičio paminą tuomet, kai norisi riedėti, o stojant prie raudonai užsižiebusio šviesoforo stabdys naudojamas tik prilaikant elektromobilį, kad šis nesiveržtų į priekį. Šitaip, beje, atgal į baterijas grįžta energija, o tam, kad paskui važiuojantys neatsitrenktų į riedančio „Tesla“ galą, kas kartą stabdant varikliu įžiebiami stabdžių žibintai.

Šaukštas deguto

Kol kas Lietuvoje nėra nei vienos „Tesla Motors“ įkrovos stotelės „Supercharger“. Pirmąją pastatyti ties Kaunu planuojama kitąmet, dar dvi atsiras Latvijoje. Amerikiečių kompanija norėtų, kad jų elektromobilių pirkėjai galėtų nestodami ilgesniam laikui kirsti visą Europą iki pat Maskvos, Rusijos.Tad įkrauti baterijas tenka iš įprastos rozetės garaže arba greitos įkrovos stotelėse greitkelyje, pvz., prie Vievio. Vasaros viduryje Vilniaus centre pastatyta greitos įkrovos stotelė palaiko kitą – „Chademo“ – krovimo standartą, netinkamą „Tesla“ automobiliams. Elektromobilio savininkas skaičiuoja, kad baterijas įkraunant iš aukštos įtampos tinklo, per valandą nuvažiuojamas atstumas ilgėja 50 km. Bandant įkrauti elektromobilį iš paprastos rozetės, laukti teks gerokai ilgiau, mat per valandą taip „įkraunama“ 12 km. Suskaičiuoti lengva: jei vidutiniškai elektromobilis nuvažiuoja 400 km, baterijos iki tokio lygio įkrovimui prireiks pusantros paros.Bėda galimiems elektromobilių savininkams gali taip ir faktas, kad atsarginių dalių „Tesla Motors“ netiekia. Sugedus transporto priemonei ją privaloma siųsti į gamintojo aptarnavimo centrą, kur transporto priemonė bus pataisyta. Artimiausias toks centras lietuviams – Vokietijoje arba Švedijoje.„Tesla Model S“ stogo linija žema, o slenkstis aukštai, tad aukštesni žmonės skųsis kas kartą lipdami į automobilį, kad tenka žemai lenktis ir kelti aukštai kojas. Kitiems gi klius ir tai, kad ganėtinai sportiškame modelyje sėdynės neturi gerų šoninių atramų.

Kas laimės karą

Galiausiai dvejoti dėl pirkinio verčia ir kaina. Nors pirkinys prabangus, kaina neretai atrodo gana didelė. Naudotų, keliasdešimt tūkstančių kilometrų nuvažiavusių, „Model S“ kainos Europoje prasideda nuo 59.000 Eur. Praėjusiais metais išleistas elektromobilis JAV rinkoje kainuoja nuo 70.890 USD (63.294 Eur), tačiau prieš perkant reikėtų įvertinti muito ir kitus mokesčius. Važinėjantiems didesnius atstumus, toks pirkinys naudą atneštų per kelis ateinančius metus.„Tesla Motors“ 2016–2017 m. planuoja pagaminti pigesnių elektromobilių, kurių kainos prasidės nuo 35.000 USD (31.250 Eur). Skeptikai abejoja, ar kompanijai pavyks įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, mat norint veikti pelningai, prireiks nemažai tokių elektromobilių pirkėjų.Visgi „Teslai“ nusprendus gaminti pigesnius automobilius, jų kainos susilygins su dabar rinkoje esančių konkurentų kainomis. Tad jei kitos naujų kompanijos elektromobilių savybės išliks tokios pat, kaip ir šio „Model S 85“, abejonių dėl to, kas švęs pergalę kare dėl pirkėjų, abejonių nėra.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau